Volvoklocka funkar inte

Moderatorer
Post Reply
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Volvoklocka funkar inte

Post by amazon guy »

Hejsan,

Skulle efter vad jag förmodar långtids liggande sätta in mittenkonsolen med Volvo klocka i, men klockan vill inte funka. Det klickar till i den när man kopplar på strömen och så tickar den i kanske 10-15 sekunder och så stannar den. Den går dock märkligt nog igång även utan ström och när man skakar den, men även där för kanske endast 10 sekunder (sitter det nåt slags pendel i den?).
Nu ser det ut som att den inte går att öppna, eller finns det någon som kan göra vid den?
Har någon haft liknande problem och löst det till slut på nåt sätt? (ej genom att kasta den dock).
Dennis
Image
Image

P.S.
Kan någon säga vad dom socklarna i konsolen är till? Glödlampor?
Image
Image
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Volvoklocka funkar inte

Post by A-masen »

Dom här: http://instrumentjige.se/" onclick="window.open(this.href);return false; borde kunna uttala sig om klockan.
"Socklarna i konsolen" ser ut som 12 voltsuttag*. Alltså detsamma som cigarettändaruttag. Mät på dom så får du nog besked.

*Det finns ju 2 storlekar på sådant. Du tycks ha den mindre modellen. Här är en modell som troligen passar (förutom att den är vinklad: http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=5543" onclick="window.open(this.href);return false; Raka finns säkert också. Bilden är ur en båttillbehörskatalog, men dom finns även på biltillbehör med flera liknande ställen.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Volvoklocka funkar inte

Post by QV »

En sådan har man pillat sönder :lol:

Det klickande ljudet du beskriver är "uppdragningen" av fjädern.
När sedan klockan "går" så minskar fjäderspänningen och tillslut aktiveras "uppdragningen" igen.

Det är alltså en mekanisk klocka med batteridriven uppdragning.
Satt i 140 (där hittade jag min iallafall.

Skulle mistänka att din är skitig invändig och behöver en rengöring för att fungera...

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Volvoklocka funkar inte

Post by QV »

visst ja, uttagen
Det är som A-masen skriver ett spänningsuttag.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Volvoklocka funkar inte

Post by amazon guy »

"En sådan har man pillat sönder"

Lyckades du att öppna den på nåt sätt? Den verkar vara inkapslad eller är det skruvarna på baksidan som man skall skruva bort helt för att nåt ger med sig?

Dennis
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Volvoklocka funkar inte

Post by QV »

Jag har städdille förtillfället så högen med delar finns inte kvar men om man inget "såg" hur man öppnar den så brukar jag pilla upp sagren i bakkant och öppna sakerna framifrån.

Tar lite tid men vad gör man inte för att få plocka isär saker.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Volvoklocka funkar inte

Post by amazon guy »

Hade tur och hittade en annan Volvoklocka på en lokal marknad här i Malmö igår (VW träffen med marknad) för 120 spänn, fungerande också. Tror att bara frakten hade kostad lika mycket om jag hade skickat den gamla till reparation.

Dennis
Post Reply