ett litet problem.

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Marqzter
Posts: 40
Joined: Mon Mar 11, 2013 1:45 pm

ett litet problem.

Post by Marqzter »

tja. jag har ett litet beskymmer med min växellåda (långspak) som ä lite irriterande vid körning. de är så att lådan är väldigt fin i lägena och fungerar i övrigt riktigt bra. problemet är på 4:ans växel, när man kör och motorbromsar, då flyger växeln ur. de ä bara på 4:ans växel detta händer å på högre varvtal, men även ibland på lägre varv. va kan de bero på? tacksam för svar :)
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: ett litet problem.

Post by Torbo »

På min girkasse var det en trykk(fjær)belastet låsekule under lokket på kassen som hang i føringen/hullet. Derved ble ikke skifteaklsingene låst og giret gikk ut...
Det ble pusset opp og girkassa ble bra. Virker bra ennå etter fem år.
Det kan også være slitte lagre, slitte sjaltebrikker i skiftehylsene på hovedakslingen (mye jobb). Slitasje på drev, spor i lokket på kassen og slitte skifte akslinger. ??
Jeg ville sjekket lokket først...
Marqzter
Posts: 40
Joined: Mon Mar 11, 2013 1:45 pm

Re: ett litet problem.

Post by Marqzter »

misstänkte att de kunde va dom fjädrarna, så ja böt å tog från en annan låda som hade styvare fjädrar. får se hur de funkar framöver! dreven å alla delar såg fina ut vid snabb blick, så ja hoppas att de bara är fjädrarna som va dåliga! :)
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: ett litet problem.

Post by Torbo »

På min var det blitt "grader" i hullene, så jeg måtte file dem opp en aning...
Marqzter
Posts: 40
Joined: Mon Mar 11, 2013 1:45 pm

Re: ett litet problem.

Post by Marqzter »

jag böt alla fjädrar som sitter ovanför kulan mot kåpan, drog ut den ena LITE extra så den blev längre.. tröck ihop å de funkar kanon! :D skönt när problem är lätta att lösa! :)
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: ett litet problem.

Post by Torbo »

Fantastisk!
Post Reply