Tokig på tutan

Moderatorer
Post Reply
bertan
Posts: 18
Joined: Thu Jan 05, 2012 11:05 am
Location: Stockholm

Tokig på tutan

Post by bertan »

Hej,
Tutan fungerar om jag kopplar den direkt på batteriet, men inte när jag monterar tillbaka den med de vanliga ledningarna. Har kollat att ledningarna är hela, bytt ut dåliga kabelskor, dragigt och ryckt i sladdar, tagit bort oxid i säkrings "skåpet" . Bromsljusen funkar, som går på samma säkring, så strömming finns där iallafall. Kollat att ledningen är hel genom rattstången, och tog bort lite oxid på tryckknoppen i mässing (eller vad den heter) bakom tut reglaget på ratten. Här blev jag lite fundersam hur knoppen i förhållande till ratten ska vara, den går ju att dra upp en bit mot ratten. eller ska den sitta fast i fjäderhöljet?

Jag provade att jorda direkt från minuspolen till tutan utan framgång. Den andra tutan (det finns två) fungerar inte direkt mot batteriet, så den är helt död, men det borde väl inte påverka den andra tycker jag. Har provat med och utan den, utan resultat.

Bilen ska in på besiktning om 2 veckor, och jag kan ju i nödfall sätta en egen knapp förbi allting, men det är inte den lösningen man önskar utan helst att den ska fungera som vanligt.
Sista alternativet nu är att dra om alla ledningarna från ratten till tutan, om ingen här vet något som jag glömt, vilket jag självklart gjort men vad? Ska tillägga att jag inte vet hur man använder mätinstrument, ska försöka lära mig det. Och svetsa.. Bilen: -66 med b18 likström


Tips och ideer mottages med tacksamhet.
mvh
Den svarta amazonen från 1966 med 4 dörrar och automatlåda
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Tokig på tutan

Post by A-masen »

Låter som ett jobbigt fel på tutan. Sådant måste man nästa se själv på plats för att ge råd om det ena eller andra.
Men ett mer hållbart råd skall du få om ellära och kanske några ord om mätinstrument. Kjell & Co har givit ut en bok, Hur funkar det? Det är en bok på nästan 600 sidor. Den ser ut som om den skulle kosta flera hundra kronor, men den kostar under femtiolappen! Det är en perfekt bok för dom "som var sjuka dom dagarna" eller var någon annan stans på fysiklektionerna i skolan. Den behandlar förutom ellära även lite datorteknik, video och teve, och nätverk. Köp den och läs så har du lyft dig själv en bit.
bertan
Posts: 18
Joined: Thu Jan 05, 2012 11:05 am
Location: Stockholm

Re: Tokig på tutan

Post by bertan »

A-masen wrote:Låter som ett jobbigt fel på tutan. Sådant måste man nästa se själv på plats för att ge råd om det ena eller andra.
Men ett mer hållbart råd skall du få om ellära och kanske några ord om mätinstrument. Kjell & Co har givit ut en bok, Hur funkar det? Det är en bok på nästan 600 sidor. Den ser ut som om den skulle kosta flera hundra kronor, men den kostar under femtiolappen! Det är en perfekt bok för dom "som var sjuka dom dagarna" eller var någon annan stans på fysiklektionerna i skolan. Den behandlar förutom ellära även lite datorteknik, video och teve, och nätverk. Köp den och läs så har du lyft dig själv en bit.
Tack A-masen

Den kommer behövas och ska införskaffas!
Men tändningen lyckades jag ställa efter tips här. Utan mät-instument. Tipsen på forumet är guld värt för en första-gångare som mig. Helt riktigt måste jag upp-gradera mig på el-sidan. Blev lite mycket på en gång bara. Den är uppstartad efter 8 år, så nu händer mycket på en och samma gång!
Tack igen för boktipset
mvh
Den svarta amazonen från 1966 med 4 dörrar och automatlåda
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Tokig på tutan

Post by Torbo »

Har biler to horn, skal det være relè, tror jeg? I alle fall er det slik på PV.

Da er koblingen noe forskjellig
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Tokig på tutan

Post by granfot »

Min har (hade) två horn, men inget relä. Var tvungen att koppla ur båda tutorna för det var fel på dom och sätta dit en annan tills jag orkar laga originalen.
Testa koppla bort den som inte fungerar, så den inte ställer till det för den andra? (Minns inte hur dom är kopplade... )
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Tokig på tutan

Post by Torbo »

Slik er det koblet på PV.
Image
Stiplete ledninger er relémontering, annars, raka ledninger er uten relé.
Men er det ikke relé, er det nok som granfot sier, prøve et og ett.

