Vit/svart 58:a
Re: Vit/svart 58:a
Jag skall försöka dokumentera allting så mycket som möjligt och lägga upp här på forumet. Det känns jättebra att för första gången ha fått bygga upp något igen. Helst skulle jag ju vilja kapa väldigt mycket friskare; allra helt bort med allting som är dåligt på en gång och sen börja laga. Men för att få det att bli bra så försöker jag med att ta en sektion i taget både för att förhindra att den slår sig och ha en mall att titta på för nästa bit.
Till helgen skall jag vara ledig och resa bort så det lär inte bli så mycket gjort på bilen.
Det är de små detaljerna som gör det...
Till helgen skall jag vara ledig och resa bort så det lär inte bli så mycket gjort på bilen.
Det är de små detaljerna som gör det...
Re: Vit/svart 58:a
Får börja med att grattulera till köpet. Dessa tidiga är riktigt kull att läsa om!
Mycket annorlunda mot dom senare som man själv pillar med.. som tex kylaranslutningen från motorn vid aidan.. sitter termostaten en bra bit under mot va de senare? Samt fläktmotorn som ser velt erm udda ut
Ska bli kul att följa denna restaurering?!! Gött med inspirerande bilder o info för mig som oxå håller på att laga torpeder samt golv mm.
Jobba på samt fortsätt med att uppdatera bilder!
Mycket annorlunda mot dom senare som man själv pillar med.. som tex kylaranslutningen från motorn vid aidan.. sitter termostaten en bra bit under mot va de senare? Samt fläktmotorn som ser velt erm udda ut
Ska bli kul att följa denna restaurering?!! Gött med inspirerande bilder o info för mig som oxå håller på att laga torpeder samt golv mm.
Jobba på samt fortsätt med att uppdatera bilder!
Re: Vit/svart 58:a
Visst är det askkopparna nerslipade och klara för lackering. Det har inte blivit några plåtarbeten på ett par dagar men motorn har fått sig en genomsköljning, bilder på det kommer upp imorgon...
Re: Vit/svart 58:a
Efter att ha skruvat lite i motorn så fick jag en känsla av att kylarvattnet som ännu fanns kvar i den (och som troligtvis funnits där längre än vad jag har levat) kanske inte var jättefräscht. Misstankarna skulle visa sig stämma när jag skruvade loss vattenpumpen, någon rostig smutsig massa hade fullständigt satt igen kanalerna.
Vattenpumpen såg mest ut som något som spenderat hundra år eller så på en sjöbotten. Som tur är har jag några extra. Tyvärr tog jag inte någon bild på hur det vattensom fick sköljas ut ur motorn såg ut, men det tog nästan 3 timmar innan jag med hjälp av högtrycktvätt och tryckluft fått det som rann ut ur motorn att likna vatten.
Re: Vit/svart 58:a
Plocka av termostathuset också så kan du nog rengöra ännu mer där.
Re: Vit/svart 58:a
Jodå även i termostathuset fanns det en del förstenade rester av vad som en gång i tiden måste varit väldigt smutsigt vatten...
Re: Vit/svart 58:a
I helgen var det dags att börja med plåtjobben på bilen. Jag hade ju redan tidigare börjat kapa ur golvet på vänster fram. Nya plåtar köptes in på VP vilka visade sig behöva kapas till ganska mycket för att passa på plats.
Första plåten isvetsad kanten är faktiskt rak det är bara kameran (mobilen) som får den att se vågig ut.
Plåt tillkapad och inpassad.
Här är plåten fastsatt. Bakre ändan på plåten som jag kapade bort visade sig användbar att tillverka plåtar av, både en plåt under gaspedalen för att rätta till ett fel jag gjort och även förlängingen av golvet.
Här håller jag på att passa in och sätta fast den avkapade bakändan av golvet.
Vänstersidans golv färdigt och högersidan urkapad. Efter det tog batteriet i kameran slut men särskilt mycket mer blev inte gjort i vilket fall. De främre skarvarna är kanske inte perfekta än, de skall slipas till lite finare nästa gång, men de blev åtminstone starka och täta.
Första plåten isvetsad kanten är faktiskt rak det är bara kameran (mobilen) som får den att se vågig ut.
Plåt tillkapad och inpassad.
Här är plåten fastsatt. Bakre ändan på plåten som jag kapade bort visade sig användbar att tillverka plåtar av, både en plåt under gaspedalen för att rätta till ett fel jag gjort och även förlängingen av golvet.
Här håller jag på att passa in och sätta fast den avkapade bakändan av golvet.
Vänstersidans golv färdigt och högersidan urkapad. Efter det tog batteriet i kameran slut men särskilt mycket mer blev inte gjort i vilket fall. De främre skarvarna är kanske inte perfekta än, de skall slipas till lite finare nästa gång, men de blev åtminstone starka och täta.
Re: Vit/svart 58:a
Välkommen till forumet och grattis till din Amazon !
Ser fram mot att se din bil när den är renoverad. Ta det lugnt och slarva inte med den, så skall du se att allt löser sig !
Mvh Mats
Ser fram mot att se din bil när den är renoverad. Ta det lugnt och slarva inte med den, så skall du se att allt löser sig !
Mvh Mats
Mvh Mats
Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Re: Vit/svart 58:a
Tack Mats, skall göra mitt bästa men som sagt allt sånt här är nytt för mig.
Tack Pälle, det börjar hända något nu äntligen.
Jag kan ju inte jobba på plåten så ofta som jag skulle vilja eftersom bilen står så långt hemifrån, så länge får man försöka fixa småsaker. Idag var det askkopparnas tur, jag vet att några här säkert kommer bli förfärade över att jag inte lackade dem blanksvarta men jag tyckte halvblank såg bäst ut.
Sen anlände det även lite saker från auktioner...
Nästa projekt blir att fixa till ett innertak. Jag lyckades få tag på Volvos originaltyg, som legat på hyllan i 50 år. Började måtta ut för att sy ett innertak av det.
Tack Pälle, det börjar hända något nu äntligen.
Jag kan ju inte jobba på plåten så ofta som jag skulle vilja eftersom bilen står så långt hemifrån, så länge får man försöka fixa småsaker. Idag var det askkopparnas tur, jag vet att några här säkert kommer bli förfärade över att jag inte lackade dem blanksvarta men jag tyckte halvblank såg bäst ut.
Sen anlände det även lite saker från auktioner...
Nästa projekt blir att fixa till ett innertak. Jag lyckades få tag på Volvos originaltyg, som legat på hyllan i 50 år. Började måtta ut för att sy ett innertak av det.
Re: Vit/svart 58:a
Är det någon som vet mer exakt vilken gul färg det skall vara på fläktbladet. I helgen så blev den inte målad för jag visste inte vilken färg det skulle vara och fick inte till det bra. Vore mycket tacksam för hjälp. Framvagnsbalken var jag inte heller säker på riktigt hur den skulle vara, men jag har för mig att de brukar vara grå så jag körde på en ljusgrå nyans som jag tyckte funkar.
Re: Vit/svart 58:a
Kul att du fått lite färg på grejerna. Dock var det rätt länge sedan du uppdaterade nu. Vad har hänt sen sist?
Pälle - Volvo 13134 VB 1963