b18 avgasventiler
b18 avgasventiler
Hej, jag undrar om det är bra eller dåligt att det ser ut som på bilden. Varmt gissar jag att det varit.
Re: b18 avgasventiler
Den ser ut att gå magert. Har du blyfri konverterat cylinderlocket eller kör du med blytillsats?
AVG
Re: b18 avgasventiler
Bra bilde! Jeg må ut og øve meg...
Ventilene så ut til å ha slikt belegg man fikk før av blyfritilsetning, og var nesten umulig å fjerne...
Blybelegg var noe hvitere, som jeg kan huske?
Her så det gøldende ut, men de er vel bedrag av fargen?
Ventilene så ut til å ha slikt belegg man fikk før av blyfritilsetning, og var nesten umulig å fjerne...
Blybelegg var noe hvitere, som jeg kan huske?
Her så det gøldende ut, men de er vel bedrag av fargen?
Re: b18 avgasventiler
tycker det ser ganska normalt ut.......
Re: b18 avgasventiler
Jeg vil anta at dette er B20 og ikke B18, som pleier å ha mer sot på grunn av manglende ventildeflektorer?
Re: b18 avgasventiler
Jag tror det är en b18, det står så på den. 1967 dvs senare utförande modell A, om ingen bytt något. Jag körde med enkel suhif6 bjc? nål och den gick ju bra utom när det var förträngning i bränsleledning. Bilden är från när jag bytte till dubbla suhif6 i höstas, hittade bilden i telefonen. Ventilerna var alldeles röda som om de glödde vilket kanske inte syns riktigt. Blyersättning har använts sporadiskt.
Det var med kvarvarande bränslefōrträngning for övrigt.
Nu med dubbla förgasare går den fett tror jag att döma av utseendet i avgasröret- sotigt.
Hur ser brända ventiler ut?
Det var med kvarvarande bränslefōrträngning for övrigt.
Nu med dubbla förgasare går den fett tror jag att döma av utseendet i avgasröret- sotigt.
Hur ser brända ventiler ut?
Re: b18 avgasventiler
Gör ett Google bildsök på Brända Ventiler: http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... =7&t=10417 En bit ner i tråden.
Det här var bara en exempelbild av många.
"Google är din vän!" som det brukar heta.
Ursäkta bildvalet! Men det var den bilden som fungerade.
Det här var bara en exempelbild av många.
"Google är din vän!" som det brukar heta.
Ursäkta bildvalet! Men det var den bilden som fungerade.
Re: b18 avgasventiler
Jo visst hade jag tittat på google innan jag frågade. Är den renaultventilen typisk för brända ventiler?
Re: b18 avgasventiler
Den Renault-ventilen har nok vært brent svært lenge...
De ventilene jeg har sett er bare mellom 1/10 og 1/4 brent i forhold til dette....
De ventilene jeg har sett er bare mellom 1/10 og 1/4 brent i forhold til dette....
Re: b18 avgasventiler
Det är alltså att det fōrsvinner gods ur ventilen? Så om en ventil är hel är den ok i det avseendet?
Re: b18 avgasventiler
...........
Last edited by Torbo on Mon Mar 18, 2013 6:13 pm, edited 2 times in total.
Re: b18 avgasventiler
Stål brenner jo, bare det blir varmt nok. Tenk på en skjærebrenner.
Eller gå på kjøkkenet og finn noe stålull og prøv å tenne på!
Stålulla brenner som oppfyringsved....
Når ventiler blir utette og det blir for mye sot på ventiler og sete, så får ikke ventilene nok kjøling ved at de lukker, og så kan ventilene brenne. De får riktignok kjøling igjennen styringene, men det er for lite ved stor motorbelastning.
På småkjøring kan en motor holde lenge med sot på ventiler... men...
Av denne grunn har jeg satt på ventildeflektorer på mine ventiler på min B18, for å unngå nedsoting, som er problemetsik på B16 og B18. På B20 er forholdene bedre med ventildeflektorer.
Sikkert kjent for deg, men om andre leser dette så er det greit å vite.
Spennende med nytt topplokk:
http://forum.pvklubben.no/viewtopic.php ... &start=465
Eller gå på kjøkkenet og finn noe stålull og prøv å tenne på!
Stålulla brenner som oppfyringsved....
Når ventiler blir utette og det blir for mye sot på ventiler og sete, så får ikke ventilene nok kjøling ved at de lukker, og så kan ventilene brenne. De får riktignok kjøling igjennen styringene, men det er for lite ved stor motorbelastning.
På småkjøring kan en motor holde lenge med sot på ventiler... men...
Av denne grunn har jeg satt på ventildeflektorer på mine ventiler på min B18, for å unngå nedsoting, som er problemetsik på B16 og B18. På B20 er forholdene bedre med ventildeflektorer.
Sikkert kjent for deg, men om andre leser dette så er det greit å vite.
Spennende med nytt topplokk:
http://forum.pvklubben.no/viewtopic.php ... &start=465
Last edited by Torbo on Mon Mar 18, 2013 5:52 pm, edited 1 time in total.
