Varmköra någon gång i månaden tillräckligt för batteriet?

Moderatorer
Post Reply
rascar
Posts: 56
Joined: Mon Jul 16, 2012 11:36 am
Location: STOCKHOLM

Varmköra någon gång i månaden tillräckligt för batteriet?

Post by rascar »

Hej,

Min kärra står i varmgarage över vintern. Går dit någon gång i månaden så här långt och varmkör bilen någon gång i månaden. Det tar en liten stund få igång den (B18 1964) för jag tror backventilen i beninpumpen är kass så det tar en stund innan soppan kommer fram.

Sen får den gå i 5-10 min så den blir varm, rullar runt lite grann (bor i innerstan = stort garage 50+ bilar). Någon som vet om detta räcker för att underhållsladda batteriet? Batteriet är färskt och fint, men så drar jag ju ut det en del när jag startar den (tar typ 1 minut). Hittills har allt låtit friskt och starkt, men nu ska det ju vara vinter i 4 månader till...

(Har en tillplattad Amazon: P1800S -64, B18 dubbla SU. Postar här för att vårt forum är så himla skitdåligt och här hos Amazon är det oändligt mkt bättre)
P1800S -64, B18B dubbla SU med 5700 mil på mätarn. Här finns en blogg om bilen>>>
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Varmköra någon gång i månaden tillräckligt för batteriet

Post by Blomquist »

Själva starten tar ju en hel del på batteriet, särskilt när det tar tid pga bensinpumpen som du var inne på.
Har du original likströmmare skall den ju dessutom ha lite varv för att ladda ordentligt. Tror inte dina övningar gagnar batteriet synnerligt.

Det optimala för ett batteri är rumstemperatur och underhållsladdning. För bilen är det dock en och annan funktion
som mår bra av lite motion, som bromsarna t.ex. Det finns särskilda underhållsladdare till bilbatterier att köpa, men det visste du kanske allaredan.
210 -64, 223 -68
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Varmköra någon gång i månaden tillräckligt för batteriet

Post by QV »

Svaret beror på om du har växelström eller likströmsgenerator.

Likströmare
Under 1000 varv så har du ingen laddning eller låg laddning från en likströmare.
Varvar du några 2000-3000 varv så har jag fått ut 36-37 amp i början. (på vintern borde man få mera på grund av att lägre temp ger högre laddspäning)

Nu tar tändningen 3-4 amp så vi har max kvar 30 amp.

lyse parkering 2 amp, halvljus 8 amp, fläkt full fart 7 amp

Starten
400 amp (lite högt) under 1 minut ger knappa 7 A/h. Nu kör man inte startmotorn i 1 minut men vi räknar med 5A/h

Så åker du runt utan lyse med ett högt varv på motorn så borde vi ha ett snitt på 20 Ampere ut från generator och det behöver vi i 15 minuter för att få ihop 5A/h.

Detta är bara grova teoretiska beräkningar med lite praktisk mätning inblandat men om du lyfter av minuspolen från batteriet så klara sig ett friskt batteri över vintern, men gillar man att varmköra älsklingen så skulle jag stödladda batteriet från bruksisen.

Har du växelströmsgenerator så är det inget bekymmer.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
rascar
Posts: 56
Joined: Mon Jul 16, 2012 11:36 am
Location: STOCKHOLM

Re: Varmköra någon gång i månaden tillräckligt för batteriet

Post by rascar »

Tack QV och Blomqvist.

Hur vet jag ifall jag har lik- eller växelströmsgenerator? Allt är original -64 i motorrummet.
P1800S -64, B18B dubbla SU med 5700 mil på mätarn. Här finns en blogg om bilen>>>
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Varmköra någon gång i månaden tillräckligt för batteriet

Post by Hasse63 »

I länken nedan finns verkstadshandböcker, och i dom bilder och text på allt.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
rascar
Posts: 56
Joined: Mon Jul 16, 2012 11:36 am
Location: STOCKHOLM

Re: Varmköra någon gång i månaden tillräckligt för batteriet

Post by rascar »

Tackar. Jag har den mesta litteraturen redan, inkl reservdelskatalogen. För nästan varje detalj står vilken version som sitter i ett visst chassinummer - utom just generatorn. För den gäller en Bosch-katalog ("avsnitt 10") istället och det går inte att se vad som sitter i vilken bil längre :-(
P1800S -64, B18B dubbla SU med 5700 mil på mätarn. Här finns en blogg om bilen>>>
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Varmköra någon gång i månaden tillräckligt för batteriet

Post by A-masen »

Så här ser en likströmsgenerator ut, Ganska smal och lång. Så gott som alltid svarta:
http://www.cvi-automotive.se/sv/article ... or-b18-utb
Och så här ser en växelströmsgenerator ut, kort och ganska tjock. Alltid metall, aluminiumlegering.
http://www.se-abc.se/salu/bildelar/Generator-4964B.jpg (Ett ganska illa medfaret exemplar)
Lite överkurs: Nyare växelströmsgeneratorer, från ca 1980 och framåt har laddningsregulatorn inbyggd i generatorn. Äldre har den separat bredvid. Även om du har växelströmsgenerator kan ju någon ha bytt ut den under senare år.
RD 350
Posts: 53
Joined: Fri Jun 19, 2009 11:43 am
Location: Hörby

Re: Varmköra någon gång i månaden tillräckligt för batteriet

Post by RD 350 »

Det bästa du kan göra är att fulladda batteriet och placera det i frysen, det mår det allra bäst av. Dra runt motorn för hand några varv, det är bättre än att starta den.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Varmköra någon gång i månaden tillräckligt för batteriet

