Engelskt hjul?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Engelskt hjul?

Post by A-masen »

Jag tittade på YouTube på en man som jobbade med ett Engelskt hjul. Han skulle tydligen göra någon del till en 40 - 50-talsbil, såg det ut som.
Jag skall absolut inte göra något sådant, men fick en fundering: Om man råkar böja en plåt för mycket, vänder man bara på plåten och böjer tillbaka den då? Eller får man göra om allt från början med en ny plåt?
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Engelskt hjul?

Post by TVR »

Ett engelskt hjul är inte primärt till för att böja en plåt utan för att skapa en dubbelkrökt yta. Eller så används det för att släta ut en yta som man skapat på något annat sätt, t ex genom att hamra plåten mot ett mothåll. Vill man kröka en plåt används t ex en rundvals.
Om du menar att man råkar dubbelkröka ytan den lite för mycket (gjort den för mycket skålformad) så behöver man troligen krympa ihop den igen. Det påstår jag att man inte gör man med ett engelskt hjul. Beroende på hur man vill ändra finns det lite olika tekniker, man kan t ex använda gassvets eller ett särskilt vektyg som krymper plåt (googla "krymp och sträck" så hittar du nu nog exempel på såna).

Vet inte om det besvarade din fråga...?
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Engelskt hjul?

Post by A-masen »

Jo, det blev ett bra svar. Tack för det.
Mannen i filmen gjorde något som jag uppfattade det den bulliga delen längst fram på en motorhuv med dom rundade delarna på sidorna om "bullen". Tänk en överdriven Amazonhuv med en "bulle" som skulle kunna rymma en fotboll gott och väl. Alltså flera böjningsriktningar på en och samma plåt. Det var därför jag tänkte att han hade ett stort ansvar och yrkesskicklighet att göra rätt från början.
Han gjorde inte hela huven i ett stycke utan i flera bitar som han då förmodligen skulle fästa ihop senare.
Krympning med gassvets känner jag till lite lätt. Man försökte rikta upp ett skeppsdäck på en bilfärja. Det var ju stora ytor, men då fungerar det på små också. Och jag vet ett eget exempel. Jag bad en mekaniker hårdlöda fast en rörstos på en rostfri plåt (Luftfilterhållaren på en marinmotor) Mekanikern garderade sig och sa att det är risk att det kommer att bli buckligt. Det blev det också, men när det hade kallnat så hade dom största "vågorna" lagt sig.
Post Reply