Rostiga dropplister.

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Robert75
Posts: 15
Joined: Mon Jul 05, 2021 11:35 am

Rostiga dropplister.

Post by Robert75 »

Hej! Mitt första inlägg här på forumet, har nyss köpt en 64 som ser rätt ok ut förövrigt, bara det att dropplisterna är bedrövliga med hål på något ställe. Finns det någon bra lösning på detta? Mvh
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Rostiga dropplister.

Post by amazon guy »

Bra fråga, undrar jag med, trots att mina droplister är ok....
Dennis
Robert75
Posts: 15
Joined: Mon Jul 05, 2021 11:35 am

Re: Rostiga dropplister.

Post by Robert75 »

Ingen som varit med om detta och som har nån bra och hållbar lösning??
Mackansglt
Posts: 100
Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am

Re: Rostiga dropplister.

Post by Mackansglt »

Jag miggade ihop min hål i dropplisten på min fd Amma.
Mackan

Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
Robert75
Posts: 15
Joined: Mon Jul 05, 2021 11:35 am

Re: Rostiga dropplister.

Post by Robert75 »

Mackansglt wrote: Wed Jul 28, 2021 9:21 pm Jag miggade ihop min hål i dropplisten på min fd Amma.
Är rädd att rosten kommer tillbaks bara, menar om den har krupit mellan plåtarna. Hur klarade sig dina efter svetsningen?
Mackansglt
Posts: 100
Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am

Re: Rostiga dropplister.

Post by Mackansglt »

Höll i alla fall dom 3 åren som jag hade kvar bilen innan den blev såld.
Mackan

Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Rostiga dropplister.

Post by amazon guy »

Robert75 wrote: Sat Jul 17, 2021 7:49 pm Hej! Mitt första inlägg här på forumet, har nyss köpt en 64 som ser rätt ok ut förövrigt, bara det att dropplisterna är bedrövliga med hål på något ställe. Finns det någon bra lösning på detta? Mvh
Det slog mig nu att VP säljer "droplister" till gummitätningarna som sitter på insidan av dörrarna i och med att ofta så har stora stycken röstat bort, har du kollat om dom möjligen lagerför även dom som sitter på taksidorna???
Annars och om det bara är frågan om hål men dropplissidorna/kanterna är intakta, så är det nog bara att svetsa igen, lägger man fina svetsmaskar så att det inte blir några porer som t. ex. vid punktsvetsning, så lär det aldrig bli någon genomrostning, sen slipar du försiktig och konncentrerad plant till samma nivån som det ursprungligen var....
Dennis
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Rostiga dropplister.

Post by amazon guy »

Mackansglt wrote: Fri Jul 30, 2021 4:57 pm Höll i alla fall dom 3 åren som jag hade kvar bilen innan den blev såld.
Hade du bilen parkerat ute eller inne under dom 3 åren? För det gör stor skillnad i hållbarheten.....
Mackansglt
Posts: 100
Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am

Re: Rostiga dropplister.

Post by Mackansglt »

Stog mest inomhus visserligen
Mackan

Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Rostiga dropplister.

Post by amazon guy »

Tja, jag gjorde vid en bit på 20-25 cm inne i rännan på höger sidans droplist som började bubbla upp lite sommaren för 2 år sen och det håller än, trots att bilen står parkerad ute på gatan nonstop, men rosten kommer säkert fram till nästa sommar igen.....det är väldigt svårt, om inte omöjligt att punktblästra där och då blir där aldrig kvitt rostporer, men att göra så rent som möjligt och använda rikligt med rostomvandlare plus lack färg över det, brukar sakta ner återfallet varje gång.....
P. S.
Men står bilen inne, och speciellt vintertid, så tar det lååång tid innan rosten visar sig igen efter denna behandling....
Dennis
petter
Posts: 18
Joined: Wed Jul 08, 2020 3:36 pm

Re: Rostiga dropplister.

Post by petter »

Bytte dropplisterna hela vägen på min förra Duett. Ingen rost efter mer än 20 år. De är svåra att svetsa av flera anledningar men det går men det kommer inte se ut exakt som original i rännan.
Robert75
Posts: 15
Joined: Mon Jul 05, 2021 11:35 am

Re: Rostiga dropplister.

Post by Robert75 »

petter wrote: Fri Oct 15, 2021 7:14 am Bytte dropplisterna hela vägen på min förra Duett. Ingen rost efter mer än 20 år. De är svåra att svetsa av flera anledningar men det går men det kommer inte se ut exakt som original i rännan.
Hur gjorde du? Kapade du bort bit för bit, eller hela vägen på en gång? Har du några bilder på detta? Är rädd att plåtarna går isär om man kapar bort hela om du förstår hur jag menar.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Rostiga dropplister.

Post by amazon guy »

Mackansglt wrote: Fri Jul 30, 2021 4:57 pm Höll i alla fall dom 3 åren som jag hade kvar bilen innan den blev såld.
Jo men har bilen stått ute utsatt för väderelement eller inne i ett garage?
Stor skillnad där i hållbarheten, står bilen ute så kommer all rost som inte åtgärdats supernoga alltid tillbaka, man kan säga en bra test på jobbet man gjort...
Robert75
Posts: 15
Joined: Mon Jul 05, 2021 11:35 am

Re: Rostiga dropplister.

Post by Robert75 »

Har inte hänt så mycket än, men har iallafall införskaffat ett bättre begagnat tak att plocka bitar ifrån, Har inte börjat slipa rent än men två bitar måste bytas åtminstone, tror det har suttit ett takräcket där en gång i tiden.
Post Reply