Att få gummihållare till handbromsvajer på plats

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Att få gummihållare till handbromsvajer på plats

Post by amazon guy »

Hej, var ute i garaget igår för att fixa med bilen lite nu när det blivit så mild (kallgarage) och skulle bl a montera gummihållarna till handbromsvajrar (under bilen), men dom små rackarna verkar jääääkligt besvärliga att trä igenom dom små hålen och få på plats, finns det något trick för det? Skall man kanske dra i ändarna med tång från andra hållet? Tänkte inte på det igår, åt andra sidan tycker jag nu att man kanske kan slita isär gummihållaren på så sätt?
Har smort så mkt jag kunde men det hjälpte inte, hålen i chassiet verkar nästan för små, eller så är gummifötterna på hållarna för stora..... :sad:
Dennis
Attachments
001 (12).JPG
001 (12).JPG (1.09 MiB) Viewed 690 times
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Att få gummihållare till handbromsvajer på plats

Post by Arne »

Du lossar handbromsvajrarna vid bromsbackarna och trär över gummiöglorna. Smörj plupparna med lämplig tvållösning eller diskmedel och ta hjälp av en liten skruvmejsel och pilla in gummituttarna i hålen, det brukar inte vara så svårt. Lycka till.
AVG
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Att få gummihållare till handbromsvajer på plats

Post by amazon guy »

Hej, tack för svaret, lyckades faktiskt med att pilla in gummituttarna i karosshålen igår, och som du säger, hittar man ett lämpligt tillvägagångssätt så är det relativt lätt, men då vid första försöket några dagar innan blev jag faktiskt helt överrumplad, men då hade jag också en hel eftermiddag skruvades bakom mig och hade inte mkt ork kvar i kroppen....
Post Reply