Amazon Custom -58

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Post Reply
Essland
Posts: 5
Joined: Sun Jul 14, 2013 8:53 pm

Amazon Custom -58

Post by Essland »

Hej!
Jag har ett Amazon -58 Custombygge som har blivit stående sedan 1970. De har liksom kommit lite saker emellan, "gör den klar senare" men nu börjar jag inse att den inte kommer att bli färdig. Jag har för avsikt att annonsera ut den men har inte en blekaste aning om vad man kan begära. Det är första gången jag är inne på denna site. Jag lyckas inte lägga in några bilder, hur gör jag?
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon Custom -58

Post by 123GT »

Hej o välkomen till forumet, från mig!
Ja, vad olika bilar är värda är ju den eviga frågan. Det gäller ju att hitta rätt köpare vid just den tidpunkten som du annonserar och givetvis spelar priset också roll. Vad en bil är värd är jättesvårt att säga, men bilder här kan ge dig hjälp från forum medlemmarna. En titt på populära säljsidor kan också ge dig en fingervisning om värdet på en ombyggd Amazon.

Lycka till!
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon Custom -58

Post by A-masen »

Har du bara bilderna i din dator (helst redigerade) så är det här en enkel och användarvänlig sida. Ingen inloggning, gratis och näst intill reklamfri.
http://forumbilder.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Essland
Posts: 5
Joined: Sun Jul 14, 2013 8:53 pm

Re: Amazon Custom -58

Post by Essland »

Gör ett försök med bilder. Den har stått ute en vinter sedan 1970 och just den vintern rasade snön från hustaket ned på huven som blev lite nertryckt. Bilen byggdes mellan 1967 och 1970. Då hade myndigheterna börjat prata om "krockprov" vilket skulle göra det omöjligt att få customicerade bilar godkända. I den vevan var det dags för lumpen...sen ett båtbygge... familj... husbygge.... garagebygge.. en Jaggarenovering.. ytterligare ett garagebygge (av egensågat virke 80m2)..och nu är det dags för ett husbygge igen. Börjar inse att jag måste prioritera bort Amazonbygget.


Image

Image

Image
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon Custom -58

Post by 123GT »

:) känner igen det där med att det kommer lite grejjer emellan! :lol:

Lika mycket som jag kan uppskatta en orginal renovering ner på skruv o mutter nivå...lika mycket gillar jag ombyggda o modifierade bilar...lite beroende på vad som är gjort och hur de är ombyggda. Denna gillar jag och undrar om du kan berätta mer om den. Är det framlampor från en Cheva 59;a och grillen har du gjort den själv, den passar bra in i ombyggnationen. Baklampor och bakparti är det Dodge/Plyma? Hur är den interiört och i motorrum.
/sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon Custom -58

Post by 123GT »

:) känner igen det där med att det kommer lite grejjer emellan! :lol:

Lika mycket som jag kan uppskatta en orginal renovering ner på skruv o mutter nivå...lika mycket gillar jag ombyggda o modifierade bilar...lite beroende på vad som är gjort och hur de är ombyggda. Denna gillar jag och undrar om du kan berätta mer om den. Är det framlampor från en Cheva 59;a och grillen har du gjort den själv, den passar bra in i modifieringen. Baklampor och bakparti är det Dodge/Plyma? Hur är den interiört och i motorrum.
/sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Essland
Posts: 5
Joined: Sun Jul 14, 2013 8:53 pm

Re: Amazon Custom -58

Post by Essland »

Hej
Betr. lysena fram så är de från Renault 4L med konkava glas vilket jag tyckte var tufft på den tiden. Rampen bak och baklysena är hemsnickrade av rött plexiglas och ett annat knottrigt plastglas som fanns i lysrörsarmaturer på den tiden. Tanken var också att det skulle kompletteras med en typ av förkromat "bicells liknande" plastraster, lyckades dock bara komma åt några provbitar som bara räckte till ett baklyse, tror inte det kom i produktion (hade kontakter på en lampfabrik på den tiden). Betr. motor så är det en något vässad B16, 6V var det också. Motorn är inte startad på ca 43 år , har ett svagt minne av att jag brände startmotorn. I brist på 6V startade man på 12v. Hade planer på att klämma i en B36 V8 men den sålde jag nyligen. Betr., inredningen kom jag inte så långt, klädde om någon dörrsida i svart skinnimitation med knappar och lite extra skum plast bakom. Baksätet omklätt på samma vis. Har tyvärr inga inredningsbilder just nu. Har lite körigt nu under Juli men fler bilder kommer senare. // Hasse
Gyllenberg

Re: Amazon Custom -58

Post by Gyllenberg »

Skitfränt bygge, jag kan vara intresserad om du ska sälja. Vart står bilen?
Essland
Posts: 5
Joined: Sun Jul 14, 2013 8:53 pm

Re: Amazon Custom -58

Post by Essland »

Hej!
Bilen finns i Jakobsberg.
Det var inget fel på startmotorn. Startade nästan direk (efter 43 år!!). Kopplade en dunk direkt till soppa pumpen. Skall kolla om jag kan få bromsarna att funka också, Har just lyckats få kopplingen att funka. Bilen kommer snart att läggas ut på blocket om jag inte hittar en köpare på annat sätt. Är nog beredd att släppa den för 5-7000:- om jag hittar rätt köpare.
//Hasse E
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Amazon Custom -58

Post by Blomquist »

Särskilt bakpartiet tycker jag att du fått till. En av de bättre jag sett. Fronten påminner starkt
om en bil som ställdes ut i Marmorhallarna i slutet av 60-talet, är det samma bil?
Malpåse i 43 år och sen sälja för fem papp låter som reguljärt hjärnsläpp. Kommer du inte att ångra dig?
210 -64, 223 -68
Essland
Posts: 5
Joined: Sun Jul 14, 2013 8:53 pm

Re: Amazon Custom -58

Post by Essland »

Nej det är inte samma bil, men jag tror jag blev lite inspirerad av den. Jag tror han hetta Matti Johansson som ställde ut den. Den hade också dubbla snedställda strålkastare men inte infällda, Grillen var fyrkantig, tror jag har ett foto på den någonstans i mina gömmor. Betr. hjärnsläpp...det är ju en hel del jobb kvar och jag tror man måste göra en ursprungskontroll då den varit avreggad så länge... så till "rätt" köpare, d.v.s. en som jag tror har förmågan att göra den klar kan jag nog vara beredd att släppa den billigt.
Gunnar S
Posts: 86
Joined: Sun Oct 10, 2010 11:42 pm
Location: Höga kusten

Re: Amazon Custom -58

Post by Gunnar S »

Det där akterpariet skulle kunna ha varit ritat i designverkstaden på Hisingen. Jag tänker inte i första hand custom när jag ser din bil - men väl ett tidigt designförslag.
Mycket väldesignat!!
Egentligen är jag ett gammalt original och gillar väl därför originalbilar bäst, men här har du verkligen lyckats med proportionerna.
Jag hoppas du hittar en köpare som kan ta på sig uppgiften att slutföra din vision. Bilen är mycket intressant, eftersom det finns en långtgående historia kopplad till den.

Lycka till!

Image
Pappa hade en röd 122 S & fullgasrytet ur dubbla SU var min första musikupplevelse
Post Reply