Svetsning, underkant framruta!

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Svetsning, underkant framruta!

Post by Bjulle2 »

Hejsan!

Som tråden lyder så handlar det om framrutans underkant som gav mig en liten överraskning... :evil:

Image

Eftersom jag inte har superbreda kunskaper om att forma och svetsa plåt så har jag funderat på om man ska leta reda på en reservdelsamazon utan rost kring framrutans underkant. För att då kapa bort plåten på följande sätt:

Image

Verkar det som en bra idé eller har ni några tips/förslag på hur jag ska tackla problemet? Mycket tacksam för svar!

En närmare blick på en del av bedrövelsen:

Image

//John
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Svetsning, underkant framruta!

Post by Rasmuss »

Kompisens 67:a var också dålig i underkant och det enklaste lösning för oss var att kapa ur en frisk bit från en reservdelsamazon
Det finns nog rätt många som har reservdelsamazoner stående.
Vi kapade ur en större bit och framförallt längre ner.
Vi la snittet ovanför batteriet så här men eftersom övre delen är frisk kan du kapa längre ner i a stolparna.
Image
Jag skulle även tipsa dig om att plocka bort, eller i alla fall lossa lite på brädan först för att se hur långt ner rosten går på insidan så delen du kapar ur från reservdelsbilen verkligen räcker till.
Vi märkte tex att det var rost i dom inre hörnen och det var lite svårt att se när brädan satt där.
Dessutom blir det mycket enklare när det skall svetsas om brädan är borta.
Här är en bild som visar bättre vad jag menar.
Image
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Svetsning, underkant framruta!

Post by Bjulle2 »

Tack så mycket för tipset! Och jo, brädan tänkte jag ta bort inför kapandet, men då lär det nog kapas lite längre fram som du sa! :)
Var det lätt att svetsa till det förresten?
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Svetsning, underkant framruta!

Post by Rasmuss »

Det beror på hur mycket som behöver bytas men att ha frisk plåt som har rätt form från början gör jobbet så mycket lättare och slutresultatet blir bättre.

Tänk på att när det är färdig svetsat så se till att rostskydda insidan.
Svårare att göra detta när allt är återmonterat.

Sedan när du monterar rutorna se till att du kittar ordenligt runt listen så vattnet inte kommer in.
Annars blir det snart rostigt igen.
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Svetsning, underkant framruta!

Post by Bjulle2 »

Okej, jo gäller att inte glömma insidorna! ;)
Mm, anledningen till denna rostskada var att all tätning hade stelnat ihop och blivit stenhårt.. vilket lett till att vatten och fukt hat kunnat tränga in och gosa in sig och rosta samman alltihop.. x) Så när de åker på igen så ska det göras med perfektion! :D
Tack för alla tips igen!
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
Post Reply