Post by A-masen »

"Frysen" kanske är att ta i, men annars är det riktigt. "Källarsvalt" kan i och för sig räcka. Självurladdningen (som alltid finns där) går fortare i värme. Över rumstemperatur, +20° skall man till varje pris undvika.
Ett fulladdat och felfritt batteri tål kyla mycket bra, men det måste underhållsladdas när det krävs så. Ett fulladdat batteri skall ha en vilospänning mellan 11,6 och 12,7 Volt.
Du skall hålla batteriet inom vilospänningen. Och du kan gärna koppla på laddaren innan du har kommit ner till minimiläget 11,6 Volt.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Varmköra någon gång i månaden tillräckligt för batteriet

Post by Hasse63 »

Som jag skrev så finns "allt" på länken... (lucky me :D ) Klicka på dokument och bildband så kan du se hur en växelströmsgenerator ser ut, och har du ingen så så har du en likströnare
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Varmköra någon gång i månaden tillräckligt för batteriet

Post by hakano »

A-masen wrote:"Frysen" kanske är att ta i, men annars är det riktigt.
Inte att ta i. Frysen är det bästa ur förvaringssynpunkt. Har satt in fulladdade batterier i frysboxen, några år senare vid upptining har dom varit så gott som lika fulladdade. Allt som är varmare än frysen är en sämre förvaring. Ju varmare desto sämre.

A-masen wrote:Ett fulladdat batteri skall ha en vilospänning mellan 11,6 och 12,7 Volt.
Du skall hålla batteriet inom vilospänningen.
Och du kan gärna koppla på laddaren innan du har kommit ner till minimiläget 11,6 Volt.
Håll laddningsnivån så nära 12,7-12,8V som möjligt som är fulladdat. Kommer du ner mot 11,9-12,0V är ju batteriet tomt. Och det är definitivt inte alls bra. Livslängden förkortas. Kapaciteten i batteriet minskar också om man behandlar sitt batteri så.
rascar
Posts: 56
Joined: Mon Jul 16, 2012 11:36 am
Location: STOCKHOLM

Re: Varmköra någon gång i månaden tillräckligt för batteriet

Post by rascar »

A-masen wrote:Så här ser en likströmsgenerator ut, Ganska smal och lång. Så gott som alltid svarta:
http://www.cvi-automotive.se/sv/article ... or-b18-utb
Och så här ser en växelströmsgenerator ut, kort och ganska tjock. Alltid metall, aluminiumlegering.
http://www.se-abc.se/salu/bildelar/Generator-4964B.jpg (Ett ganska illa medfaret exemplar)
Lite överkurs: Nyare växelströmsgeneratorer, från ca 1980 och framåt har laddningsregulatorn inbyggd i generatorn. Äldre har den separat bredvid. Även om du har växelströmsgenerator kan ju någon ha bytt ut den under senare år.
Tack för länkarna. Då har jag nog en likströmsgenerator? Så här ser min ut:
Image

Ser rätt sliten ut liksom allt i motorrummet men allt är original och bilen har bara gått 5700 mil. Varmkörde idag igen, har inget meckargarage men får se om batteriet räcker några månader till sen är det ju vår, annars får jag väl skaffa en laddare och hämta hem det. Bilen ser betydligt bättre ut än motorrummet, ytan har putsats väl.

Image
P1800S -64, B18B dubbla SU med 5700 mil på mätarn. Här finns en blogg om bilen>>>
RD 350
Posts: 53
Joined: Fri Jun 19, 2009 11:43 am
Location: Hörby

Re: Varmköra någon gång i månaden tillräckligt för batteriet

Post by RD 350 »

Mycket fin bil! O-skruvat är trevligt att se. Ett litet tips bara, ser ut som den står på ett betonggolv, lägg byggplast eller liknande under så slipper du mycket av fukten underifrån.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Varmköra någon gång i månaden tillräckligt för batteriet

Post by A-masen »

Du har utan tvekan en likströmsgenerator.
Lite överkurs:
Om du vid en renovering vill ha en växelströmsgenerator, dom ger oftast mer än dubbelt så mycket eller mer laddström, men känner du dig tvehågsen och tänker på originalutseendet, så är det faktiskt så att det finns växelströmsgeneratorer som är till utseendet utformade som likströmsgeneratorer. Detta är ingen vardagsvara. Dom säljs på någon amerikansk webbsida, så dom har en prislapp därefter.
Men det kan vara roligt att känna till i alla fall.

Ett tillägg: Här hittar jag sidan med växelströmsgeneratorn som ser som en likströmsgenerator, http://www.powerlite-units.co.uk/dynalite.htm
Samtidigt korrigerar jag mig lite, det var en engelsk webbsida. Några kronor billigare då det inte är tull inom EU :) Dock står inga priser där vad jag kan se. Men jag har för mig att jag har sett det förut. Det handlar om flera tusenlappar.
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Varmköra någon gång i månaden tillräckligt för batteriet

Post by Rasmuss »

Jag använder en CTEK bilbatteriladdare med 8-stegsladdning som både laddar och underhållsladdar.
Perfekt för att ladda normala till stora batterier för ex. bilen, traktorn, lastbilar, husbilar, båtar mm.
Det är en sk "smart" bilbatteriladdare som känner av om batteriet kan ta emot och behålla laddning, den tar även bort skadliga blysulfatkristaller, även kallad sulfatering från batteriet.
Dessa går automatiskt över till underhållsladdning när den känner att batteriet är fulladdat, vilket innebär att den kan stå på laddning i flera månader utan att det förstör batteriet.

Finns ofta på Tradera till bra pris.
Post Reply