Vilken skall man köpa?

Moderatorer
jaka
Posts: 69
Joined: Sun Aug 03, 2008 10:07 pm

Re: Vilken skall man köpa?

Post by jaka »

Hej!
Personligen håller jag på och helrenoverar en -64 (fast med ny B20 och skivbromsar fram och overdrive). Andra Amazonen jag köpte faktiskt, 1977, Den första var inget vidare. Men köra Amazon till vardags...Nej!
Det går inte att jämföra dagens bilar med en gammal Amazon. Allt är mycket bättre nu. Väghållning, motorgång, tillförlitlighet, komfort, säkerhet , you name it.

En gammal amazon på vägen känns ju som ett slagskepp...den gungar fram och är oprecis. Styrningen utan servo är ju inte direkt lätt och vägljud hörs in i kupén på ett helt annat sätt än på en modern bil.
-64:an stolar ska vi ju inte snacka om. Inte undra på att man ständigt hade ont i ryggen när man pendlade mellan Upplands Väsby och Linköping när man pluggade där nere på åttiotalet-
Tanken är att jag ska ha -70:ans stolar i Amazon när den är klar.Bra mycket bättre än de gamla från
-64:a, men naturligtvis inte i klass med moderna bilars stolar.
Så varför en Amazon? Tja! Nostalgi, så enkelt är det, men köra till vardags? -Nej!
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vilken skall man köpa?

Post by QV »

Jag håller med om att man inte har samma komfort i Amazonen som i nyare bilar, men om man lägger om resandet till kortare pass på 2 max 3 timmar i bilen och sedan en promenad kollande på en stad eller så i en timme för att sedan åka vidare fungerar det förvånadsvärt bra. Man blir alltså tvungen att förvandla transporten mellan A till B till något njutningsfullt än bara en tidsmassa som skall avklaras.

För i dagens moderna bilar så kan man ju köra en 5-10 timmar i sträck (även om det inte är "lämpligt") men de "ovanorna" måste man lägga av med.
Kan inte annat än mysa när man åker på en grusväg i bra skick hållandes runt 50 på fyran. Inget motorljud, inget brus. Lite slamer mot chassit och någon knirk från bakvagnen vid motorbroms/gas. Det är detta vagnen var byggd för, för asfalt och raka tvåfiliga vägar fanns knappast på slutet av 50 talet.

/Janne

Vars ryggstöd på 63 stolar är upphöjt 5 cm. Detta och en mycket hådare stoppning i ryggen gör rätt mycket på sittkomforten.
Sitter man snett i stolen så får man plocka isär ryggen och svetsa ihop delarna igen.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Vilken skall man köpa?

Post by gudu »

Nej nu är det dags för lite amazonpatriotism! :D

Trots glappande styrsnäcka, gravt felställdframvagn, bullrande customavgasrör och en del andra skavanker är det jag saknar mest på amazonen ett fjärrstyrt centrallås! Kompisarnas nya volvobilar, typ V50, verkar i stort sakna ljuddämpning. Vår Opel är tystare...

Styrningen är inte direktare men du känner vägen till skillnad mot i en ny bil och muskelservon smörjs snart upp.

Likadeles känner man motor och gassvar till skillnad från en ny bil. Någon som satt i en katt?

Med ventilationsrutor får du den där härliga sommarvärmen i bilen, ingen torr ACkyla. Galonet på sätena kan dock diskuteras.

Men, att springa runt och trycka ner knappar och vrida nycklar har jag inte vant mig vid än.

Till saltsäsongen åker hon in i garaget igen, slutsats, en bra sommarbil för svenska raka och kringliga vägar.
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Re: Vilken skall man köpa?

Post by Sture Swedberg »

Har lite snabbt och slarvigt läst igenom inläggen :wink: .

Nä, varför köpa en 50 år gammal bil, det blir bara problem. Vi stollar som gör det älskar av någon förunderlig anledning just Amazoner men det är ju gammalt skit egentligen, allt vad Amazon heter skulle vara armeringsjärn nu egentligen!

