Hjulhus

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Baas0009
Posts: 3
Joined: Mon Apr 13, 2020 2:54 pm

Hjulhus

Post by Baas0009 »

Hej Bo-Anders heter jag. Har haft min amazon i 24år i garaget😯 nu har jag äntligen börjat att fixa den, håller på med höger sida, har nu kommit till hjulhuset, yttre skärmkant är bytt fint gjort. Nu undra jag om någon bytt inre hjulhuset utan att kapa bort yttre delen eller om det ens är möjligt. Mvh Bo-Anders
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hjulhus

Post by QV »

Nu lämnade jag bort mitt byte men min grundinställning är att man byter så lite som möjligt. Detta eftersom den äldre plåten i bilen är bättre än den nya (skiten).

Skulle jag rostlaga igen så får det bli en motorhuv/tak som donatorplåt. Åtminstone på de "lätta" ställena. Ett hjulhus kommer ju att kräva ett Engelskt hjul.

Men för att svara på din fråga så utgår jag ifrån att det går, även om det kanske är tidsödande.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Baas0009
Posts: 3
Joined: Mon Apr 13, 2020 2:54 pm

Re: Hjulhus

Post by Baas0009 »

Hej
Tack för svar QV. När bilen renoverades för länge sedan skulle den ju användas bara som bruksbil. Därför byttes säkert inte hjulhusets yttre del. Och det är just den jag undrar om det går att byta? Den finns ju som reservdel på VP och CVI. Kan det vara möjligt att byta den? Undrar om någon har gjort detta?
MVH Bo-Anders
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hjulhus

Post by QV »

Även om man köper hela hjulhuset så är ändock min remomendering att man bara byter det som är rostigt.

Man får alltså skära ut ur den nya biten och lappa.

Ny plåt blir inte bra.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Baas0009
Posts: 3
Joined: Mon Apr 13, 2020 2:54 pm

Re: Hjulhus

Post by Baas0009 »

Tack för svar, får väl ta mig en funderare hur jag ska göra mvh Bo-Anders
Post Reply