Törnrosa 59:a
Re: Törnrosa 59:a
Denna vagn var ute på vägarna senast 1973.
Det är 40 År sen.
Dags att vakna upp.
Det är 40 År sen.
Dags att vakna upp.
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Re: Törnrosa 59:a
Hej igen,
Jag köpte Amazonen 1997, och ställde in den i en lada.
Var ute efter en Amazon att bruksa med, och den här dök upp i lokaltidningen, det stod
Att det var en -69:a utan skärm och huv. ringde ägaren och fick veta att det i själva verket var en -59:a.
Inte vad jag hade tänkt mig då , men affär blev det.
Den har alltså vilat ganska länge i min ägo också.
Hursomhelst, så skulle stället där den stått säljas i sommras, och jag har därför hämtat hem den
till gården (köpte själv kåk för 2 år sen).
Bilder från hämtningen:
Ett bakhjul satt fast, så det blev till att ta till lite rackel för att få ut den.
Det rör på sig..
Lite till.
"Come on now, dont be shy"
Kom ut i solen
Det närmar sig
"sluta fotografera och fortsätt att veva på vinschen för f-n!"
mmm....klistermärken
ÄNTLIGEN ! (Fylking-style)
Och andra sidan, man ser också en del av bärgarkitet vid sidan av släpet
Hade ett ganska duktigt flin på läpparna vid det här laget
Lastat å klart.
Redo för en åktur till sitt nya hem.
10 Min efter att den här bilden togs, så höll det på att bli som regnummret på släpet.
Fick ett rejält vobbel på släpet, men lyckades klara upp situationen.
Sänkte marschfarten till 50 efter det.
Jag köpte Amazonen 1997, och ställde in den i en lada.
Var ute efter en Amazon att bruksa med, och den här dök upp i lokaltidningen, det stod
Att det var en -69:a utan skärm och huv. ringde ägaren och fick veta att det i själva verket var en -59:a.
Inte vad jag hade tänkt mig då , men affär blev det.
Den har alltså vilat ganska länge i min ägo också.
Hursomhelst, så skulle stället där den stått säljas i sommras, och jag har därför hämtat hem den
till gården (köpte själv kåk för 2 år sen).
Bilder från hämtningen:
Ett bakhjul satt fast, så det blev till att ta till lite rackel för att få ut den.
Det rör på sig..
Lite till.
"Come on now, dont be shy"
Kom ut i solen
Det närmar sig
"sluta fotografera och fortsätt att veva på vinschen för f-n!"
mmm....klistermärken
ÄNTLIGEN ! (Fylking-style)
Och andra sidan, man ser också en del av bärgarkitet vid sidan av släpet
Hade ett ganska duktigt flin på läpparna vid det här laget
Lastat å klart.
Redo för en åktur till sitt nya hem.
10 Min efter att den här bilden togs, så höll det på att bli som regnummret på släpet.
Fick ett rejält vobbel på släpet, men lyckades klara upp situationen.
Sänkte marschfarten till 50 efter det.
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Re: Törnrosa 59:a
Stämmer regnumret på bilen så har den garanterat stått still i många år. Minst 40 år ungefär.
Re: Törnrosa 59:a
Ja, det stämmer, men den verkar ha haft ett nytt regnr i ca 2 år också, men
jag gissar att de skickat in de "nya" plåtarna någon gång, ska kolla upp detta mer när jag hinner.
Bilen kom i alla fall hem och blev stående nån vecka, sen så
tog jag och bytte olja och filter, fyllde upp kylarvätska och bränsle.
Rengjorde förgasare och bränslepump samt satte dit ett 6v batteri.
Fick lov att rackla en del med tändningen också, var ärgat här och var konstigt nog
Den lät lite skumt när jag började dra runt den, så jag lyfte ventilkåpan och konstaterade att några ventiler fastnat,
Läs mer om det här
Fick loss ventilerna , men lyckades inte få igång den då.
Har haft full upp med annat, så det blev inget mer gjort förrän nu efter nyår.
Jag började med att skotta fram bilen och sedan dra fram den med baklastaren , så att jag kunde byta ett
punkterat hjul och ta lös trumman bak och lossa bromsen som låg på.
Härligt med utomhus-vintermek.
Det gick lätt att ta lös trumman , och det visade sig vara ett belägg som lossnat och kilat fast trumman.
Dagen efter så fick jag hjälp att bogsera och rulla in 59:an i garaget.
forts följer..
jag gissar att de skickat in de "nya" plåtarna någon gång, ska kolla upp detta mer när jag hinner.
Bilen kom i alla fall hem och blev stående nån vecka, sen så
tog jag och bytte olja och filter, fyllde upp kylarvätska och bränsle.
Rengjorde förgasare och bränslepump samt satte dit ett 6v batteri.
Fick lov att rackla en del med tändningen också, var ärgat här och var konstigt nog
Den lät lite skumt när jag började dra runt den, så jag lyfte ventilkåpan och konstaterade att några ventiler fastnat,
Läs mer om det här
Fick loss ventilerna , men lyckades inte få igång den då.
Har haft full upp med annat, så det blev inget mer gjort förrän nu efter nyår.
