Dieseltrollets 65:a [RR]
Re: Dieseltrollets 65:a [RR] Vinterprojekt påbörjat!
Kanoninsatts du gör och fint blir det också !!! Kul att få följa med i bildserien hur allt kommer på plats igen. Så håller vi alla tummar för att uppstarten skall gå bra också !
/ sven
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.
Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Kanon. Tänk att du kunde hålla dig mot "när man ändå har ballorna nere"-syndromet
så pass bra. En annan hade ju snöat in med det samma. Blir framvagnen till nästa vinter då eller?
så pass bra. En annan hade ju snöat in med det samma. Blir framvagnen till nästa vinter då eller?
210 -64, 223 -68
-
Tack alla
Misstänkte förgasaren då den klöddad innan och jag inte rört tändningen, kollade så den fick soppa och grundinställde enligt VHB men den ville fortf inte starta, utan bara hostade till... Sen när jag kollade ner i insuget såg jag pölar med soppa Bytte tillbaka till den gamla fuggen med sitt äckliga luftfilter och rostiga avgassystem, passade även på att dubbelkolla tändningen för att vara säker...
Nu så ville den tända, hostade till ett par ggr men startmotorn började tappa varv, så jag bytte till ett fulladdat batteri och nu jeflar är den igång!
Upptäckte också att min nyrenoverade generator inte laddar
// M
Vi får se om jag kan hålla mig så länge bakänden på bilen hade inte skadat om den fått sig en översyn också (rost runt tanken och i stötfångarens infästningar) Får väl se vilket som kommer först...Blomquist wrote:Blir framvagnen till nästa vinter då eller?
Först bråkade förgasaren lite, kolven ville inte trilla ner som den skulle, sen fick jag felsöka elsystemet lite innan jag vågade vrida på nyckeln. Först gick den runt som den skulle, hostade ett par ggr som om den ville tända sen inget...123GT wrote:Så håller vi alla tummar för att uppstarten skall gå bra också !
Misstänkte förgasaren då den klöddad innan och jag inte rört tändningen, kollade så den fick soppa och grundinställde enligt VHB men den ville fortf inte starta, utan bara hostade till... Sen när jag kollade ner i insuget såg jag pölar med soppa Bytte tillbaka till den gamla fuggen med sitt äckliga luftfilter och rostiga avgassystem, passade även på att dubbelkolla tändningen för att vara säker...
Nu så ville den tända, hostade till ett par ggr men startmotorn började tappa varv, så jag bytte till ett fulladdat batteri och nu jeflar är den igång!
Upptäckte också att min nyrenoverade generator inte laddar
// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
-
snyggt de blir jag har inte ens börjat med mitt motorrum,bara fått i sär grejorna
volvo 144a 72 sommarbilen
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
passat 99 bruksbil
saab 99-83 bruks,
-
Idag har jag och amazonen äntligen fått vara ute i det fina vädret Började med att byta tillbaka till den orenoverade generatorn, nu släcktes laddlampan iaf. En bra början, sen upptäckte vi att kopplingen behövde justeras lite, när väl det var gjort blev det en liten nätt tur på 9½ mil
Vilken tur att det inte syns hur skitig den är
// M
Vilken tur att det inte syns hur skitig den är
// M
Last edited by Dieseltroll on Mon Jul 30, 2012 6:38 pm, edited 1 time in total.
-
Hej alla!
Jösses vad länge sen vi uppdaterade här, har hänt en hel del sen sist... Lyckades till exempel få amazonen igenom SBP's nålöga. Dom hittade lite allt möjligt att klaga på men det enda allvarliga var en styrled som tackat för sig. Som tur var så hade jag ett par i reserv så det var bara att välja och vraka för att hitta en bättre beggad. Kändes inte helt värt att montera på en ny om jag ändå ska renovera hela framvagnen om ett par månader...
