Stora gummipluggar

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
paa
Posts: 34
Joined: Sun Jul 01, 2007 8:26 pm

Stora gummipluggar

Post by paa »

Det sitter två stora pluggar i motorrummet, en uppe på "utbyggnaden" där huvudbromscylindern sitter och en på torpeden jämte kupefläkten, någon som vet om man kan hitta sådan någon stans?
//Pelle
Mustang cab -65
Amazon -69
MB 220D -70 projekt
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Stora gummipluggar

Post by Arne »

AVG
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Stora gummipluggar

Post by amazon guy »

Hej,

Har också en 69:a och en av dom stora pluggarna, den på torpeden jämte kupefläkten (art. nr. 320404) har jag beställt från VP autoparts, den andre, på huvudbromscylinderns sida eller den som det går flera kablar igenom, jobbar jag på att identifiera i VP:s "flora" för tillfället och vill gärna ha den vid nästa beställning snart, men tror att det är nr. 40136, dock inget säkert än.....

Dennis
paa
Posts: 34
Joined: Sun Jul 01, 2007 8:26 pm

Re: Stora gummipluggar

Post by paa »

Är du säker på att 320404 är rätt? Jag har också, pratat med VP men han hittade inga så stora. Dom jag är ute efter är inga genomföringar utan bara "tätningsproppar". Dom har en diameter på ca 75mm så stora hade inte VP.
Mustang cab -65
Amazon -69
MB 220D -70 projekt
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Stora gummipluggar

Post by amazon guy »

Ops, 75 mm ???
Då pratar vi nog om olika pluggar, hmmm, undrar vilka det kan vara där framme på torpeden (?) som är så stora, har inget minne av att ha sett nåt så stort där, får kolla upp på bilen imorgon.....

Dennis
paa
Posts: 34
Joined: Sun Jul 01, 2007 8:26 pm

Re: Stora gummipluggar

Post by paa »

Här har jag en bild.
Attachments
20180410_184852[1].jpg
20180410_184852[1].jpg (3.66 MiB) Viewed 5324 times
Mustang cab -65
Amazon -69
MB 220D -70 projekt
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Stora gummipluggar

Post by amazon guy »

Oh, gömmer den sig där nere, den/dom har jag inte ens lagt märke till.....har du hört dig för på Volvo?
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Stora gummipluggar

Post by amazon guy »

Skumt, tror faktiskt inte jag har en sån på min ´69......????? Eller drömmer jag ???

Image

Andra ´69:or eller ´70:or......

Image

Image

Dennis
Kalle
Posts: 101
Joined: Mon Mar 21, 2005 12:17 am
Location: kronoberg

Re: Stora gummipluggar

Post by Kalle »

Det har nog suttit en bensindriven kupévärmare i bilen. Då brukade man göra hål på det viset.
-68 Combi
-65 Sport
paa
Posts: 34
Joined: Sun Jul 01, 2007 8:26 pm

Re: Stora gummipluggar

Post by paa »

Det förklarar varför ingen förstår vad jag snackar om! Då är det nog inte lätt att få tag på dom.Tack för förklaringen.
Mustang cab -65
Amazon -69
MB 220D -70 projekt
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Stora gummipluggar

Post by Arne »

Nej, detta hål har inte suttit där från början. Det är nog som Kalle säger att det suttit en bensinvärmare någon gång monterad. Snyggast är om du svetsar igen hålet, men det är ganska mycket jobb med det då kabelstammen är så nära.
AVG
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Stora gummipluggar

Post by amazon guy »

Eller skaffa en annan original bensinvärmare och sätta tillbaka den på plats igen.....

Dennis
paa
Posts: 34
Joined: Sun Jul 01, 2007 8:26 pm

Re: Stora gummipluggar

Post by paa »

Får nog behålla dom gamla och ta det lite försiktigt när jag motortvättar!
Mustang cab -65
Amazon -69
MB 220D -70 projekt
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Stora gummipluggar

Post by A-masen »

Är dom svarta befintliga dåliga så att du vill byta ut dom?
Det finns ju en del inom "eldoseområdet". Ett exempel: https://www.clasohlson.com/se/Takdosa-Elko/Pr363326000 Locken på sådana här dosor är väl i närheten av vad du kan tänkas behöva? Men dom är av plast! Jag vet inte hur kraven skulle vara med tanke på eld-värmetålighet eller mekanisk hållfasthet?
Det finns annars lite tjockare plastlock. Tänk dig sådana stora fyrkantiga kopplingsskåp som sitter på elcentraler. Där har man alltid förskruvningar för kabelingångar. Men har man förskruvningar så har man också täcklock av den händelse att man har ett överflödigt hål. Nu minns jag inte måtten på dom som finns, men det finns rätt stora i alla fall. Så stora att det kan vara värt att undersöka. Sådana är ju gängade men du kan ju t.ex limma fast locket med Sikaflex eller något annat.

Sedan finns det en annan tänkbar möjlighet. Inom livsmedelsförpackningar!!! Kolla på sådana burkar med t.ex bakpulver eller vaniljsocker. Locken (och burkarna) är lite "miljöanpassade" så det är enkla former på dessa lock. Frågan är bara om dom räcker till? Och samma här, tål dom värme?

Här kan man skjuta in en annan användning för just dessa lock. Jag tror det var till bakpulver? Om man vänder på locket så passar det exakt som lock på en öppnad läsk- eller ölburk! Om man inte är storkonsument så kan man få behålla kolsyran i sin dryck lite längre tid.
Men köpa en burk bakpulver för att fixa sin bil??? Det är nog inte så fel. Kolla på YouTube, i USA har dom kommit på att bakpulver har stor användning till lite av varje i bl.a rengöring, polering och liknande. Baking Soda heter det där (vill jag minnas?) Det hade även en förmåga ihop med andra "kemikalier". Om man blandade bakpulver med "supersnabblim" så blev det som någon sorts bakelit av det.
paa
Posts: 34
Joined: Sun Jul 01, 2007 8:26 pm

Re: Stora gummipluggar

Post by paa »

Ja ibland gäller det ju att tänka lite utanför boxen, jag kan behålla dom jag har problemet är att dom är ganska hårda så dom håller inte hundra tätt. Tänkte slippa klabba med tätningsmassa om jag hittat nya.
Mustang cab -65
Amazon -69
MB 220D -70 projekt
Post Reply