Min 62/63a - nästa år firar vi 10 år
Re: Min 62/63a - besiktning 27/6
Jag skulle polera upp min bil (fast då med tillhörande "avskalning av appelsinskalet först" så efter att ha slipat lacken jämn började jag polera för hand.
Gav upp efter 10 minuter och några få kvadrat cm. Det vart en lågvarvig 1200 watts polermaskin med många trissor i bra kvalite direkt.
Att polera för hand är helt åt h????????
/Janne
Gav upp efter 10 minuter och några få kvadrat cm. Det vart en lågvarvig 1200 watts polermaskin med många trissor i bra kvalite direkt.
Att polera för hand är helt åt h????????
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Min 62/63a - besiktning 27/6
Ja det är åt H-vete. Fick hur ont i axeln som helst bara av att handpolera bakluckan. Kommer en maskin med förare på fredag så då får jag lite instruktioner på köpet.QV wrote:Jag skulle polera upp min bil (fast då med tillhörande "avskalning av appelsinskalet först" så efter att ha slipat lacken jämn började jag polera för hand.
Gav upp efter 10 minuter och några få kvadrat cm. Det vart en lågvarvig 1200 watts polermaskin med många trissor i bra kvalite direkt.
Att polera för hand är helt åt h????????
/Janne
Besiktningen gick utmärkt. Dagens tredje amazon var vi. Blankt papper såklart.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Re: Min 62/63a - besiktning 27/6
Håller på att polera som bäst. Även med maskin är det tungt men sakta men säkert blir Grålle blank igen. Bilder kommer när det liknar något....
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Re: Min 62/63a - besiktning 27/6
Är det originalinredning du har?
Re: Min 62/63a - besiktning 27/6
Jajamän!Bettan wrote:Är det originalinredning du har?
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Re: Min 62/63a - besiktning 27/6
Finns det olika modeller på inredningar till 62/63or? Inte olika färger (det antar jag finns) utan modeller menar jag. Min klädsel ser nog inte likadan ut. Jag har röd klädsel men annat tyg i mitten och så tror jag att tygremsan är smalare än på din. Har kollar runt på de som renoverar 62or här och jag har än inte sett nån med likadan klädsel så börjar fundera om jag har fel klädsel!Pälle wrote:Jajamän!Bettan wrote:Är det originalinredning du har?
Re: Min 62/63a - besiktning 27/6
Hurra! Har äntligen fått fingrarna ur och polerat och vaxat upp den gamla gumman
Uploaded with ImageShack.us
Återstår dock att återmontera huvlisten och att polera de små ytor jag inte kom åt med polermaskinen. Och en originalgrill ska ju dit också
Uploaded with ImageShack.us
Återstår dock att återmontera huvlisten och att polera de små ytor jag inte kom åt med polermaskinen. Och en originalgrill ska ju dit också
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Re: Min 62/63a - besiktning 27/6
Sådärja. På dagen ett år sedan senaste besiktning. Har inte gjort mer med kärran än att köra några mil. Får se om semestern bjuder på lite tid för småfix.
Är lite sugen på att få till en sluten vevhusventilation då jag börjat ogilla smaken av olja i munnen varje gång jag kör lite längre. Några tips?
Är lite sugen på att få till en sluten vevhusventilation då jag börjat ogilla smaken av olja i munnen varje gång jag kör lite längre. Några tips?
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Re: Min 62/63a - besiktning 27/6
Nu är jag absolut ingen expert men om du får oljesmak i munnen av att köra långt så är motorn knappast frisk. Min b18 hade samma problem, ska dock byta ut den nu, men vad jag förstått så berodde det i mitt fall troligen på att olje/kolvringarna inte gjorde sitt jobb och på så sätt fick oljerök att tränga ut genom vevhusventilationen och ventilkåpan. Någon annan kanske vet mer...?
Re: Min 62/63a - bryderier
Börjar få lite funderingar kring denna bil nu då den är mer eller mindre klar.
1. Sätena - jag har lite taskig rygg vilket rimmar illa med originalstolarna. Vad göra? Sätta in modernare stolar från nyare amma. Passar de öht?
2. Bälten - känner att jag nog skulle vilja ha rullbälten för att kunna få med ungarna men också för min egen säkerhet ifall olyckan skulle vara framme.
3. Bromsar - tänker säkerhet även här. 2 krets system skulle ju kännas bättre om man ska använda bilen ofta. Även om jag har nya bromsar runt om så vet man ju aldrig.
4. Hjul - skulle vilja ha lite roligare fälgar än originalet, 5½or eller nåt kromat av klassiskt snitt. American racing kanske.
Låter det inte som att jag helt enkelt borde byta bil till en 69a eller liknande? Då får jag väl allt jag vill ha vad det gäller säkerhet och komfort?
1. Sätena - jag har lite taskig rygg vilket rimmar illa med originalstolarna. Vad göra? Sätta in modernare stolar från nyare amma. Passar de öht?
2. Bälten - känner att jag nog skulle vilja ha rullbälten för att kunna få med ungarna men också för min egen säkerhet ifall olyckan skulle vara framme.
3. Bromsar - tänker säkerhet även här. 2 krets system skulle ju kännas bättre om man ska använda bilen ofta. Även om jag har nya bromsar runt om så vet man ju aldrig.
4. Hjul - skulle vilja ha lite roligare fälgar än originalet, 5½or eller nåt kromat av klassiskt snitt. American racing kanske.