Sen kom jag till skott för att äntligen montera tillbaka inredningen, har väl bara legat i skuffen i två år eller så Självklart så hoppade ett clips till fönsterveven in i en mörk vrå av verkstan för att aldrig hittas igen
Sen idag så tröttnade jag på det gamla äckliga luftfiltret. Försökte först bända upp plåtfalsen för att byta lugnt och stilla, men det tog för lång tid så jag klöv hela stekpannan med vinkelharry istället , lite gängstav och ett par kupolmuttrar senare så fick jag onekligen ett unikt luftfilter
Sen har jag kört totalt 80 mil med min nyrenoverade motor, och den har inte skurit än
// M
Jösses vad länge sen vi uppdaterade här, har hänt en hel del sen sist... Lyckades till exempel få amazonen igenom SBP's nålöga. Dom hittade lite allt möjligt att klaga på men det enda allvarliga var en styrled som tackat för sig. Som tur var så hade jag ett par i reserv så det var bara att välja och vraka för att hitta en bättre beggad. Kändes inte helt värt att montera på en ny om jag ändå ska renovera hela framvagnen om ett par månader...
Sen kom jag till skott för att äntligen montera tillbaka inredningen, har väl bara legat i skuffen i två år eller så Självklart så hoppade ett clips till fönsterveven in i en mörk vrå av verkstan för att aldrig hittas igen
Sen idag så tröttnade jag på det gamla äckliga luftfiltret. Försökte först bända upp plåtfalsen för att byta lugnt och stilla, men det tog för lång tid så jag klöv hela stekpannan med vinkelharry istället , lite gängstav och ett par kupolmuttrar senare så fick jag onekligen ett unikt luftfilter
Sen har jag kört totalt 80 mil med min nyrenoverade motor, och den har inte skurit än
// M
Last edited by Dieseltroll on Mon Jul 30, 2012 6:38 pm, edited 1 time in total.
-
coolt luftfilter jag hade samma fel på min 144a när jag besiktigade den förra veckan,en sketen styrled
passat 99 bruksbil
saab 99-83 bruks,
passat 99 bruksbil
saab 99-83 bruks,
Det där luftfiltret var ju riktigt fränt! Sund att jag kör SU, annars hade jag nog kopierat din lösning.
-
Re: Dieseltrollets 65:a [RR] Mera rostlagning på G!
Sommarens projekt bestod av att försöka täta runt fram och bakrutan, nu hade jag till slut tröttnat på att behöva ösa ur bilen varje gång det regnat
Tog hjälp av en god kompis och lånade hem ett par "sugkoppar" från jobbet, bort med kromet, fram med kniven och börja karva i den gamla tätningslisten...
.. och vipps så var bakrutan ute
Hittade lite rost, inte helt oväntat...
Slet ut framrutan av bara farten:
Här fanns det också lite "överraskningar"...
Slet ut instrumentbrädan (nån som vet vad man ska använda för att limma tillbaka den?)
Kapa ut det infekterade området:
Svetsat i ny frisk plåt:
Slipat svetsarna, hackat bort gammalt torkat lim och slipat bort den gamla färgen. Upptäckte också varför det varit så svårt att få bort imma från rutan
Grundmålat lite försiktigt:
Återkommer med fortsättning imorgon
// M
Tog hjälp av en god kompis och lånade hem ett par "sugkoppar" från jobbet, bort med kromet, fram med kniven och börja karva i den gamla tätningslisten...
.. och vipps så var bakrutan ute
Hittade lite rost, inte helt oväntat...
Slet ut framrutan av bara farten:
Här fanns det också lite "överraskningar"...
Slet ut instrumentbrädan (nån som vet vad man ska använda för att limma tillbaka den?)
Kapa ut det infekterade området:
Svetsat i ny frisk plåt:
Slipat svetsarna, hackat bort gammalt torkat lim och slipat bort den gamla färgen. Upptäckte också varför det varit så svårt att få bort imma från rutan
Grundmålat lite försiktigt:
Återkommer med fortsättning imorgon
// M
Last edited by Dieseltroll on Mon Jul 30, 2012 5:54 pm, edited 1 time in total.
Det är inte så dumt att stoppa rosten innan den blir allt för omfattande. Det ser bra ut det du lagade. Du kan limma instrumentstoppningen med kontaktlim, limma bara efter kanterna, har för mig att den håller bättre om man inte limmar över hela ytan för då har den möjlighet att röra på sig i värmen. Limmar man allt kan den lättare spricka, detta är mina egna högst teoretiska antaganden och alltså ingen sanning.
AVG
Dette var fint arbeide! Fine sveiser, og så er det vel på med ekpxygrunning? Her bør man vel bruke det beste som er?
Vanlig grunning og lakk er litt risikofyllt? Slikt (rust) har en tendens til å komme tilbake!
Biltema har billig og bra epoxygrunning, beregnet til båt, men den har jeg god erfaring med så langt jeg har prøvd.