Du kan også skru på stillskruen på baksiden på det som ikke virker, til det viker og litt tilbake. Som å skarpstille et gammelt objektiv.
Det kan forresten enkelt repareres, som her:
http://forum.pvklubben.no/viewtopic.php ... &start=255
bertan
Posts: 18
Joined: Thu Jan 05, 2012 11:05 am
Location: Stockholm

Re: Tokig på tutan

Post by bertan »

Torbo wrote:Har biler to horn, skal det være relè, tror jeg? I alle fall er det slik på PV.

Da er koblingen noe forskjellig
Tack, det var intressant. När jag följer kabeln passerar den ett relä nedanför säkringshållaren. Där ska tydligen automaten kopplas men startspärren är urkopplad så möjligt att tutan kanske går dit. Jag ska prova att koppla till den sedan vidare till säkringsplinten nr 2 på höger sida som den är nu.
Tack så mycket, Torbo
Den svarta amazonen från 1966 med 4 dörrar och automatlåda
bertan
Posts: 18
Joined: Thu Jan 05, 2012 11:05 am
Location: Stockholm

Re: Tokig på tutan

Post by bertan »

granfot wrote:Min har (hade) två horn, men inget relä. Var tvungen att koppla ur båda tutorna för det var fel på dom och sätta dit en annan tills jag orkar laga originalen.
Testa koppla bort den som inte fungerar, så den inte ställer till det för den andra? (Minns inte hur dom är kopplade... )
De ska vara paralellkopplade om jag ser rätt. Har provat att ta bort ena men möjligt att de är beroende av varandra
Tack för svar granfot, kanske ska köpa ett nytt och byta det som inte går
Den svarta amazonen från 1966 med 4 dörrar och automatlåda
bertan
Posts: 18
Joined: Thu Jan 05, 2012 11:05 am
Location: Stockholm

Re: Tokig på tutan

Post by bertan »

Torbo wrote:Slik er det koblet på PV.
Image
Stiplete ledninger er relémontering, annars, raka ledninger er uten relé.
Men er det ikke relé, er det nok som granfot sier, prøve et og ett.

Du kan også skru på stillskruen på baksiden på det som ikke virker, til det viker og litt tilbake. Som å skarpstille et gammelt objektiv.
Det kan forresten enkelt repareres, som her:
http://forum.pvklubben.no/viewtopic.php ... &start=255
Hornet som inte fungerar har jag skruvat på. Det andra gick igång tack vare det. Det hornet som inte fungerar och sitter på vänster sida har ett annat utförande också. Det är halvrunt med en blåsdel. Det är orginal tror jag, av äldre modell. Sen såg jag det är även en kabel till helljuset på höger sida. Det finns bara ett helljus och är kopplat till tutan. Allt är med gamla kablarna så det är kanske blivit ärg även där.
Tusen tack för ritningen och råden. Nu har jag något att gå på imorgon.
Toppen!
Edit jag menade extralyset på kofångaren förstås
Mvh
Den svarta amazonen från 1966 med 4 dörrar och automatlåda
bertan
Posts: 18
Joined: Thu Jan 05, 2012 11:05 am
Location: Stockholm

Re: Tokig på tutan

Post by bertan »

Hej igen!

Jag har nu tack vare er, hittat det relä som tut-kablarna också sitter i. Det var svårt att se och följa dem för färgen har skiftat genom åren och är blekta. Men det är alltså relä-styrt, som Torbo sa och visade på kopplings schemat. Jag har knackat och försökt få det att funka, men relät vill inte "vakna".

Nu ska jag skruva bort det och försöka hitta ett med samma värde. Texten är borta, men i någon av länkarna
borde jag hitta det. Märkligt att extra ljuset i fram också är kopplat till tutorna, men det är kanske för extra krydda i hop med tutorna, om någon är döv, vad vet jag :)

Ber att tacka så väldigt mycket för hjälpen, nu blir det att söka ett relä :D

Med vänliga hälsningar
Den svarta amazonen från 1966 med 4 dörrar och automatlåda
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Tokig på tutan

Post by Torbo »

Dette høres bra ut! Med ditt pågangsmot blir dette 100+.!
Og så holder slikt liv i hjernevinningene, i alle fall på meg, da min erfaringe er gammel og må hentes fram igjen...
Post Reply