Hastighetsmätare
Hastighetsmätare
Hej jag tänkte byta motor å låda i aman de blir en m47 och undrar hur jag ska lösa det med hastoghetsmätaren? Har sett att set finns adapterar att köpa som omvandlar wirens rörelse till ström för elektriska mätare finns det dom som funkar bakvägen?
Re: Hastighetsmätare
Om det inte finns det du frågar efter (jag vet alltså inte) så blir det nog en rätt så avancerad elektronik.
Men annars är det ju så här: Givaren till modernare Volvo sitter i bakaxeln. Den ger pulser som går till hastighetsmätaren. Nu finns det, och har funnits länge, en annan mätare i bilar som visar resultat av pulser, varvräknaren. Den räknar tändpulserna.
Nu är det inte självklart att det är samma spänningar eller ens jämförbara antal pulser per varv etc. etc. Så detta är kanske bara teoretiska spekulationer. Men om du skulle börja spåna på något sådant här, kan du ha detta som en utgångspunkt.
Det finns dock en hake med det hela, du kan inte köra vägmätaren med några pulser. Ett förslag kommer för mig, man kanske kan låta pulserna mata en liten elmotor som driver den gamla hastighetsmätarvajern? Men detta är bara ett höftskott från min sida. (Det förutsätter ju att du har någon sorts pulsgivare också. Det går i och för sig att ta bakaxeln från en 240).
Jag skulle föreslå dig att tala med: http://instrumentjige.se/" onclick="window.open(this.href);return false; och fråga om dom har något förslag.
Men annars är det ju så här: Givaren till modernare Volvo sitter i bakaxeln. Den ger pulser som går till hastighetsmätaren. Nu finns det, och har funnits länge, en annan mätare i bilar som visar resultat av pulser, varvräknaren. Den räknar tändpulserna.
Nu är det inte självklart att det är samma spänningar eller ens jämförbara antal pulser per varv etc. etc. Så detta är kanske bara teoretiska spekulationer. Men om du skulle börja spåna på något sådant här, kan du ha detta som en utgångspunkt.
Det finns dock en hake med det hela, du kan inte köra vägmätaren med några pulser. Ett förslag kommer för mig, man kanske kan låta pulserna mata en liten elmotor som driver den gamla hastighetsmätarvajern? Men detta är bara ett höftskott från min sida. (Det förutsätter ju att du har någon sorts pulsgivare också. Det går i och för sig att ta bakaxeln från en 240).
Jag skulle föreslå dig att tala med: http://instrumentjige.se/" onclick="window.open(this.href);return false; och fråga om dom har något förslag.
Re: Hastighetsmätare
Okej tackar får ta å höra med dom då
Re: Hastighetsmätare
jag har gjort detta på min grannes Merca.
Ny växellåda med eletrisk signal men den "eletriska" hastighetsmätaren fick inte plats i instrumenteringen så den "mekaniska" var tvungen att vara kvar.
Cable-X har jag för mig att produkten hette och man får beställa en egen vajer också.
räkna med minst 4000 SEK för lösningen.
/Jan
Ny växellåda med eletrisk signal men den "eletriska" hastighetsmätaren fick inte plats i instrumenteringen så den "mekaniska" var tvungen att vara kvar.
Cable-X har jag för mig att produkten hette och man får beställa en egen vajer också.
räkna med minst 4000 SEK för lösningen.
/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Hastighetsmätare
Jag återkommer i frågan här av ren nyfikenhet. Finns det M47-lådor med pulsgivare, eller måste sellstedt byta till en 240 bakaxel också?
Här är i alla fall en länk till Cable X: http://www.abbott-tach.com/cablex.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Här är i alla fall en länk till Cable X: http://www.abbott-tach.com/cablex.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Hastighetsmätare
Om du får tag på en M47 låda från -85 och äldre så har du mekanisk hastighetsmätare på den. Den elektroniska kom först på -86 års modell.
AVG
Re: Hastighetsmätare
Okej tackar får kolla på nån skrot om de har en. Och om ja ska byta bak axel kan jag inte ta den från en 740 då?
Re: Hastighetsmätare
Som Arne säger så finns det de med mekaniska givare. Har två stycken själv, en i bilen och en som reserv när denna rasar, M47:orna är ju tyvärr inte kända för sin hållbarhet. Brukar vara trean som rasar först om jag inte minns fel. Jag har klarat mig hittills som tur är. Finns även att få tag på olika utväxlingar för hastighetsmätarvajern om man behöver det.
Re: Hastighetsmätare
Ok men om ja ska byta bak axel går de med en 740 bakaxel då?
Re: Hastighetsmätare
Nej, då är det bättre att använda sig av en 240 bakaxel, eller 140 men den är bredare. Dessutom finns det 240 bakaxlar med högre utväxling så man får ner motorvarvet.
AVG
Re: Hastighetsmätare
Okej men hur gör man fästena på bakaxeln då? Är de bara å mäta eller ska man göra en jigg?
Re: Hastighetsmätare
http://www.bilforumet.no/bilmerker/volv ... aksel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Det finns en färsk tråd om detta. Den ligger under Framvagn och styrning (lite fel egentligen, men ändå) Rubriken heter Vobblande bakhjul.
Det finns en färsk tråd om detta. Den ligger under Framvagn och styrning (lite fel egentligen, men ändå) Rubriken heter Vobblande bakhjul.
Re: Hastighetsmätare
Okej tackar får försöka å byta i helgen.