Jag började med att skotta fram bilen och sedan dra fram den med baklastaren , så att jag kunde byta ett
punkterat hjul och ta lös trumman bak och lossa bromsen som låg på.
Härligt med utomhus-vintermek.
Det gick lätt att ta lös trumman , och det visade sig vara ett belägg som lossnat och kilat fast trumman.
Dagen efter så fick jag hjälp att bogsera och rulla in 59:an i garaget.
forts följer..
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Re: Törnrosa 59:a
Jo just det ja, den fick ju en huv på sig också, som Storebror -57 snällt donerade.
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Re: Törnrosa 59:a
Himla fin tråd som nu spänner över nästan sju år. Slå det facebook!
Följer med spänning fortsättningen. Blir det i år eller nästa?
Följer med spänning fortsättningen. Blir det i år eller nästa?
Re: Törnrosa 59:a
7 år
Nåja, bättre sent än aldrig
Har fått tag på motornummret från Volvo, de var mycket hjälpsamma!
Ska bli intressant att se om originalrovan sitter kvar.
Bilen var tydligen såld ny i Motala distrikt.
Väntar nu på mer papper från arkivet i Vadstena, ang bilens första ägare..
Nåja, bättre sent än aldrig
Har fått tag på motornummret från Volvo, de var mycket hjälpsamma!
Ska bli intressant att se om originalrovan sitter kvar.
Bilen var tydligen såld ny i Motala distrikt.
Väntar nu på mer papper från arkivet i Vadstena, ang bilens första ägare..
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Re: Törnrosa 59:a
Det är matching numbers
Såå trevligt!
Har för övrigt kvitton+ specifikation på motorenoveringen som gjordes 1969
Såå trevligt!
Har för övrigt kvitton+ specifikation på motorenoveringen som gjordes 1969
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Re: Törnrosa 59:a
Under sommarens tafatta startförsök, visade det sig att vattenpumpen läkte.
Nu när bilen kommit in i garaget,så kunde jag börja meka lite igen.
Hade en renoveringssats som låg på hyllan och bara väntade..
Gamla pumpen isärpressad, pumphjulet var lite muggigt
Pressade isär, rengjorde och pressade ihop den på på mindre än en timma,
Renoverad pump på plats
Nu kunde jag fylla upp systemet och koppla i motorvärmaren.
Efter en del nötande, supar (till motorn) svordomar och tändjustering, så small den igång.
Laddningen funkade inte, och så gick den varm, tempmätaren gick off scale, så det var bara att stänga av och undersöka
kylsystemet.
Tappade kylarvattnet och tog loss termostathuset, det såg ut så här:
Mysigt...
å inte såg det bättre ut på undersidan heller..
Kände att det var läge att kolla in bakom pluggen i det nedre anslutningsröret till kylaren,
det är ju en fyrkantplugg, och jag hade inget lämpligt verktyg, så det fick bli modifiering av en gammal skruvmejsel.
Har inget skruvstycke än, men långarmen till 218 har en lämplig rörbalk uppe på
infästningen, som kunde agera mothåll.
Var för mörkt för att fota själva operationen, men ni kan nog gissa hur det gick till.
Tog lös pluggen och konstaterade att det var tätt.
Rensning.
Plockade sedan lös hela röret , och ja det var rätt så packat
Petade ur så mycket jag kunde ur blocket
Tog sedan lös rören som går till värmepaketet.
Sen var den kvällen slut.
Nu när bilen kommit in i garaget,så kunde jag börja meka lite igen.
Hade en renoveringssats som låg på hyllan och bara väntade..
Gamla pumpen isärpressad, pumphjulet var lite muggigt
Pressade isär, rengjorde och pressade ihop den på på mindre än en timma,
Renoverad pump på plats
Nu kunde jag fylla upp systemet och koppla i motorvärmaren.
Efter en del nötande, supar (till motorn) svordomar och tändjustering, så small den igång.
Laddningen funkade inte, och så gick den varm, tempmätaren gick off scale, så det var bara att stänga av och undersöka
kylsystemet.
Tappade kylarvattnet och tog loss termostathuset, det såg ut så här:
Mysigt...
å inte såg det bättre ut på undersidan heller..
Kände att det var läge att kolla in bakom pluggen i det nedre anslutningsröret till kylaren,
det är ju en fyrkantplugg, och jag hade inget lämpligt verktyg, så det fick bli modifiering av en gammal skruvmejsel.
Har inget skruvstycke än, men långarmen till 218 har en lämplig rörbalk uppe på
infästningen, som kunde agera mothåll.
Var för mörkt för att fota själva operationen, men ni kan nog gissa hur det gick till.
Tog lös pluggen och konstaterade att det var tätt.
Rensning.
Plockade sedan lös hela röret , och ja det var rätt så packat
Petade ur så mycket jag kunde ur blocket
Tog sedan lös rören som går till värmepaketet.
Sen var den kvällen slut.
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Re: Törnrosa 59:a
Kul att se, tänk att jag missat din tråd!
