Elegantens Rymdprojekt "AmaSonden" -68

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Elegantens Rymdprojekt "AmaSonden" -68

Post by Devil »

Det var riktigt kul att se denna live i lördags(och provsitta),tycker du fått till den riktigt bra! Kommer att bli en sleeper takhöjdsmässigt när den är klar :D Tycker också att nummerskylten passar suveränt på din bil!
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Eleganten
Posts: 34
Joined: Tue Apr 17, 2012 10:34 am
Location: Nordvästra C-län

Re: Elegantens Rymdprojekt "AmaSonden" -68

Post by Eleganten »

Devil wrote:Det var riktigt kul att se denna live i lördags(och provsitta),tycker du fått till den riktigt bra! Kommer att bli en sleeper takhöjdsmässigt när den är klar :D Tycker också att nummerskylten passar suveränt på din bil!
Japp, börjar tro mer och mer på att jag gjort något rätt. Lite tveksam till att du menar rätt regnr. bilderna visar ett lite fotoredigeringstrix när det gäller detta ämne.
Stefan - Überverbrennunger @ Cremators Custom Car Club
Amazon -68 2dr top-chop, Amazon -65 4dr {såld}, Electra -59, Kapitän -64, Commodore -75, Golf Mk1 -79
Alla ingrepp är reversibla, det är ju bara en bil!
Eleganten
Posts: 34
Joined: Tue Apr 17, 2012 10:34 am
Location: Nordvästra C-län

Re: Elegantens Rymdprojekt "AmaSonden" -68

Post by Eleganten »

Ibland lär man göra tråkiga saker oxå. Som en liten tråkig vardagsuppdatering utan tuffa plåtjobb.

Som sagts så gick främre röret av en mil innan hemmet i lördags(19/5). Ingen stor grej egentligen men det visar i mitt fall att det finns alldeles för många oseriösa bilbyggare därute. Nu känner jag personen ifråga och svaret brukar som oftast bli, "det är ju besiktningslagat". Det bör ju iof påpekas att det höll genom besiktningen men inte så våldsamt mycket mer än så.

Bild 1 i detta inlägg får beskriva detta "besiktningslagade" främre rör. Det har dessutom gått av vid stödklammern som även den är brusten.
Image

Med det sagt så var det dags att fixa detta lättfixade problem. I samband med ett tidigare motorbyte så upptäcktes även att grenrörspackningen inte längre var vid god vigör. Eftersom nu avgasarsystemet skulle fixas till så åkte grenröret av i bara farten och med det även tre grenrörspinbultar gav vika. Inget konstigt med det, det tråkigare var att en frostplugg bakom läckte lite.
Image

Ett litet läckage mellan grenrör och topp. Packningen vid denna punkt hade sett sina bättre dagar.
Image
vid cylinderutblås 4 såg det lite lustigare ut, kanten i flänsen var ordentligt porig och läckage hade nog även här ganska snart varit ett faktum.
Image

Bjuder här på en översiktsbild av motorrummet. Lite suddigt och lite stökig men ganska ok ändå.
Image

Sen bjuder jag även på en översiktsbild av Uppsala centralare delar, med slottet och kyrkan vid horisontlinjen. Taget från taket på bygget jag är vid. (Skomakargatan i SalaBackar)
Image

Sen en bonusbild till. Detta lilla fynd gjorde jag när jag var å hämtade lite braåha plåt hos en bekant som skrotat ett flertal Amazoner genom åren. En okapad hatthylla, dessa får jag för mig inte växer på träd längre? Får se om den kommer till användning, fast troligen inte då jag redan har hål i hatthyllan och planerar att ha hål där även i framtiden.
Image

Så dags att göra en liten beställning. Packningar, grenrörspinbultar+mutter, samt en stackars frostplugg.
Stefan - Überverbrennunger @ Cremators Custom Car Club
Amazon -68 2dr top-chop, Amazon -65 4dr {såld}, Electra -59, Kapitän -64, Commodore -75, Golf Mk1 -79
Alla ingrepp är reversibla, det är ju bara en bil!
Gyllenberg

