Vinterkörning med Amazonen..
Vinterkörning med Amazonen..
ok så jag behöver några tips om vinterkörning med Amazonen. Jag har kört Classic bilar i England under vintermånaderna många gånger men detta blir första gången här med en Amazon och sverige blir mycket kallare än England.
Har redan monterat dubbdäck i originalstorlek och det finns tillräckligt med frostskyddsvätska i kylaren men vad jag undrar är om ni byter till en annan termostat och om ni täcker grillen eller en del av ?
Bilen (1966 122s) är för det mesta parkerad i garaget men används under dagen..
Tack för alla tips
Har redan monterat dubbdäck i originalstorlek och det finns tillräckligt med frostskyddsvätska i kylaren men vad jag undrar är om ni byter till en annan termostat och om ni täcker grillen eller en del av ?
Bilen (1966 122s) är för det mesta parkerad i garaget men används under dagen..
Tack för alla tips
Re: Vinterkörning med Amazonen..
Nåt "tungt" i bagaget så man får lite bättre fäste är det enda jag kan bidra med
Re: Vinterkörning med Amazonen..
Jag är inte den mest påläste och kunnigaste, men jag har den uppfattningen att om man har ett trycksatt kylsystem med expansionskärl så skall man ha den varmaste termostaten året runt.
Med trycksatt system så höjs ju kokpunkten till 108° och sedan med glykol höjs det ytterligare så att kokpunkten blir någonstans 112 - 115°C. Moderna motoroljor tål den högre värmen och motorn trivs ju bäst i lagom hög värme.
Det är inte helt fel att ha en snöskyffel och eventuellt en bogserlina i bagageutrymmet. Snöskyffeln behöver ju inte vara av den största och bredaste modellen, det finns speciella "bilsnöskyfflar" i hanterbar storlek. Jula, Biltema och Clas Ohlson och andra prylstormarknader har sådana. Oftast handlar det ju om att man behöver skotta upp ett spår, en "ränna" så att bilen kommer igenom en snödriva. Det är vanligt att snöröjarna har lagt en plogdriva som man råkar ha hamnat innanför om man bor i tätort. http://lidingosidan.se/lidingoe/2748/sn ... ar-problem" onclick="window.open(this.href);return false;
Texten i övrigt har inget med detta inlägget att göra. Bara ett bildexempel. Lite extremt, men ändå ett exempel.
Sedan kan man kanske nämna en burk med startspray och en burk med 5-56 (eller motsvarande). Men om bilen är i gott skick så borde inte sådana medel behövas. Dock är det ju så att om något kan jä**as, så inträffar det alltid när omständigheter och förhållanden är som svårast.
Ett tillägg: Att hålla batteriet fulladdat är en bra investering. När man inte kör bilen bör man underhållsladda batteriet så ofta man kommer åt. Ett fulladdat och i övrigt friskt batteri tål kyla utan problem.
Med trycksatt system så höjs ju kokpunkten till 108° och sedan med glykol höjs det ytterligare så att kokpunkten blir någonstans 112 - 115°C. Moderna motoroljor tål den högre värmen och motorn trivs ju bäst i lagom hög värme.
Det är inte helt fel att ha en snöskyffel och eventuellt en bogserlina i bagageutrymmet. Snöskyffeln behöver ju inte vara av den största och bredaste modellen, det finns speciella "bilsnöskyfflar" i hanterbar storlek. Jula, Biltema och Clas Ohlson och andra prylstormarknader har sådana. Oftast handlar det ju om att man behöver skotta upp ett spår, en "ränna" så att bilen kommer igenom en snödriva. Det är vanligt att snöröjarna har lagt en plogdriva som man råkar ha hamnat innanför om man bor i tätort. http://lidingosidan.se/lidingoe/2748/sn ... ar-problem" onclick="window.open(this.href);return false;
Texten i övrigt har inget med detta inlägget att göra. Bara ett bildexempel. Lite extremt, men ändå ett exempel.
Sedan kan man kanske nämna en burk med startspray och en burk med 5-56 (eller motsvarande). Men om bilen är i gott skick så borde inte sådana medel behövas. Dock är det ju så att om något kan jä**as, så inträffar det alltid när omständigheter och förhållanden är som svårast.
Ett tillägg: Att hålla batteriet fulladdat är en bra investering. När man inte kör bilen bör man underhållsladda batteriet så ofta man kommer åt. Ett fulladdat och i övrigt friskt batteri tål kyla utan problem.
-
- Posts: 105
- Joined: Thu Aug 09, 2012 12:40 pm
- Location: Dingle
Re: Vinterkörning med Amazonen..
Filt, mössa och vantar.
Jag hade en 12 volts fläkt på hatthyllan som cirkulerade luften lite bättre. Fast då bör man nog ha en växelströmmare.
Ficklampa
Jag hade en 12 volts fläkt på hatthyllan som cirkulerade luften lite bättre. Fast då bör man nog ha en växelströmmare.
Ficklampa
Äntligen med Amazon igen!
