Hastighetsmätare

Moderatorer
Post Reply
sellstedt
Posts: 30
Joined: Mon Jun 10, 2013 10:30 pm

Hastighetsmätare

Post by sellstedt »

Hej jag tänkte byta motor å låda i aman de blir en m47 och undrar hur jag ska lösa det med hastoghetsmätaren? Har sett att set finns adapterar att köpa som omvandlar wirens rörelse till ström för elektriska mätare finns det dom som funkar bakvägen?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Hastighetsmätare

Post by A-masen »

Om det inte finns det du frågar efter (jag vet alltså inte) så blir det nog en rätt så avancerad elektronik.
Men annars är det ju så här: Givaren till modernare Volvo sitter i bakaxeln. Den ger pulser som går till hastighetsmätaren. Nu finns det, och har funnits länge, en annan mätare i bilar som visar resultat av pulser, varvräknaren. Den räknar tändpulserna.
Nu är det inte självklart att det är samma spänningar eller ens jämförbara antal pulser per varv etc. etc. Så detta är kanske bara teoretiska spekulationer. Men om du skulle börja spåna på något sådant här, kan du ha detta som en utgångspunkt.
Det finns dock en hake med det hela, du kan inte köra vägmätaren med några pulser. Ett förslag kommer för mig, man kanske kan låta pulserna mata en liten elmotor som driver den gamla hastighetsmätarvajern? Men detta är bara ett höftskott från min sida. (Det förutsätter ju att du har någon sorts pulsgivare också. Det går i och för sig att ta bakaxeln från en 240).

Jag skulle föreslå dig att tala med: http://instrumentjige.se/" onclick="window.open(this.href);return false; och fråga om dom har något förslag.
sellstedt
Posts: 30
Joined: Mon Jun 10, 2013 10:30 pm

Re: Hastighetsmätare

Post by sellstedt »

Okej tackar får ta å höra med dom då
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hastighetsmätare

Post by QV »

jag har gjort detta på min grannes Merca.

Ny växellåda med eletrisk signal men den "eletriska" hastighetsmätaren fick inte plats i instrumenteringen så den "mekaniska" var tvungen att vara kvar.

Cable-X har jag för mig att produkten hette och man får beställa en egen vajer också.
räkna med minst 4000 SEK för lösningen.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Hastighetsmätare

Post by A-masen »

Jag återkommer i frågan här av ren nyfikenhet. Finns det M47-lådor med pulsgivare, eller måste sellstedt byta till en 240 bakaxel också?
Här är i alla fall en länk till Cable X: http://www.abbott-tach.com/cablex.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Hastighetsmätare

Post by Arne »

Om du får tag på en M47 låda från -85 och äldre så har du mekanisk hastighetsmätare på den. Den elektroniska kom först på -86 års modell.
AVG
sellstedt
Posts: 30
Joined: Mon Jun 10, 2013 10:30 pm

Re: Hastighetsmätare

Post by sellstedt »

Okej tackar får kolla på nån skrot om de har en. Och om ja ska byta bak axel kan jag inte ta den från en 740 då?
Hillman
Posts: 157
Joined: Mon Feb 16, 2004 4:48 pm
Location: Västerås

Re: Hastighetsmätare

Post by Hillman »

Som Arne säger så finns det de med mekaniska givare. Har två stycken själv, en i bilen och en som reserv när denna rasar, M47:orna är ju tyvärr inte kända för sin hållbarhet. Brukar vara trean som rasar först om jag inte minns fel. Jag har klarat mig hittills som tur är. Finns även att få tag på olika utväxlingar för hastighetsmätarvajern om man behöver det.
sellstedt
Posts: 30
Joined: Mon Jun 10, 2013 10:30 pm

Re: Hastighetsmätare

Post by sellstedt »

Ok men om ja ska byta bak axel går de med en 740 bakaxel då?
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Hastighetsmätare

Post by Arne »

Nej, då är det bättre att använda sig av en 240 bakaxel, eller 140 men den är bredare. Dessutom finns det 240 bakaxlar med högre utväxling så man får ner motorvarvet.
AVG
sellstedt
Posts: 30
Joined: Mon Jun 10, 2013 10:30 pm

Re: Hastighetsmätare

Post by sellstedt »

Okej men hur gör man fästena på bakaxeln då? Är de bara å mäta eller ska man göra en jigg?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Hastighetsmätare

Post by A-masen »

http://www.bilforumet.no/bilmerker/volv ... aksel.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Det finns en färsk tråd om detta. Den ligger under Framvagn och styrning (lite fel egentligen, men ändå) Rubriken heter Vobblande bakhjul.
sellstedt
Posts: 30
Joined: Mon Jun 10, 2013 10:30 pm

Re: Hastighetsmätare

Post by sellstedt »

Okej tackar får försöka å byta i helgen.
Post Reply