Nybörjarprojekt Amazon -68

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Amazon68_Dennis
Posts: 11
Joined: Mon Mar 26, 2012 6:03 pm

Re: Nybörjarprojekt Amazon -68

Post by Amazon68_Dennis »

Menar ni att man ska ta anslutningen (strömkabeln) mellen motor och instrument från en 140 istället eller att man tar hela instrumentet med? Kollade på VP Autoparts och dom tar 1483:- för en ny. Någon som har bra tips på övriga elsystemet? slänga och köpa nytt eller spara o memorera och anteckna? :)
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Nybörjarprojekt Amazon -68

Post by A-masen »

Du plockar ur ditt gamla termometerinstrument ur panelen och motorn. Sedan tar du ett elektriskt instrument från en 140 och sätter på platsen för tempinstrumentet. Givaren tar du också från en 140. En kabel fixar du själv eller tar den gamla från 140 om den är "snygg".
Jag är i tidsnöd nu, men skall undersöka hur du skall koppla det elektriska, som knappast är svårt. Jag återkommer med det.
Amazon68_Dennis
Posts: 11
Joined: Mon Mar 26, 2012 6:03 pm

Re: Nybörjarprojekt Amazon -68

Post by Amazon68_Dennis »

Ok, men av bilden att dömma så ser 140ians temperaturinstrument inte ut att passa så bra i amazonenz instrumenthus? ser större ut och annan form. Men kanske är bilderna som har olika skalor så det blir missvisande :)
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Nybörjarprojekt Amazon -68

Post by A-masen »

Bilderna är ur två helt olika böcker, så någon skalariktighet är inte aktuell här.
Men du skall få ett par andra bilder ur Gör Det Självboken för 140.

Image

Där ser du på den bilden som heter Kombinationsinstrument en instrumentpanel från en äldre 140. Och du ser samma platta som du fick bild på tidigare. Här får du ett "ögonmått" på hur stora enheterna är. Kolla i en 140 hur stor hela panelen är och gör motsvarande i en Amazon. Då får du ett hum om hur stort själva mätinstrumentet är. Och det är fortfarande det högra av dom två runda. Du behöver alltså bara själva instrumentet och en spänningsstabilisator. Men stabilisatorn är inte större än en sockerbit, så den kan du sätta var som helst.
Sedan går vi över till nästa bild som heter Instrument. Det är till senare 140. Där sitter tempmätaren och tankmätaren uppe till höger i bild. Men dom sitter på högkant i panelen. Nu råkar det vara så väl att tempmätaren, den vänstra, sitter rättvänd. Det är alltså bara att lägga den horisontellt så visar den rätt. (Tankmätaren kommer upp och ner om man vill vrida på den, men du behöver ingen sådan) Det enda som man behöver ändra är bokstäverna C(oold) N(ormal) H(igh). Dom blir liggande och svåra att tyda. Högst troligt lossar man plåten med skalan och målar över bokstäverna. Man kan samtidigt skriva nya bokstäver. Känner man sig osäker och "darrig på handen" så finns det "duktiga ritare" som klarar sådant. Ofta med datorhjälp. Jag har sett exempel på hur man ritar och skriver ut på självhäftande etikettpapper för att sätta sin egen signatur på instrumenttavlor.
Varför visar jag dom här senare instrumenten? Jo, det kan ju tänkas att det är mindre storlek på dom instrumenten om dom äldre skulle vara för stora. Då kan du ju kolla en senare instrumentbräda.
Dom andra två, varvräknaren och hastighetsmätaren ingår inte i det här resonemanget, så dom bortser vi ifrån här. 1973 var årsmodellen där man bytte mellan instrumentpanelerna i 140.

Ett tillägg: Skulle den befintliga spänningsstabilisatorn vara trasig, saknas eller av någon annan anledning vara obrukbar, så finns det ersättare: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =73-092-63
Amazon68_Dennis
Posts: 11
Joined: Mon Mar 26, 2012 6:03 pm

Re: Nybörjarprojekt Amazon -68

Post by Amazon68_Dennis »

Ok tack för tipsen :) Nu har jag lite valmöjligheter sen när det är dags för montering, nu blir det snart att dra till garaget och fortsätta riva el, ush!
Amazonen_123GT
Posts: 2
Joined: Tue Aug 23, 2011 11:52 pm

Re: Nybörjarprojekt Amazon -68

Post by Amazonen_123GT »

Kan det vara denna jag har sett i Getinge?
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: Nybörjarprojekt Amazon -68

Post by ricke »

Hur går det med bilen? Vad trevligt att se en till bil med gnu i Reg nummret :P
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
Post Reply