Re: Vinterkörning med Amazonen..
Wow!! Tack för snabba svar Den vanliga grejor har jag i bagageutrymmet, sovsäck, militär spade, bogserlina, ficklampa och verktyg etc. Jag tänkte mer på tunnare motorolja, annan termostat och om du täcka en del av grillen. Min Amazon är en 1966 122S men har en B20 motor och ingen expansionskärl i kylsystemet...
Re: Vinterkörning med Amazonen..
När man passerar 120 på motorvägen behöver man ALDRIG frysa i en Amazon
Det blir varmt som f*n då.
När det gäller vinterutrustningen så skulle jag säga följande
En sandsäck i skuffen
kolla glykol
Kolla spolarvätska
något att torka lycktorna med eftersom bilen saknar torkare där.
Sen är det bara att köra.
Lyx är fläkt till bakrutan men det underlättar.
Skall man göra något "extra" för vintern så renovera säkringsdosan, då får kupefläkten bättre fart! (vilket den behöver)
/Janne
Det blir varmt som f*n då.
När det gäller vinterutrustningen så skulle jag säga följande
En sandsäck i skuffen
kolla glykol
Kolla spolarvätska
något att torka lycktorna med eftersom bilen saknar torkare där.
Sen är det bara att köra.
Lyx är fläkt till bakrutan men det underlättar.
Skall man göra något "extra" för vintern så renovera säkringsdosan, då får kupefläkten bättre fart! (vilket den behöver)
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Vinterkörning med Amazonen..
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.
Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Re: Vinterkörning med Amazonen..
Tja det var några år sedan sist men en pappskiva i fronten brukade jag alltid ha på vintern (lätt att slita bort om det blir för varmt).
Ibland i kombination med "vintertermostat".
Låsspray till dörrlåsen brukade det också förbrukas en del vill jag minnas.
Glöm inte att lufta igenom bilen när tillfälle gives, det samlas en del fukt inne i kupén.
Jag brukade köra med en liten springa i passagerar dörren +lite öppet i bakre sidorutan på förarsidan så drar det förbi bakrutan men inte förrän det kom ordentligt med värme genom munstyckena, att det blev just den kombinationen av fönster öppna berodde på att jag når dem från förarplatsen.
Ibland i kombination med "vintertermostat".
Låsspray till dörrlåsen brukade det också förbrukas en del vill jag minnas.
Glöm inte att lufta igenom bilen när tillfälle gives, det samlas en del fukt inne i kupén.
Jag brukade köra med en liten springa i passagerar dörren +lite öppet i bakre sidorutan på förarsidan så drar det förbi bakrutan men inte förrän det kom ordentligt med värme genom munstyckena, att det blev just den kombinationen av fönster öppna berodde på att jag når dem från förarplatsen.
-68 Combi
-65 Sport
-65 Sport
Re: Vinterkörning med Amazonen..
Som jag förstår det de äldre amazons hade en persienn typ grej framför kylaren, men jag antar att det inte behövdes på de senare..ska prova mig fram Om det går under -10 och temperaturmätaren är lägre än normalt då skall jag täcka del av grillen med aluminiumfolie..
Re: Vinterkörning med Amazonen..
Dom där persienn-jalusispjällen var inte original. Däremot en "rullgardin" som satt uppochner. Den var alltså fäst i nederdelen på kylaren och man drog upp den med en "badkarskedja" vid kyla. Detta hade dom flesta bilar förr i världen. Senare på sextiotalet kom effektiva termostater så dom här rullgardinerna försvann.
Detsamma gällde pappskivor, tidningar, masonit och annat som man kunde använda. Det fungerade, men många av oss hade en förmåga att glömma bort att det satt något framför kylaren så det blev ofta överhettning och kokning som påföljd. Därför var det en "välsignelse" när termostaterna tog över.
Så en fungerande termostat är det bästa och enklaste. Man skall dock vara medveten om att termostater har en begränsad livslängd. Men när dom fungerar så är dom det bästa alternativet.
Detsamma gällde pappskivor, tidningar, masonit och annat som man kunde använda. Det fungerade, men många av oss hade en förmåga att glömma bort att det satt något framför kylaren så det blev ofta överhettning och kokning som påföljd. Därför var det en "välsignelse" när termostaterna tog över.
Så en fungerande termostat är det bästa och enklaste. Man skall dock vara medveten om att termostater har en begränsad livslängd. Men när dom fungerar så är dom det bästa alternativet.
Re: Vinterkörning med Amazonen..
Tack alla för era svar och engagemang .. vill bara ursäkta mig för att ibland välja fel ord för att beskriva något .. Jag är engelska men håller på att förbättra min svenska Cheers guys
Re: Vinterkörning med Amazonen..
Startkablar och bogserlina så du kan hjälpa andra med problem.
Kanske lite överkurs, men en diffbroms i bakaxeln gör underverk för framkomligheten i korsningar osv.
Kanske lite överkurs, men en diffbroms i bakaxeln gör underverk för framkomligheten i korsningar osv.