Re: b18 avgasventiler
Tack för info!
Brända ventiler betyder alltså bokstavligt brända ventiler, dvs metallen har brunnit bort. (Den som smitt lite vet hur det sprakar när järn brinner.) Jag var osäker på om det mer var ett talesätt än en bokstavstrogen beskrivning.
När jag såg mina röda ventiler i höstas blev jag osäker på hur bra de mådde, men det verkar alltså varit OK så långt, hur ventilsätena ser ut vet man ju inte förrän toppen plockats loss.
Men jag funderar på hur det är med att olja rinner nerför ventilskaftet? Egentligen borde väl det pysa ut mer än rinna in där. När ventilerna är öppna sugs det in mer via insuget respektive trycks ut via avgasröret. När ventilerna är stängda är det definitivt övertryck i cylindern och borde inte pysa ut ur ventilskaftet. Blir det mycket sot där går det även att gissa att något annat är fel (mottryck i avgasröret?). Hoppas detta startar en liten diskussion.
Mvh
Brända ventiler betyder alltså bokstavligt brända ventiler, dvs metallen har brunnit bort. (Den som smitt lite vet hur det sprakar när järn brinner.) Jag var osäker på om det mer var ett talesätt än en bokstavstrogen beskrivning.
När jag såg mina röda ventiler i höstas blev jag osäker på hur bra de mådde, men det verkar alltså varit OK så långt, hur ventilsätena ser ut vet man ju inte förrän toppen plockats loss.
Men jag funderar på hur det är med att olja rinner nerför ventilskaftet? Egentligen borde väl det pysa ut mer än rinna in där. När ventilerna är öppna sugs det in mer via insuget respektive trycks ut via avgasröret. När ventilerna är stängda är det definitivt övertryck i cylindern och borde inte pysa ut ur ventilskaftet. Blir det mycket sot där går det även att gissa att något annat är fel (mottryck i avgasröret?). Hoppas detta startar en liten diskussion.
Mvh
Re: b18 avgasventiler
Problemet er størst på innsugsventilene, men på grunn av ejektorvirkning, som nåla i en SU-forgasser suges olje gjennom stringen på avgass-siden også. Derfor er alle ventilene utstyrt med tetning som regel. Noen som driver med trim bruker bare på innsug, men om motoren ikke skal åpne på lenge, og den brukes til mangfoldig (allsidig) kjøring, bør man montere på alle ventilstyringene.
Ventilene på B18 er litt tjokkare enn på B20, men jeg håper det går bra. hettene var ikke så stramme, så da går det nok bra.
Jeg vurderte å ta vekk de små gjærene på tetningen på eksostetningene, men det ble likt over alt...
Jeg brukte EP-girlje på styringer (bad) og ventiler ved montering, så jeg regner med at smørebehovet er ok til å starte med..
EP hindrer skjæring stål mot stål...
På Amazonen brukte jeg bronsje-foringer.
På to B16 topplokk, som bildet over, har jeg brukt tetninger fra Ford Cosworth, som passet helt...
Ventilene på B18 er litt tjokkare enn på B20, men jeg håper det går bra. hettene var ikke så stramme, så da går det nok bra.
Jeg vurderte å ta vekk de små gjærene på tetningen på eksostetningene, men det ble likt over alt...
Jeg brukte EP-girlje på styringer (bad) og ventiler ved montering, så jeg regner med at smørebehovet er ok til å starte med..
EP hindrer skjæring stål mot stål...
På Amazonen brukte jeg bronsje-foringer.
På to B16 topplokk, som bildet over, har jeg brukt tetninger fra Ford Cosworth, som passet helt...
Re: b18 avgasventiler
Lite frågor:
Så för insugsventilen sugs olja, på grund av undertyck i inloppet än i vevhuset in från vevhuset(via ventilstyrningen) . Förkolnas den in ventilstyrningen, eller går den in och smörjer och sedan vidare till förbränning?
Är inloppsventiler varma?
För avgasventilen borde väl inget sugas in från vevhuset utan snarare tryckas från avgaskanalen upp till vevhuset på grund av övertrycket som råder i avgaskanalen jämfört med i vevhuset? Det är här jag hade väntat mig att det skulle bli sotproblem.
De gamla ventiltäningarna skyddar väl bara från dropp ovanifrån medan de nyare på B20 även skrapar av oljedimma?
Så för insugsventilen sugs olja, på grund av undertyck i inloppet än i vevhuset in från vevhuset(via ventilstyrningen) . Förkolnas den in ventilstyrningen, eller går den in och smörjer och sedan vidare till förbränning?
Är inloppsventiler varma?
För avgasventilen borde väl inget sugas in från vevhuset utan snarare tryckas från avgaskanalen upp till vevhuset på grund av övertrycket som råder i avgaskanalen jämfört med i vevhuset? Det är här jag hade väntat mig att det skulle bli sotproblem.
De gamla ventiltäningarna skyddar väl bara från dropp ovanifrån medan de nyare på B20 även skrapar av oljedimma?