Hur många timmar att renovera uffes oslipade diamant

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
stickan
Posts: 43
Joined: Sun Oct 09, 2011 9:02 pm
Location: Vara

Hur många timmar att renovera uffes oslipade diamant

Post by stickan »

Hejsan i sommarvärmen.

vet att denna fråga är svår att svara på, därför tänkte jag att man
utgår från Uffes "Oslipade Diamant" projekt som alla kunnat följa på
detta forum.

Som alla vet på detta forum så finns det många objekt som ligger
på gränsen till skrotning i skogsbackar och på bakgårdar.

Man står och tittar på dessa och undrar om man ska börja en renovering
eller helt enkelt ringa skroten efter att man tagit hand om alla bra delar.

Allt är naturligtvis möjligt att laga, men hur många arbetstimmar ska man räkna med?

Så alla som vet av erfarenhet eller gissar, hur många timmar tror ni man får räkna
med att lägga ner i timmar + kostnad delar mm för en renovering som Uffes
"Oslipade Diamant" amazon 1957.

Utgångsläget är att man har tillgång till eget garage och äger en svets och nödvändiga
kunskaper.

Alla är olika snabba, men vore skoj att få ett genomsnitt i timmar, så jag hoppas på
så många svar som möjligt.

Uffe om du läser det här så kanske du vet ganska exakta siffror för dig.

Hälsningar.
Stickan
stickan
Posts: 43
Joined: Sun Oct 09, 2011 9:02 pm
Location: Vara

Re: Hur många timmar att renovera uffes oslipade diamant

Post by stickan »

Hej Uffe.
Hoppas det var ok att jag använder din renovering som tidsreferens?
Stickan
Dave_norrkoping
Posts: 326
Joined: Mon Apr 04, 2011 8:25 pm
Location: Norrköping östergötland

Re: Hur många timmar att renovera uffes oslipade diamant

Post by Dave_norrkoping »

timmarna är helt individuellt skulle jag säga ,
beror helt på hur snabb/duktig/nogrann man är .
min renovering av min -64 automat tog mig ett år att slutföra och är en totalrenovering allt är genomgånget och fixat dock inte i samma perfekta skick som uffes . men näst till nyskick.
jag skulle tippa på uppåt 1500 timmar under ett års tid tog det för mig att renovera bilen
och hamnade på en slutsumma runt 50000:- så det behöver inte bli snordyrt, bara man gör det mesta själv och försöker reparera så mycket delar som går istället för att köpa nya.
nedan har du länk till projektet

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 13&t=10658
MVH/David
Projekt volvo amazon -64 4dr automat
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hur många timmar att renovera uffes oslipade diamant

Post by QV »

1000-1500 timmar är ett"minimum" med mycket extra på "uffes projekt" 1000 till kanske

Att renovera en Amazon kostar runt 50-60 tusen.
vill man sedan att den skall blänka med krom och lack så kostar det 30 till till det kommer extra prylar som diffbroms, OD, AC etc.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
stickan
Posts: 43
Joined: Sun Oct 09, 2011 9:02 pm
Location: Vara

Re: Hur många timmar att renovera uffes oslipade diamant

Post by stickan »

Tack för svaren.

Tycker era beräkningar låter rimliga.

Sen beror det ju också på hur många timmar man orkar eller har tid med
i månaden men det är ju lättare att räkna ut när man fått era råd på
hur många timmar detta kommer att ta.

tex om man är beredd att lägga i genomsnitt 10 timmar i månaden eller som
en del kanske kan lägga mycket mer.

Beror ju på jobb, familj, andra intressen, ekonomi, mm.

Tack igen.
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Hur många timmar att renovera uffes oslipade diamant

Post by 123GT »

Intressant...som ni redan har skrivit så spelar ju skicket på utgångsläget en viss roll och vilken nivå på "färdig" bil man önskar. 10 timmar per månad låter ju heller inte mycket...och det tar helt klart sin tid att färdigställa ett projekt! Det sker ju inte precis av sig själv...
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Carlen
Posts: 71
Joined: Thu Jan 27, 2011 5:43 pm
Location: Granö

Re: Hur många timmar att renovera uffes oslipade diamant

Post by Carlen »

Allt beror ju på hur mycket jobb man kan göra själv, och hur mycket nya grejer man vill ha på den, det är inga problem att renovera för +100.000, bara en riktigt lack med kvitto kostar från 30000kr tex.
Sen brukar det ta 1000-1500 timmar att få ordning på bilarna, mycket beror ju på hur mycket rost man måste laga, där flyger det i väg många timmar på dåliga karosser.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hur många timmar att renovera uffes oslipade diamant

Post by QV »

Visst spelar skick och färdignivå in på tidsramen men nämner man Uffe som "referens" så fömodar jag att det är det skicket man vill ha.....