Låter det inte som att jag helt enkelt borde byta bil till en 69a eller liknande? Då får jag väl allt jag vill ha vad det gäller säkerhet och komfort?
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Re: Min 62/63a - byta bil kanske?
2 när det gäller säkerhet så har bilen några "defektheter"
motorn går rakt in i kupen och landar i höften
Rattstången trycker in magen
Att sedan motpartens bil får agera krockzon betyder ju bara att man vill krocka med en så modern bil som möjligt om man nu nödvändigtvis skall krocka.
Angående bromsar och enkrets så skriver VOLVO att man skall inspektera allt och byta packningarna var 3de år (om inte minnet sviker mig)
Jag har våghalsigt nog ökat detta intervall på min bil till 6 år nu. Men min plan är att inte gå över 10 år. Dock så har jag valt Silikon (vilket vissa har märkt i en årligt uppväckt tråd ) Om det är bra eller dåligt vet vi alltså inte ännu.
/Janne
Jag har gjort egna fästen bak i min bil för trepunktssbälten. Dessa kollar inte bilprovningen för bilen för gammal!
motorn går rakt in i kupen och landar i höften
Rattstången trycker in magen
Att sedan motpartens bil får agera krockzon betyder ju bara att man vill krocka med en så modern bil som möjligt om man nu nödvändigtvis skall krocka.
Angående bromsar och enkrets så skriver VOLVO att man skall inspektera allt och byta packningarna var 3de år (om inte minnet sviker mig)
Jag har våghalsigt nog ökat detta intervall på min bil till 6 år nu. Men min plan är att inte gå över 10 år. Dock så har jag valt Silikon (vilket vissa har märkt i en årligt uppväckt tråd ) Om det är bra eller dåligt vet vi alltså inte ännu.
/Janne
Jag har gjort egna fästen bak i min bil för trepunktssbälten. Dessa kollar inte bilprovningen för bilen för gammal!
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Min 62/63a - byta bil kanske?
Du har alldeles rätt QV. Men hade inte de sista årsmodellerna kollapsbar rattstång?
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Re: Min 62/63a - byta bil kanske?
De sista årsmodellerna har delad rattstång (inte kollaps) och tvåkrets samt nackstöd.
Monterar man på det Hollänska servot så får man också delad rattstång om jag inte är helt fel ute.
Skall man ha en Amazon som har något i trafiksäkerhet så är det de sista årsmodellerna man skall satsa på, men bra det blir det aldrig.
/Janne
Angående stolarna så fick jag tag på ett par fällbeslag som inte var till Amazon.
Skillnaden är att dessa lyfter upp ryggen 5 cm så man får en ful glipa mellan sits och rygg. Dock så är det mycket bättre för sittkomforten så jag har en vVOLVOpläd som täcker glipan nu.
När jag monterade dit den nya klädsen så vart det extra skummgummi i ryggen för att få den lite "skålad" detta plus en sadelgjord som håller emot det allt för mjuka fjädrarna i ryggen gör mycket för komforten. Men trots att det är mycket bättre så är det inget vidare... inte mer än tre timmar per dag (helst). Har du inte lagat upp din trasiga ryggstöd som gör att man sitter snett i stolen så är det ett vinterjobb jag rekomenderar dig att göra.
Monterar man på det Hollänska servot så får man också delad rattstång om jag inte är helt fel ute.
Skall man ha en Amazon som har något i trafiksäkerhet så är det de sista årsmodellerna man skall satsa på, men bra det blir det aldrig.
/Janne
Angående stolarna så fick jag tag på ett par fällbeslag som inte var till Amazon.
Skillnaden är att dessa lyfter upp ryggen 5 cm så man får en ful glipa mellan sits och rygg. Dock så är det mycket bättre för sittkomforten så jag har en vVOLVOpläd som täcker glipan nu.
När jag monterade dit den nya klädsen så vart det extra skummgummi i ryggen för att få den lite "skålad" detta plus en sadelgjord som håller emot det allt för mjuka fjädrarna i ryggen gör mycket för komforten. Men trots att det är mycket bättre så är det inget vidare... inte mer än tre timmar per dag (helst). Har du inte lagat upp din trasiga ryggstöd som gör att man sitter snett i stolen så är det ett vinterjobb jag rekomenderar dig att göra.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Min 62/63a - byta bil kanske?
Såja. Nu funkar forumet i mobilen tack vare Tapatalk så nu kanske jag blir mer aktiv.
Stolsfrågan får vila ett tag. Kanske hittar jag fina röda stolar från en 65a eller nåt sånt.
Funderar på lite roligare fälgar. Ska man köpa femhalvor, slot mags eller minilite eller.... ja vadå?
Finns det nåt mer skoj som ändå känns rätt?
Stolsfrågan får vila ett tag. Kanske hittar jag fina röda stolar från en 65a eller nåt sånt.
Funderar på lite roligare fälgar. Ska man köpa femhalvor, slot mags eller minilite eller.... ja vadå?
Finns det nåt mer skoj som ändå känns rätt?
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Re: Min 62/63a - byta bil kanske?
Har tyvärr inte kört så mycket i år av olika anledningar men idag blev det några sista kilometer innan det blev tvätt och garagering.
Får vila under sitt täcke i väntan på vinterns småfix.
Får vila under sitt täcke i väntan på vinterns småfix.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963