Har ett litet klurigt fel på min -62:a. Blinkar jag höger eller vänster så blinkar gröna (blinkers) och blåa (Helljus) lampan på instrumentet. Först tänds den gröna och någon halv sekund efter den blåa sedan slocknar dom samtidigt....
Slår jag på helljuset tänds inte den blåa.
Är helljuset på så blinkar varken grön eller blå då man blinkar.
Blinkers och helljus + alla övriga elektriska funktioner såsom mätare m.m. funkar utmärkt. Den blinkar även i rätt hastighet.
Jag har inte grötat så mycket i detta, men tänkte ta itu med det när våren närmar sig.....
Någon som haft nått liknande eller har någon ide?
Borde nog vara ett jordfel men vart?
Elsystemet är helt original utan omdragningar och konstiga kopplingar.
Blinkande lampor i instrument.... Jordfel?
Blinkande lampor i instrument.... Jordfel?
Amazon -64 4D, -66 2D obj, -68 kombi, 2st Cheva Suburban -74, Buick Century -58, Volvo T24....
Jordfel är det
Om du kollar på elschemat så ser du att blink lampan har samma jord som helljuslampa. (gäller 62 och 63)
Så dit problem är troligtvis att denna jord har lossnat
Blink lampan jordar via kontrollampan blå och heljus lampan.
blå lampa kan inte jorda via blinkrelä
Om helljus är på finns ingen jord att få för blinklampa.
/janne
http://web.telia.com/~u15903136/amazon/
Så dit problem är troligtvis att denna jord har lossnat
Blink lampan jordar via kontrollampan blå och heljus lampan.
blå lampa kan inte jorda via blinkrelä
Om helljus är på finns ingen jord att få för blinklampa.
/janne
http://web.telia.com/~u15903136/amazon/
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Ja, teoretiskt borde det vara nått sådant....
Det som däremot förbryllar mig är att hållarna för lamporna är ju jordade i mätarhuset (hastighetsmätaren) Det skulle förståss vara om hela mätaren var utan jord....
Men då borde det bli lustiga fenomen när man slår på ljuset eftersom bakgrundsbelysningen i mätaren också borde jorda från samma punkt....?
Eller har jag fel där? Har inte lossat mätaren och kikat ännu....
Det som däremot förbryllar mig är att hållarna för lamporna är ju jordade i mätarhuset (hastighetsmätaren) Det skulle förståss vara om hela mätaren var utan jord....
Men då borde det bli lustiga fenomen när man slår på ljuset eftersom bakgrundsbelysningen i mätaren också borde jorda från samma punkt....?
Eller har jag fel där? Har inte lossat mätaren och kikat ännu....
Amazon -64 4D, -66 2D obj, -68 kombi, 2st Cheva Suburban -74, Buick Century -58, Volvo T24....
jordfel
Eftersom min sambo inte är hemma, så gick jag ut och hämtade elsystemet från min Amazon en 63 ch nr 12306 som ligger i många delar.
Du har rätt mitt resonomang var / är teoretiskt.
Följande gäller
Tempmätare = \"mekanisk\"
hastighets mätare \"mekanisk\"
Bränsle mätare = matas med 12 V jordas i tankgivare
Olje tryck = matas med 12 V jordas i givare
Laddlampa = matas med 12 V jordas i generator
Kvar som gjordas i mätarhuset är
kontrollampa för blink och helljus + 2 st instrumentbelysningar.
Så om instrumentbelysningen är hel så borde den ge samma fenomen som helljuset. Nu brukar det inte vara så att den fungerar......
jord mätarhuset så blir du av med ditt \"fenomen\"
/janne
Du har rätt mitt resonomang var / är teoretiskt.
Följande gäller
Tempmätare = \"mekanisk\"
hastighets mätare \"mekanisk\"
Bränsle mätare = matas med 12 V jordas i tankgivare
Olje tryck = matas med 12 V jordas i givare
Laddlampa = matas med 12 V jordas i generator
Kvar som gjordas i mätarhuset är
kontrollampa för blink och helljus + 2 st instrumentbelysningar.
Så om instrumentbelysningen är hel så borde den ge samma fenomen som helljuset. Nu brukar det inte vara så att den fungerar......
jord mätarhuset så blir du av med ditt \"fenomen\"
/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Jodå, min instrumetnbelysning fungerar klanderfritt. Inget blinkande i den eller så när man blinkar...
Ska kolla jordningen för säkerhets skull.
Återkommer med vad det var när jag löst problemet...
Mvh Stoffe.
Ska kolla jordningen för säkerhets skull.
Återkommer med vad det var när jag löst problemet...
Mvh Stoffe.
Amazon -64 4D, -66 2D obj, -68 kombi, 2st Cheva Suburban -74, Buick Century -58, Volvo T24....
Tror jag löst mitt problem. Har inte mekat bort instrumentet och kikat ännu, men i teorin är det löst.
Blinkerslampan och helljuslampan sitter i en plåtbit med två hål i. Ett för vardera lampan. Plåtbiten i sig är fastklämd i mätarhuset och jordar därmed lamporna. Om plåtbiten har dålig kontakt med mätarhuset så händer följande:
Blinkerslampan får plus för att tändas. den jordas genom helljuslampan som också tänds och vidare genom helljusen till jord.
Om helljuslampan får plus för att tändas så kan den inte jorda genom blinkerslampan p.g.a. att blinkersreläet bryter kontakten.
Om helljuslampan får plus och blinkerslampan också får plus så tänds ju ingen.
Detta verkar stämma i teorin så vid tillfälle ska jag ut och jorda!
Blinkerslampan och helljuslampan sitter i en plåtbit med två hål i. Ett för vardera lampan. Plåtbiten i sig är fastklämd i mätarhuset och jordar därmed lamporna. Om plåtbiten har dålig kontakt med mätarhuset så händer följande:
Blinkerslampan får plus för att tändas. den jordas genom helljuslampan som också tänds och vidare genom helljusen till jord.
Om helljuslampan får plus för att tändas så kan den inte jorda genom blinkerslampan p.g.a. att blinkersreläet bryter kontakten.
Om helljuslampan får plus och blinkerslampan också får plus så tänds ju ingen.
Detta verkar stämma i teorin så vid tillfälle ska jag ut och jorda!
Amazon -64 4D, -66 2D obj, -68 kombi, 2st Cheva Suburban -74, Buick Century -58, Volvo T24....