Re: Elegantens Rymdprojekt "AmaSonden" -68

Post by Gyllenberg »

Men du skomakargatan, har inte vi (Fresh Air) jobb där också? Själv är jag dock på BMC och byter fläktaggregat..
Eleganten
Posts: 34
Joined: Tue Apr 17, 2012 10:34 am
Location: Nordvästra C-län

Re: Elegantens Rymdprojekt "AmaSonden" -68

Post by Eleganten »

Gyllenberg wrote:Men du skomakargatan, har inte vi (Fresh Air) jobb där också? Själv är jag dock på BMC och byter fläktaggregat..
Jo. Det jobbet har ni, fast i höstas hade ni en markisgubbe inhyrd. Nu på våren har ni ränt där lite titt som tätt.
Stefan - Überverbrennunger @ Cremators Custom Car Club
Amazon -68 2dr top-chop, Amazon -65 4dr {såld}, Electra -59, Kapitän -64, Commodore -75, Golf Mk1 -79
Alla ingrepp är reversibla, det är ju bara en bil!
Gyllenberg

Re: Elegantens Rymdprojekt "AmaSonden" -68

Post by Gyllenberg »

Eleganten wrote:
Gyllenberg wrote:Men du skomakargatan, har inte vi (Fresh Air) jobb där också? Själv är jag dock på BMC och byter fläktaggregat..
Jo. Det jobbet har ni, fast i höstas hade ni en markisgubbe inhyrd. Nu på våren har ni ränt där lite titt som tätt.
Tänkte väl det, tyckte ja hört gubbarna prata om skomakargatan..
Eleganten
Posts: 34
Joined: Tue Apr 17, 2012 10:34 am
Location: Nordvästra C-län

Re: Elegantens Rymdprojekt "AmaSonden" -68

Post by Eleganten »

Lång tid å ingen sjö.

Men nu är det dags för en liten sammanfattning om vad som hänt. Dock begränsat med bilder. Men sen sist så har det hänt lite mer. Förutom mina problem med det tidigare nämnda s.k. "besiktningslagningarna" som numera är ett minne blott. Så har det rullat på. Ett mindre omfattande riktingsjobb blev utfört tillsammans med klubbkamrat och forummedlem Devil. Detta tackar vi ödmjukast för. Dock var dörrarna utav sådant skick att undertecknad fick tuppjuck på det gjorde det hela inte så mycket bättre (d.v.s. passagerardörren blev mer eller mindre oanvändbar för framtida bruk). Men sedan har nåt stackars lager grundfärg hittat på plats. Bakre sidorutor och ventrutor tillverkats. Bättre begagnade dörrar införskaffats (fortfarande dåliga fast bättre). Så det absolut senaste är att de då friskare dörrarna har riktats, kapats rutram och ligger nu på tork efter lite grundning.

Här lite översiktsbilder från att kommit hem från Midsommarrocken i Vintjärn (med husvagn som kan noteras i bakgrunden (Polar 470,-76)). Den skarpsynte eller halvblinde ser även att de gamla dörrarna fortfarande monterade på bilen.

Image

Image

P.S Ett tips till alla kustomintresserade så är ni i Västeråstrakten i helgen, dyk förbi Skultuna för årets Lead Parking. Amazonbeståndet kanske inte är det största och kommer troligen inte platsa inne bland de mer traditionella customvagnarna. Men ett par stycken kommer nog vara på plats i periferin till träffen. Platsen är Skultuna Messing mellan kl11-17 -> http://www.ckos.org/
Stefan - Überverbrennunger @ Cremators Custom Car Club
Amazon -68 2dr top-chop, Amazon -65 4dr {såld}, Electra -59, Kapitän -64, Commodore -75, Golf Mk1 -79
Alla ingrepp är reversibla, det är ju bara en bil!
Gyllenberg

Re: Elegantens Rymdprojekt "AmaSonden" -68

Post by Gyllenberg »

Såg amazonen i lördags på träffen, såg ju riktigt bra ut! Vi hade förresten träffats också på skomakargatan utan att veta om det, lustigt..