Problemet som jag ser det är inte hur många timmar man lägger ner per dag/vecka/månad utan mera att man skall komma ut och lägga ner den tiden löpande.
Min renovering tog 5-6 år tills bilen var körbar igen så 10 timmar i månaden ger då 600-700 timmar. Mitt problem var att jag la 250 timmar de sista tre veckorna på att få bilen klar innan jag kräktes på den. så lite hela tiden är en bra taktik (tycker jag). Efter de tre veckorna och besiktigad bil så tog jag inte i den på 9 månader! Men den skulle ihop eller "slängas". Mitt råd är alltid att hålla bilen rullandes. Plockar man ur motorn så gör bara det, renovera den till önskat skick och gör den klar att lägga i. Efter det så tar man bort framvagn och renoverar vid behov. I fallet med den frontade 61'an så måste man ju riva en del för att rikta. Det man då (enligt mig igen) bör se upp med är att bara riva det som behövs rikta, återuppbyga och köra bilen. Att säga "men när jag ändock... så kan jag fixa.." då är man inne på en farlig väg för ju mer man tittar så finns det alltid något som ser sämre ut än det andra.

Så regel 1
Skriv på en lapp vilken nivå som man önskar på slutet. (bruks utan rost/fin med polerat krom/show med allt nytt)
Regel 2
Vad får det kosta, kolla att det verkar rimligt. När det gäller Amazoner så kolla på marknaden vilken bil ni vill ha och köp den färdig. Det är troligtvis det billigaste man kan göra. Att renovera en "sämre" bil till rätt nivå är dyrare men så tycker ju vissa att det är kul att renovera :D Att göra saker själv ger iallafall mig en tillfredställelse även om det kostar. Kolla även att tid finns till jobbet. Är man osäker på tiden/pengarna håll bilen rullandes.
regel 3
När man har tagit bort något och skall börja slipa/polera/laga/fixa så gå först bort till lappen från regel 1 och kolla om det behövs. Om man inte gör det utan bara kör på så kommer renoveringen att ta alla dina pengar som du kan undvara. Vilket gärna blir +100.000 om utrymmer finns i ekonomin.
Regel 4
renovera en sak i taget och gör den klar. De flesta håller på i år, det finns ju folk i Norrköping som håller imponerande högt tempo men de tillhör undantagen anser jag. Fördelen med att riva och göra klart en sak itaget är att man kan relativt lätt få bilen körbar igen utan att ha hela bilen delvis isärplockad.
Regel 5
När man svetsar rost, gör klart en plåt, ett rostställe innan man börjar på nästa. Att skära bort all rostig plåt när man "ändock har vrålapan frame" förstör på flera sätt.
Man kan inte lätt plocka ihop bilen när man börjar kräkas på den, Får man ont om pengar är en bil i delar mindre värd, Skall man ha hjälp med svetsningen så vet inte hjälpen hur delarna satt eftersom man inget ser i ett hål.
Regel 6
när man plockar isär märk upp påsen/lådan väl och ha bara några skruvar i lådan.Att göra som jag skriva "insida kupe" på en låda för att det är ju inte så många skruv inne i kupen är helt åt helvete. Gå till en godisbutik och fråga om du får tömma deras lager med godisburkar. De kommer att hjälpa dig att bära ut dom....
Tvätta ur sockret i botten och lägg skruvarna från insida rutram i en låda. Skriv på lådan "insida rutram". Burkarna är stapelbara och man kan lätt ha 50 burkar på höjden om man vill så det tar ingen plats jämfört med kaross och bakaxel. 50 burkar är förövrigt en rätt bra mängd när det gäller skruv från "insida kupe" bara så ni vet hur lite det skall ligga i varje burk. Först då blir det lättare att montera ihop "insida kupe" efter 5 år.
regel 7
Ta foton på allt, ställ kameran i högsta upplösning, ta många foton, det är inte det man fotar man vill se utan det man knappt ser på fotot som är intressant.
Regel 8
Glöm aldrig regel 1!, Det finns alltid fel på en bil, är det inte rost, taskig glans, fel utförande så är det snett monterat eller ett udda tillbehör man helt plötsligt vill ha. Kom alltid ihåg vilken nivå ni skall ha i slutändan. Man behöver inte front, kofångare, sidoruter, lister för att få en bil igenom besiktningen. Visst är det trevligt men en komplett fin bil men det är inget krav för att köra med den.

/Janne

Som själv rev hela bilen i delar, sände högar med bult för ytbehandling och hade ingen koll på vad som kom tillbaka... Tid tog det.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
stickan
Posts: 43
Joined: Sun Oct 09, 2011 9:02 pm
Location: Vara

Re: Hur många timmar att renovera uffes oslipade diamant

Post by stickan »

Mycket bra svar på min fråga.
Tack allihopa
Post Reply