Hör av dig så kommer jag och tittar på inredningen
Hör av dig så kommer jag och tittar på inredningen
Re: Törnrosa 59:a
Är målet att så långt det går försöka att undgå
att plocka ur/demontera motorn, eller är det det vi kommer att få
bevittna under kommande uppdateringar?
att plocka ur/demontera motorn, eller är det det vi kommer att få
bevittna under kommande uppdateringar?
210 -64, 223 -68
Re: Törnrosa 59:a
Målet är att få den inreggad och körbar.
Jag kommer att göra det som behöver göras, om motorn måste ur, så lyfter jag ur den .
Men tanken är inte att göra nån "riva isär allt"-renovering, utan bara det som behövs
Jag kommer att göra det som behöver göras, om motorn måste ur, så lyfter jag ur den .
Men tanken är inte att göra nån "riva isär allt"-renovering, utan bara det som behövs
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Re: Törnrosa 59:a
Har haft problem med förgasaren på denna, den har inte stängt nålventilen som den ska, så igår
plockade jag isär förgasaren.
Det visade sig att flottören var lite för stor ! så den fastnade när den nästan var uppe.
Jag letade fram en annan förgasare och den hade mkt riktigt en lite mindre flottör.
Är det olika flottörer i VN 36 och VN 34 kanske ?
(kan ju ha blivit plockat från en sådan av misstag tänkte jag..)
Sen tänkte jag renovera kopplingshydrauliken, men när jag lyfte på locket så var det
vätska kvar i behållaren, så jag sparkade till kopplingspedalen ordentligt, och vips så
kom kopplingen igång. (Ska renovera iaf dem iaf, såg att slaven droppar lite när man kopplar.)
Provade att lägga i en växel försiktigt, men det gick inte , så jag konstaterade att lamellen
"rostat" fast mot svänghjulet
Nåja, jag tog och rullade ut den ur garaget, så att jag fick några meter fritt fält framför och bakom bilen
och sen startade jag och kopplade, gasade , släppte gasen så att växellåden fick en chans och bröt in tvåan
med fast handlag
Bilen hoppade till, och kopplingen lossnade, ett ljud ungefär som sandpapprande lät från
lamell vs. svänghjul i början , men efter en del koppling i och ur, så nötte det till sig.
Pedalen tar ganska högt upp och funktionen är ganska tvär, förhoppningsvis så löser det sig
vid renovering av cylindrarna + lite körande, annars får man väl ta ner lådan.
Kunde ha bilen igång ett längre tag nu, och konstatera att laddningen och den mesta elen fungerar.
Den gick inte heller varm nu, så jag kan fortsätta med fixande av kylsystemet.
Kul som F-n var det att backa in den i garaget för egen maskin!
plockade jag isär förgasaren.
Det visade sig att flottören var lite för stor ! så den fastnade när den nästan var uppe.
Jag letade fram en annan förgasare och den hade mkt riktigt en lite mindre flottör.
Är det olika flottörer i VN 36 och VN 34 kanske ?
(kan ju ha blivit plockat från en sådan av misstag tänkte jag..)
Sen tänkte jag renovera kopplingshydrauliken, men när jag lyfte på locket så var det
vätska kvar i behållaren, så jag sparkade till kopplingspedalen ordentligt, och vips så
kom kopplingen igång. (Ska renovera iaf dem iaf, såg att slaven droppar lite när man kopplar.)
Provade att lägga i en växel försiktigt, men det gick inte , så jag konstaterade att lamellen
"rostat" fast mot svänghjulet
Nåja, jag tog och rullade ut den ur garaget, så att jag fick några meter fritt fält framför och bakom bilen
och sen startade jag och kopplade, gasade , släppte gasen så att växellåden fick en chans och bröt in tvåan
med fast handlag
Bilen hoppade till, och kopplingen lossnade, ett ljud ungefär som sandpapprande lät från
lamell vs. svänghjul i början , men efter en del koppling i och ur, så nötte det till sig.
Pedalen tar ganska högt upp och funktionen är ganska tvär, förhoppningsvis så löser det sig
vid renovering av cylindrarna + lite körande, annars får man väl ta ner lådan.
Kunde ha bilen igång ett längre tag nu, och konstatera att laddningen och den mesta elen fungerar.
Den gick inte heller varm nu, så jag kan fortsätta med fixande av kylsystemet.
Kul som F-n var det att backa in den i garaget för egen maskin!
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Re: Törnrosa 59:a
Gratulerar! Detta är ju ren magi. Första starten på 40 år om jag förstått det hela riktigt.
Märkvärdigt med kopplingshydrauliken, att den fungerade alltså.
Märkvärdigt med kopplingshydrauliken, att den fungerade alltså.
210 -64, 223 -68
Re: Törnrosa 59:a
Nja.
Det är varken magi eller märkvärdigt.
Den fungerar så pass att jag kunde få loss
lamellen och backa in den i garaget igen.
Men jag skrev också att den droppar ur slavcylindern.
Så både huvud och slavcylinder måste renoveras.
Det är varken magi eller märkvärdigt.
Den fungerar så pass att jag kunde få loss
lamellen och backa in den i garaget igen.
Men jag skrev också att den droppar ur slavcylindern.
Så både huvud och slavcylinder måste renoveras.
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66