Kolv fastnat i huvudcylindern

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
kim
Posts: 158
Joined: Wed Dec 17, 2008 9:48 pm

Kolv fastnat i huvudcylindern

Post by kim »

Ska renovera huvudcylindern för kopplingen med kolven sitter som berget. HJÄLP!!!
Nån som har nåt tips på en variant att få ut den?
Den har stått sen 1974.
Mvh Kim
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Kolv fastnat i huvudcylindern

Post by Torbo »

Noen passende nipler og fettpresse. Men alt fett på 100% vekk etterpå på grunn av at gummipakninger ikke tåler animalsk fett elelr olje. Sikkert kjent, men jeg bare nevner det for sikkerhets skyld, da ikke aller re bilmekanikere.

Trykkluft er også et tríks, men det kan bli litt farlig ukontrollert, om du ikke pakker sylinderen inn i en fille når trykk settes på...
Stemplet blir jo et prosjektil!

Et tedje foslag er å varme med blåselampe og banke det ut mot mot en treplanke. Men det kan ta tid....
skrotnisse
Posts: 70
Joined: Sat Dec 03, 2011 7:50 pm
Location: Räfvåla

Re: Kolv fastnat i huvudcylindern

Post by skrotnisse »

jag la min i diesel ett par dagar och efter det så släppte den,
volvoamazon1967
Posts: 251
Joined: Sat Feb 13, 2010 9:17 pm

Re: Kolv fastnat i huvudcylindern

Post by volvoamazon1967 »

Jag la mina i diesel 24h och slog sedan in kolven med hammare och avrundat drivdon. Då börjar den att röra sig och då smörjde jag bara på med smörjmedel tills den kom ut tillräckligt för att dras ut.

Vet inte hur länge den suttit där men minst sedan tidigt 80tal.
//Helmer

*1967 Volvo Amazon
*1972 Chevrolet Kingswood (full.utr)
*1948 Husqvarna mod.24 "Svartqvarna"
*1988 Volvo 744 tic
*1988 Volvo 744
*1998 Volvo V70 AWD 2,5T
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Kolv fastnat i huvudcylindern

Post by Uffe »

Har lossat alla fastsatta Huvudcylindrar och Hjulcylindrar med fettsprutan. Skonsamt och enkelt.
Amazon 1957
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kolv fastnat i huvudcylindern

Post by QV »

Jag la mina i blöt i diesel och efter 2-3 år så satt de fortfarande fast!

Har provat "banka mot planka" och diverse andra metoder.

Det som fungerar för mig på B18 kopplinghuvudcylinder är

Slå in kolven i bottenläget (så långt in som möjligt) för att kunna rengöra de sista cm med fint slippapper.

Montera fettsprutan på utgående ledning (ner till slaven).

Pressa in fett och kolven kommer så fint. Dock så kommer den bara fram till kanten och därför måste man göra rent insidan innan så att man orkar dra ut kolven med en tång.

Kommer du till VP på lördag?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
kim
Posts: 158
Joined: Wed Dec 17, 2008 9:48 pm

Re: Kolv fastnat i huvudcylindern

Post by kim »

Tack för alla fina tips La den i disel och skulle bara smygbanka lite på kolven nu när jag kom hem, men se det gick inte
cylindern sprack :evil: . men huvudcylindern till bromsen lyckades det med tricket med lufttryck, den flög säkert
bortåt 15 meter med ett poff, så nu är det bara och leta fram en annan kopplingscylinder i samlingarna.
Yes kommer till vp på lördag, dock utan amazon.
mvh Kim
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Kolv fastnat i huvudcylindern

Post by StefanM »

pressa med lufttryck ska man passa sig för. Kan ge otrevliga resultat på kroppen om kolven tar oanade banor.
En del trycker ut bromsokskolvar med luft också och står och håller emot med handen eller fingrarna. Kan ge fina klämskador om kolven kommer skjutandes.........
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kolv fastnat i huvudcylindern

Post by QV »

en tub fet för 40 kr är "billigt" men kladdigt. Det finns många tons tryck i en fettspruta, något kommer att ge sig :twisted:

/Jannne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply