Tips på ventilbåge ?

Moderatorer
Post Reply
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Tips på ventilbåge ?

Post by droopy »

Har sett på några TV program att man bytt ventilfjädrar och tätningar med motorn i bilen. Dvs med toppen monterad på motorn (Car SOS ex.)
Då användes en ventilbåge som kunde pressa ner ventilfjädrarna så att man fick isär komstruktionen. Samtidigt så fyllde man cylindern med tryckluft så att ventilerna inte skulle falla ner i cylindrarna.

Jag har en vanlig Biltema ventilbåge men den är för lös topp och kväver att man ha mothållet under toppen då man pressar ner ventilfjädern.

Söker en ventilfjäderpress som kan användas med toppen monterad på motorn..Någon som har några tips om vart man kan finna en sådan ?

Vore guld värd om man ex. bara vill byta tätningar eller en fjäder med motorn/toppen kvar i bilen.
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Tips på ventilbåge ?

Post by amazon guy »

Jättebra och praktisk fråga, undrar om nån hör av sig.....?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Tips på ventilbåge ?

Post by QV »

Har ju inte sökt runt men det låter som något som måste anpassas för varje typ av topp så det får man nog bygga själv.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Tips på ventilbåge ?

Post by droopy »

Har beställt en grej från England som påstås fungera utan att toppen behöver vara losstagen utan kan vara monterad.
Återkommer då jag provat den med en recention. Verktyget påminner om en liten "fjäderspännare" som skall trycka ihop fjädern så att knasterna kan tas loss och fjädern monteras bort. Det förutsätter att man har tryck i cylindern med ex. tryckluft så att ventilerna inte ramlar ner i cylindern.

Ett annat "trick" en bekant kom med var att fylla cylindern med grovt snöre via tändstifthålet och på så sätt förhindra att ventilerna försvinner ner i cylindern. Tryckluft låter bättre för min del men det kanske kan fungera för de som inte har tillgång till tryckluft.
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
Post Reply