Tungt å få 3an ut av gir.

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Tungt å få 3an ut av gir.

Post by QV »

öppna på locket och kolla hur det ser ut invändigt.
Inte för att det ger så mycket men är den misshandlad så syns det.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: Tungt å få 3an ut av gir.

Post by AMZN65 »

Har en M41 på hand, med kort mellomaksling også. Er det noe man skal se etter før man kjøper, eller må man bare ta sjansen?

Er det vanskelig å bytte fra M40 til M41?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Tungt å få 3an ut av gir.

Post by QV »

Om det är typ J (vilket jag tycker är bra) så har den solonioden på förarsidan. Då måste du se till att medbringaren som sitter på är av den lilla storleken.
Det kan också vara lite marigt att få tag på rätt drev men eftersom du har en M40 nu så är 4:10 drevet ingen omöjlighet. Medbringarna är svåra att hitta men skall finnas nya för c:a 700 SEK

Har du en typ D solonioden på passargerarsida och den kommer ifrån en B18 B20 så är solhjulet i planetväxen i behov av renovering. Delarna till detta kostar 1200 (om planetväxeln är renoveringsbar).
Fördelarna med typ D är att medbringaren och drevet från din M40 passar om du skulle behöva byta.

Enligt mig är en M41 typ D gjord för B16 (endast) Där fungerar dom utmärkt.
Det finns många som kör typ D på en B18 B20 så det fungerar men min rekommendering är typ J

Om du vill renovera en OD så räkna med 3-4000 i materialkost

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Tungt å få 3an ut av gir.

Post by Lars Bd »

Jag har kört med D-typ i 25-30 år och 20-30000mil med 5-6 olika lådor (olika bilar) även i 140 GL med E-motorn utan problem med planetväxeln och ser inte konstruktionen som ett stort problem. Däremot har solenoiden krånglat några gånger och den är relativt dyr att köpa ny samt sällsynt som begagnad och fungerande.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Tungt å få 3an ut av gir.

Post by QV »

Som sagt var så fungerar det att ha en typ D med B18 B20.
Plockar man ner dom för inspektion så är alla (enligt SVIS reparatör) planetväxlar i behov av renovering.
Endast de från B16 är "bra" i planetväxeln

Har jagat planetväxel till min eftersom den skar och nya kostar de 3500. Begangnade finns men är en stor bristvara. Så en havererad typ D är svår att få renoverad, eftersom det är brist på reservdelar i vettig prisklass.

Min svåger åkte trimmat med typD så det går. Dock hade han ett lager av mellanaxlar, solhjul och koner...

Typ J sitter på 960 turbo (om jag kommer ihåg rätt) så den är kraftigare. Men som jag skrev.
QV wrote: Det finns många som kör typ D på en B18 B20 så det fungerar men min rekommendering är typ J
vid tangenten
/QV

Är man fixerad av den "bättre" utväxlingen på typ D så skall denna också finnas till typ J i UK.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Tungt å få 3an ut av gir.

Post by QV »

solonoiden till en typ D köper man billigast i UK, MGBowner och Moss säljer dom inklusive frakt för 5-600 nya.
Där hittar man också alla packningar man kan tänkas vilja ha vid servicetillfällena.

När det gäller typ D så är hastighetsmätar dreven till MG inte samma som till Volvo. Dom är "bättre" i Volvo... men eftersom de från M40 passar rakt av så är det inga bekymmer till just typ D.

Har dock inte undersökt skillnaden mellan MG och Volvo när det gäller typ J och mätardreven eftersom jag hade flax och fick rätt med i min låda.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: Tungt å få 3an ut av gir.

Post by AMZN65 »

Har byttet girkasse til en annen M40. Herlig å få tilbake 3an :)
Post Reply