Blir det något nytt projekt nu då? Själv ska jag kika på en Dodge -53 om 2 veckor..
Eleganten
Posts: 34
Joined: Tue Apr 17, 2012 10:34 am
Location: Nordvästra C-län

Re: Elegantens Rymdprojekt "AmaSonden" -68

Post by Eleganten »

Gyllenberg wrote:Såg amazonen i lördags på träffen, såg ju riktigt bra ut! Vi hade förresten träffats också på skomakargatan utan att veta om det, lustigt..

Blir det något nytt projekt nu då? Själv ska jag kika på en Dodge -53 om 2 veckor..
Å du dök inte fram å sa hej?! Fast jag kanske inte va på plats just då. Jaha, var det du som var med hämtade sopor då. Förväntade nästan att se gröningen under nåt träd där men gick bet på det.

Ja, joo... Böt bort min custom-Kapitän emot en annan Amazon (4dr -65, går att kolla på i en tråd här på forat). Så just nu är det rostlagning, service å besiktning av den som står på schemat. Därefter så ska AmaSonden få sig en lack å enklare inredningsuppdatering. Sen så är det nog dags för Buicken som står å väntar i en loge utanför stan. Den har stått sen 2006 å väntat på att ägarn ska få lite tid över, då 30 tidigare ägare och såld ny i Sverige sätter sina spår. Fast känner jag mig själv så är mina planer lite optimistiska..
Stefan - Überverbrennunger @ Cremators Custom Car Club
Amazon -68 2dr top-chop, Amazon -65 4dr {såld}, Electra -59, Kapitän -64, Commodore -75, Golf Mk1 -79
Alla ingrepp är reversibla, det är ju bara en bil!
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Elegantens Rymdprojekt "AmaSonden" -68

Post by Devil »

Men du vet, med så stort och fin garage går det att göra underverk!!
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Eleganten
Posts: 34
Joined: Tue Apr 17, 2012 10:34 am
Location: Nordvästra C-län

Re: Elegantens Rymdprojekt "AmaSonden" -68

Post by Eleganten »

Devil wrote:Men du vet, med så stort och fin garage går det att göra underverk!!
Förvisso, men tiden ska finnas oxå.
Stefan - Überverbrennunger @ Cremators Custom Car Club
Amazon -68 2dr top-chop, Amazon -65 4dr {såld}, Electra -59, Kapitän -64, Commodore -75, Golf Mk1 -79
Alla ingrepp är reversibla, det är ju bara en bil!
Gyllenberg

Re: Elegantens Rymdprojekt "AmaSonden" -68

Post by Gyllenberg »

Eleganten wrote:Å du dök inte fram å sa hej?! Fast jag kanske inte va på plats just då. Jaha, var det du som var med hämtade sopor då. Förväntade nästan att se gröningen under nåt träd där men gick bet på det.

Ja, joo... Böt bort min custom-Kapitän emot en annan Amazon (4dr -65, går att kolla på i en tråd här på forat). Så just nu är det rostlagning, service å besiktning av den som står på schemat. Därefter så ska AmaSonden få sig en lack å enklare inredningsuppdatering. Sen så är det nog dags för Buicken som står å väntar i en loge utanför stan. Den har stått sen 2006 å väntat på att ägarn ska få lite tid över, då 30 tidigare ägare och såld ny i Sverige sätter sina spår. Fast känner jag mig själv så är mina planer lite optimistiska..
Det var ingen vid bilen då jag var där tyvärr.. Jo jajemen, lite lugnt efter semestern så vi åkte på sophämtartjänst!

Jaså Buick säger du, det lät ju trevligt!

Den där rackarns Dodgen var då såld så det blev inget för mig tyvärr..
Post Reply