Page 1 of 1

Laddlampan

Posted: Fri Aug 27, 2021 5:19 pm
by Zappafan
Började helt plötsligt lysa konstant, laddar bra ändå, vad har hänt då? jordfel ?, diodbryggan? , laddrelä?, alla kablar verkar hela & sitter fast..... :?:


(35 amp Bosch, separat relä...)

Re: Laddlampan

Posted: Sat Aug 28, 2021 9:23 pm
by Lars Bd
Läs FAQ under elsystem och snurra sedan på säkringarna.

Re: Laddlampan

Posted: Sun Aug 29, 2021 7:20 pm
by Zappafan
Snurrat säkringar, slitit i kablar ingen skillnad, tycker det kom plötsligt medans man körde jämn fart efter E4:an, skulle om det var oxid komma smygande tycker man...?

Re: Laddlampan

Posted: Wed Sep 01, 2021 3:38 pm
by Blomquist
Laddlampan blir kortsluten när systemet laddar =den får plus från två håll.
Om den börjar lysa som du beskriver har den minus, antingen på tändningssidan
eller generatorsidan.

Re: Laddlampan

Posted: Sun Sep 26, 2021 11:46 am
by Zappafan
Bytte till en 65 amp generator (inbyggt laddrelä) från Biltema, möjligt kabelsko/kabel såg lite ärgat ut, tycker fortfarande inte det skulle komma så plötsligt...lödde som vanligt kabelskorna till nya generatorn ,fick bygga om fästet i blocket igen, nu småglöder inte ens laddlampan med allt på full last...... 8)
Biltema generator.jpg
Biltema generator.jpg (124.17 KiB) Viewed 1016 times

Re: Laddlampan

Posted: Thu Jan 27, 2022 7:16 pm
by QV
Det "normala" på en Amazon när laddlampan börjar glöda är spänningsfall över säkringsdosan.
Den är ju uppbyggd av lager av mässingsbleck.
Det blir oxid mellan lagerna, så snurr på säkringen hjälper inte hela vägen.

Re: Laddlampan

Posted: Tue Feb 01, 2022 10:45 am
by Zappafan
Så då hade en investering på hela 178 kr på en ny säkringsdosa hjälpt?

Re: Laddlampan

Posted: Thu Feb 03, 2022 8:13 pm
by QV
Nej inte i ditt fall.
Eftersom bytet av generator hjälpte så låg inte det primära besväret i säkringsdosan.

Att en laddlampa börjar glöda beror på 1

För att "släcka" lampan vid laddning så får lampan + på båda sidor.
sida 1 är alltså + via tändningslås och säkringsdosa.
sida 2 är + från generatorn.

Dessa 2 olika + är (eller ska) vara samma spänning.

Om man har oxid i säkringsdosan så ger det ett motstånd
Har man ett tändningslås med oxid/glapp ger det också ett motstånd.

Skulle nu säkringsdosan ha ett motstånd på 0,2 ohm så kommer spänningen på sida 1 om laddlampan att minska.
Hur mycket den minskar beror på belastningen.

Motorns tändspole går över säkringsdosan, det gör även kupefläkt och vindrutetorkare.
C:a värden på ström blir då
Tändspole 3A
Kupefläkt (full fart) 10A
vindrutetorkare 5A

Alltså 18A totalt

Kör vi 18A över ett motstånd på 0,2 ohm så genererar det ett spänningsfall på 3,6V

Laddlampan kommer (exempelvis) då få +14V - 3,6V = 10,4V på sida 1 och 14V på sida 2
Detta gör att lampan "ser" 3,6V och glöder.

Re: Laddlampan

Posted: Sat Feb 05, 2022 12:12 am
by Zappafan
Enkelt & bra förklarat...Image