Men så är det det där med nostalgi och kultur. Amazon är industriell kultur, social kultur, representerar den tid då Swedala gick in den moderna konsumtionskulturen, när Svensson hade fått det så bra att en industriarbetare kunde köpa en ny modern bil, svensktillverkad därtill. När Volvo blev en maktfaktor i svensk ekonomi (det som är bra för Volvo är bra för Sverige) och såg till att exporten kom igång på allvar.
Därtill har vi gamlingar våra första minnen av bilåka i Amazonerna. Det blev vår första busbil på slutet 70. Billigare än en moped och vad gjorde det om vi for av skogsvägen där hemmavid när vi agerade Karl-Magnus Skoog eller Carlsson på taket. Bara att gå hem efter traktorn och dra hem resterna, banka ut skärmarna och ta en ny runda. Sen kom skruvarperioden. B16 var ju lite ute men med B18 gick det att få fart på skrotet. Planade toppar, tunnare packningar, andra kammar, det fanns hur mycket som helst att göra!

Nog om detta. Köp du en Amazon, skillnaden mot dagens bilar är huvudsakligen att du fortfarande kan skruva en Amazon. Du kan nästan stiga ned till motorn och tala med den. Några vettiga tumnycklar och skruvmejslar och du fixar det mesta.
Nån skrev att sätena var kass. Jo, jämfört med dagens bilar är de inte mycket att hurra för men det finns hjälp. Jag har satt in ett par SAAB-stolar (världens bästa ?) i en av mina älsklingar och det blev utmärkt. Lite trångt för handbromsen men det går att passa in dem.
Tungstyrd? Ja vid parkeringsmanöver, visst, men på vägen är den manuella servon underbar med sin jätteratt.
Sladdrig på vägen? Med 50 år gamla bussningar, ja. Med bytta alldeles utmärkt. Kosta på dig en framvagnsinställning hos Volvo (1200 ca) och bilen blir som ny.

Vad skall du satsa på? Nja,B16 är det för få kvar av för att rekommendera att köras ned av något yngel. Köp en B18, årtalet har ingen större betydelse.
Modellmässigt är 63 den finaste enl min uppfattning. Finaste grillen, röda bakljus och flygplansbeslaget på koffertluckan. Förmodligen den dyraste också! 65-67 finns det flest av så dom bör rimligen vara billigast men allt kommer an på skicket. Värmen är fantastisk, AC finns inte. Däremot TD (tvärdrag) genom ventilationsrutor fram och öppningsbara sidorutor bak, underbar ventilation.
Bromsar? Jo visst är det fint med skivor men trumbromsar i gott skick är heller inte dumt. Köper du en Amazon är det rimligt att du tömmer bromssystemet ordentligt, monterar nya packningar i både huvudcylinder och trummorna. Helt nya cylindrar kostar inte skjortan heller (Biltema eller Mekonomen, vilket du föredrar).
Sen finns det hur mycket som helst att göra på en Amazon (jag skriver numer inte Gammal Amazon, det finns inga andra, dvs förutom en eller annan tokrenoverad men dom slantarna tror jag inte du tänker dig). Alla Amazoner rostar rejält, det är konstigt att de inte blivit en del av kretsloppet redan. Men det var rejäla grejor och tack vare en massa tokfransar finns det rätt många kvar :lol: .Det är entusiasterna det hänger på !! Du kanske blir en sådan så småningom när du väl lärt känna den genuina Amazoncharmen.
Lycka till och ta inte detta alltför allvarligt/Sture
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Vilken skall man köpa?

Post by droopy »

Har man enbart kört "moderna" bilar så lär det bli som med min fru.. näst intill hjärtinfarkt" om man hoppar in i en -66 amazon med enkrets utan någon form av servo..stor ratt och lång växelspak.. hon hade bråttom till jobbet och lämnade parkeringsljuset på.. på sin clio.. sa åt henne att ta Amazonen..
Hon kom till jobbet men fick "guida" henne tillbaka med min vanliga bil då hon totalt flippat ut med att köra veteranaren... :-)
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
Post Reply