Vanlig grunning og lakk er litt risikofyllt? Slikt (rust) har en tendens til å komme tilbake!
Biltema har billig og bra epoxygrunning, beregnet til båt, men den har jeg god erfaring med så langt jeg har prøvd.
-
kanon blir ju bra de där får komma ut och kika en dag och snacka bilar var ju ett tag sen
passat 99 bruksbil
saab 99-83 bruks,
passat 99 bruksbil
saab 99-83 bruks,
-
Hej igen!
Just här penslade jag på Hagmans Rostskyddgrund, tyvärr blev det en lite genväg eftersom jag ville slippa maskera av hela bilen... Annars kör jag på Hagmans gula epoxiprimer (mycket nöjd!) Till krimskramset i motorrummet testade jag Biltemas variant, får se hur väl det håller...
Det gick så lätt att få i rutorna så det var inte tid till och ta några bilder under processen Vi följde verkstadshandbokens anvisningar och det fungerade över förväntan! Tre försök innan bakrutan satt perfekt, och framrutan åkte dit på första försöket Kromet får vänta till nån helg framöver...
Resultatet:
// M
Tack! Ska se om jag har kontaktlim nånstans i gömmorna...Arne wrote:Det är inte så dumt att stoppa rosten innan den blir allt för omfattande. Det ser bra ut det du lagade. Du kan limma instrumentstoppningen med kontaktlim...
Tack för berömmet!Torbo wrote:Dette var fint arbeide! Fine sveiser, og så er det vel på med ekpxygrunning? Her bør man vel bruke det beste som er?
Just här penslade jag på Hagmans Rostskyddgrund, tyvärr blev det en lite genväg eftersom jag ville slippa maskera av hela bilen... Annars kör jag på Hagmans gula epoxiprimer (mycket nöjd!) Till krimskramset i motorrummet testade jag Biltemas variant, får se hur väl det håller...
Man tackar Titta ut en bra helg bara så löser vi resten...ammakillen wrote:kanon blir ju bra de där får komma ut och kika en dag och snacka bilar var ju ett tag sen
Det gick så lätt att få i rutorna så det var inte tid till och ta några bilder under processen Vi följde verkstadshandbokens anvisningar och det fungerade över förväntan! Tre försök innan bakrutan satt perfekt, och framrutan åkte dit på första försöket Kromet får vänta till nån helg framöver...
Resultatet:
// M
-
de ser ju bra yt dedär. tycker nästan att amazonen ser bättre ut utan dom kromade listerna
-
Halloj alla! Började väl bli dax att uppdatera här igen...
Hade äntligen tröttnat på den gamla förgasaren och alla problemen som den förde med sig (läckte bensin och fullständigt omöjlig att starta när den var varm...) så under helgen som gick blev det äntligen ett byte Började med att dela strombergaren och rengöra den (igen) och monterade ihop enligt VHB, sen vart det bara att riva ut allt som skulle bort från motorrummet:
Nya förgasaren och luftfiltret på plats. Bävade lite för att dela avgasröret men det var inga problem:
Kört lite med bilen efter bytet och verkar inte vara några problem med varmstarter längre, däremot vägrar den starta kall utan startgas jaja, får väl felsöka det också...
Sen i går morse var vi inne hos den lokala däckhandlaren för att få en uppsättning nya däck monterade:
Det blev inget speciellt med dom, inga vita ränder eller annat skoj, det var bara dax att byta ut de gamla slitna racing-slicksen...
// M
Hade äntligen tröttnat på den gamla förgasaren och alla problemen som den förde med sig (läckte bensin och fullständigt omöjlig att starta när den var varm...) så under helgen som gick blev det äntligen ett byte Började med att dela strombergaren och rengöra den (igen) och monterade ihop enligt VHB, sen vart det bara att riva ut allt som skulle bort från motorrummet:
Nya förgasaren och luftfiltret på plats. Bävade lite för att dela avgasröret men det var inga problem:
Kört lite med bilen efter bytet och verkar inte vara några problem med varmstarter längre, däremot vägrar den starta kall utan startgas jaja, får väl felsöka det också...
Sen i går morse var vi inne hos den lokala däckhandlaren för att få en uppsättning nya däck monterade:
Det blev inget speciellt med dom, inga vita ränder eller annat skoj, det var bara dax att byta ut de gamla slitna racing-slicksen...
// M