Ryggstöd framstolar Volvo Amazon-66

Moderatorer
Post Reply
kema
Posts: 2
Joined: Sat Sep 23, 2017 4:44 pm

Ryggstöd framstolar Volvo Amazon-66

Post by kema »

Fråga 1) Hur lossar man ryggstöden och går detta att utföras utan att stolarna demonteras?
Fråga 2) Kan man skifta vänster och höger ryggstöd på stolarna?
Fråga 3) Eller är det lättare att skifta vänster och höger framstolar och kanske då byta stolskenor?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ryggstöd framstolar Volvo Amazon-66

Post by QV »

Nu skriver du inte vilken årsmodell det gäller men rent allmänt så
1) så säger min minnesbild mig att jag lossade på de 4 stora stjärnskruvarna på sidan av ryggstödet.
2) Ja, dock kanske inte praktiskt på de nyare modellerna
3) Det har jag inte funderat på, men det fungerar säkert. Har inget minne av att jag höll ordning på V och H sidor när jag höll på.

Stolsryggarna går sönder i svetsar och fjädrar (och blir snea i ryggen). När jag renoverade ryggarna så fick någon extra stol släppa till detaljer.
De modifieringar som jag utförde för att få bekvämare sists (jag har en 63:a) var att skära in trekanter så att ryggstödet vart mera "skålat"
Desutom spände jag en sadelgjord mellan sidorören på ryggdelen för att få lite mera stuns i mothållet.
Rekommenderar att du köper en ny klädsel om du tänker göra dessa modifieringar. Man får ta i för att få på en klädsel med extra skumgummi på ryggdelen.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
kema
Posts: 2
Joined: Sat Sep 23, 2017 4:44 pm

Re: Ryggstöd framstolar Volvo Amazon-66

Post by kema »

Grejen var att vänster framstols ryggstöds klädsel på den utsatta vänstersidan är lagad hos en bilsadelmakare men det syns ändå att den varit lagad. Det var därför jag tänkte flytta stolryggen med passagerarsidan, detta rekommenderade sadelmakaren mig att göra, men är risken att svetsar skulle gå sönder så är jag tveksam till detta........
Årsmodellen är 1966 som framgår ovan....
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ryggstöd framstolar Volvo Amazon-66

Post by QV »

Nej svetsarna går inte sönder för att man flyttar ryggen.
Svetsarna går sönder när man använder stolen i 50 år

Så du kan flytta ryggen.
-66 så är det (väl inte) den sista modellen på stol så där skall det inte vara något problem.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply