Ljustutan funkar inte på min´69

Moderatorer
Post Reply
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Ljustutan funkar inte på min´69

Post by amazon guy »

Fick nu igång samtliga elektriska funktioner förutom ljustutans, som jag upptäckte i förrigår, helt död (fotomkopplare funkar dock). För att kunna komma åt och strömmäta eller se om felet kan sitta där behöver jag ta av plasthöljet nedanför ratten, men hittar inga skruvar, ingenting. Får man ta av ratten först och lirka ut höljet över blinkersspaken på nåt sätt, eller kan man skruva av spaken? Kände lite försiktigt på den menas jag höll på, men den sitter som gjuten, samtidigt frågar jag hellre här först innan jag sabbar nåt i onödan.

Tacksam för alla tips.

Dennis
Last edited by amazon guy on Thu Jun 20, 2013 7:10 pm, edited 1 time in total.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Ljustutan funkar inte på min´69

Post by A-masen »

Blinkspaken/ljustutan i ratten är bara en jordning när man drar i spaken. Det kan du kolla direkt på relät i stället. Jorda anslutning 85. Det blir detsamma som att du drar i rattspaken. Händer det inget då så är relät eller dom andra anslutningarna trasiga. Ljustuterelät är det bakre av dom två runda på vänster innerskärm. Låt en assistent lägga i och ur backväxeln och håll samtidigt handen på det ena relät så utesluter du att du kollar fel relä. Det känns ett mekaniskt knackande när det jobbar.
Anslutning 30/51 skall ha spänning, 12 volt direkt från säkring 1. Anslutning 87 skall gå till en skarvplint där det går vidare till helljuset.
Är relät helt och även dom kablarna framåt, så kan du börja följa kabeln på anslutning 85 bakåt. Den passerar en annan skarvplint och går vidare direkt till rattkåpan.
Det är många år sedan jag hade öppet där, men gissar att du måste ta bort ratten först om du behöver kolla spaken.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Ljustutan funkar inte på min´69

Post by amazon guy »

A-masen wrote:Blinkspaken/ljustutan i ratten är bara en jordning när man drar i spaken. Det kan du kolla direkt på relät i stället. Jorda anslutning 85. Det blir detsamma som att du drar i rattspaken.
Tack för tipset, sparar nog en jäkla massa onödigt juxande. Låter som reläfel som du säger eller oxidering i någon av skarvplintarna, ev. andra skarvar längst kabeln.
(under förutsättning att inte ljustutans kabel är av någonstans vid rattstången, kollade underifrån förut men där är en sån härva att det är svårt/omöjligt och se, därför ville jag ta av höljet och kontrollera uppifrån. Men har nu lite mera kött på benen att gå efter).

Dennis
Mackansglt
Posts: 100
Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am

Re: Ljustutan funkar inte på min´69

Post by Mackansglt »

Japp, ratten måste bort och sedan kommer du åt skruvarna som håller rattkåpan, ta bort kåpan och sedan kan du lossa spaken.
Mackan

Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Ljustutan funkar inte på min´69

Post by amazon guy »

Hej A-masen,

Gjorde som du sa, nämligen jordade anslutning 85 på ljusrelät och det funkade/tickade til, men ingen ljustuta på strålkastarna, så nu är jag lite vilse. Försökte ta av ratten för att kolla hur det ser ut runt blinkersspaken (där hänger en lös grå kabel under tändningslåset, ingen ström i den), men tyvärr så hade jag glömt rattavdragaren hemma, så det får bli under helgen. Sen glömde jag också och kolla om ljustutans blåa kontrollampa på instrumentpanelen tändes dom gångerna jag testade relät.

Dennis
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Ljustutan funkar inte på min´69

Post by amazon guy »

Mackansglt wrote:Japp, ratten måste bort och sedan kommer du åt skruvarna som håller rattkåpan, ta bort kåpan och sedan kan du lossa spaken.
Hej Mackan,

Trär man på nåt sätt rattkåpan över blinkersspaken när man skall ha ut den? Trodde att man "skruvar bort" spaken först för att få ut kåpan.....

Dennis
Mackansglt
Posts: 100
Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am

Re: Ljustutan funkar inte på min´69

Post by Mackansglt »

Japp, du trär kåpan över blinkersspaken. Inga problem alls...
Mackan

Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Ljustutan funkar inte på min´69

Post by amazon guy »

Mackansglt wrote:Japp, ratten måste bort och sedan kommer du åt skruvarna som håller rattkåpan, ta bort kåpan och sedan kan du lossa spaken.
Ha-ha, det kan du ge dig på, vilken skillnad det var bara mellan Saab 9000 T (min förra bil) och Amazonen efter att jag bytte, Saaben framstod som ren Rolls Roys jämförd med Am., men nu börjar jag vänja mig.....

Dennis
kuha66
Posts: 15
Joined: Mon Apr 29, 2013 10:49 am
Location: luleå

Re: Ljustutan funkar inte på min´69

Post by kuha66 »

hej hade samma problem med ljustutan på min 66,den hade ingen jord .drog en kabel under skruv som håller fast blinkersspak vita plasthöljet under svarta kåpan.jordade med en under en skruv på ratt stång. nu funkar den.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Ljustutan funkar inte på min´69

Post by amazon guy »

Tack kuha66, kanske nåt att titta på igen. Har haft av ratten och kåpan men hittade inget där. Samtidigt så måste jag ha kopierat fel elschema (trots rätt chassienummer spann) för inga kabelfärger stämde. Hade ingen reservspak heller att testa med och så var det bara att skruva ihopa grejorna igen.
Men det du säger kan mkt väl stämma för fick ljustutan att funka framme vid relät med hjälp av extra jord.

Dennis
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Ljustutan funkar inte på min´69

Post by A-masen »

Rent allmänt: Kabelfärger är nog inte det man skall lita på i första hand. En kabelrulle kan ju ta slut i fabriken och man har inte tid att stå och vänta på en ny. Då tar man vad som passar i kabelarera och tillverkningen flyter på.
Och på 50 år kan det ha inträffat att någon har bytt ut en kabel av någon nu okänd anledning. Så i alla eljobb är en multimeter ett viktigt verktyg. Har den en inbyggd summer, vilket många har, så är det lätt att söka kablar. Har den inte summer så använder man ohm-funktionen. Noll ohm eller väldigt nära = direktkontakt.
Det finns multimetrar alltifrån någon hundralapp upp till flera tusen kr. Som hobbymek bör man söka sig till prisspannet 400 - 600 kr. Det brukar vara god kvalitet och dom är användbara i många andra sammanhang.
Nu finns det inte så mycket komplicerad elektronik i en 60-talsbil. Det är mest kontakter, Till eller Från som gäller. Men i vissa lägen är ett mätinstrument ovärderligt.

Lite överkurs i ämnet: Moderna elektronikstyrda bilar har ju i många fall spänningar som skall stå och pendla mellan två ytterlägen, ett minläge och ett maxläge. (T.ex Lambdasonder gör så). Om man då har en multimeter med digital visning så är det inte alltid så att den hinner visa det aktuella läget. Den står bara och bläddrar siffror hela tiden. En gammaldags analog multimeter med visarnål däremot pendlar mellan dom båda ytterlägena.
Nu finns det visserligen digitala multimetrar som kan visa ett medelvärde på ytterlägen och likaså ett medelvärde på hela mätspannet, men skall man ha en sådan så börjar hundralapparna att fladdra iväg och växa till tusenlappar, kanske.
Man får försöka göra en avvägning av vilken modell man behöver.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Ljustutan funkar inte på min´69

Post by amazon guy »

Hej A-masen,

Tack för ditt inlägg, men tillhör den gamla generationen och använder fortfarande vanlig glödlampa eller dylikt mätinstrument när det kommer till liknande mätningar, så en multimeter är rena rama grekiskan för mig (har en i och för sig, men det är också allt).
Tänkte då att det enklaste blir att antingen låna eller skaffa en annan ljustuta och testa mig fram på det sättet, men nu kan jag härnäst följa tipset jag fått av kuha66.

Dennis
Pernille
Posts: 3
Joined: Sun Jul 08, 2012 9:40 am

Re: Ljustutan funkar inte på min´69

Post by Pernille »

hadde samme feil
...plukk ut bryteren og se til at det er kontakt i bryteren når du beveger
blinkersspaken.. Fikk justere litt på kontaktene før den virket perfekt!
10 minutter jobb...etter ratten er tatt bort!
Post Reply