Hur behandla nya balkar inuti?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
lundin
Posts: 38
Joined: Tue May 22, 2007 6:04 pm
Location: Hedemora

Hur behandla nya balkar inuti?

Post by lundin »

Jag har bytt främre tvärbalk, mm och ska nu i med en ny golvplåt.
Hur ska jag behandla den nya plåten i det som göms inuti balkarna?

Jag har Volvos svetsprimer, men den ska väl bara användas på plåtarna som går mot varandra?!
Läser om 2-komponents grundfärg. Räcker det kanske?
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Hur behandla nya balkar inuti?

Post by amazon guy »

Jag har gjort exakt samma jobb och efter att ha svetsat fast golvet så har jag sprutat in en massa lös rostskyddsmassa via ett håll jag gjort i botten på balken, man kan också måla inuti balken med både grundfärg och lack innan man svetsat fast golvet, men risken är att en del färg, speciellt upptill, kommer eventuellt att brännas bort i samband med svetsningen.
Dennis
lundin
Posts: 38
Joined: Tue May 22, 2007 6:04 pm
Location: Hedemora

Re: Hur behandla nya balkar inuti?

Post by lundin »

Aha. Så då kan jag alltså låta den rena plåten vara som den är?
Bara tvätta rent med T-röd eller liknande för att sedan svetsa på golvet...
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Hur behandla nya balkar inuti?

Post by amazon guy »

Antigen det, med rostskyddsmassa behandling efteråt förstås, eller så kan du tvätta rent inuti, rugga upp med lite sandpaper så färgen fastnar bättre och måla med både grund och lack och spruta sedan in rostskyddsmassa ändå efter att ha svetsat fast golvet. Skulle det av nån anledning komma in fukt där ändå så håller den sig i botten och där blir det i s f väl behandlad.
Avvakta dock om någon kommer in med bättre ideer och förslag.
Dennis
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Hur behandla nya balkar inuti?

Post by Blomquist »

Originalbalken har ett hål i botten (kanske inte på ALLA årsmodeler), har aldrig sett ekonomibit
med detta förborrat. Kan vara bra att göra detta hål innan man svetsar dit,
så att man kan jämna till kanten (för att göra området mindre rostbenägent).
Till sist, stukar man hålet så att "det orienteras bakåt" som jag läste i någon Tectylmanual för många år sedan.
I alla hålrum finns risk för kondens, såväl i byggnader som i bilar...
210 -64, 223 -68
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Hur behandla nya balkar inuti?

Post by Per L »

Rostskyddsmassa skall man absolut inte ha i en balk! Om du med massa menar tjock "gegga" som man brukar ha på bilens underrede.
Skulle det av någon anledning börja rosta mellan plåt och massa i framtiden kan du inte stoppa rosten eftersom det ligger ett tjockt lager massa ovanpå rosten.

I balkar rostskyddar man bäst genom att när allt är färdiglagat spruta in tunt rostskyddsmedel (tex Dinitrol ML) som tränger in i alla spalter och skrymslen. vid måttliga rostangrepp stoppar medlet också fortsatt rostning. Behandlingen behöver göras om "då och då" för att stoppa ställen där det börjat rosta.
Min gamla BMW 3.0S som jag körde året runt med behandlade jag i balkarna var annat eller var tredje år. Efter 40 år och 75.000 mil sålde jag bilen och det hade inte rostat hål någonstans i underredet.
Min P1800 körs bara några hundra mil per år och på sommaren (och oftast i solsken) och då räcker det nog att behandla balkarna var femte eller åttonde år

Skall man spruta in tex Dinitrol ML i balkarna på en gammal bil så måste dom först göras rent inuti eftersom det brukar ligga ett "tjockt" lager med "skit" i botten som hindrar dinitrolen från att komma ner till plåten.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Hur behandla nya balkar inuti?

Post by amazon guy »

amazon guy wrote: Thu Apr 02, 2020 6:27 pm Antigen det, med rostskyddsmassa behandling efteråt förstås, eller så kan du tvätta rent inuti, rugga upp med lite sandpaper så färgen fastnar bättre och måla med både grund och lack och spruta sedan in rostskyddsmassa ändå efter att ha svetsat fast golvet. Skulle det av nån anledning komma in fukt där ändå så håller den sig i botten och där blir det i s f väl behandlad.
Avvakta dock om någon kommer in med bättre ideer och förslag.
Dennis
P. S. Med hänsyn till P L:s rättelse här menade jag förstås "spruta in tunnflytande rostskyddsmedel" typ Dinitrol eller annat.....
Post Reply