Urtrampningslager

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Urtrampningslager

Post by QV »

Sedan har vi också de tätstegade låderna.... samt bandvagnarna. Så det finns några varianter att ta på.
Dock så kan man byta den utgående axeln mellan äldre/nyare lådor. Grov/fin splines ifall man vill montera klokopplingen eller en fördelningslåda.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Stefan L
Posts: 40
Joined: Mon Sep 26, 2005 10:47 pm

Re: Urtrampningslager

Post by Stefan L »

QV wrote:Ja en M40 från 66 och en typ D torde vara samma.

Men du kan lika gärna lämna in den direkt för en M¤! typ D ÄR KASS i planetväxeln och måste renoveras.
Delarna till den renoveringen kostar 1300:- (om jag är rätt informerad) och du vill inte att planetväxeln rasar...
Om det "bara" är en byta packningar och lager + planetväxel kan du klara dig med en 3500:- i kost.

Men det är inget fel i att riva lådan "på skoj" för då behöver ju inte SVIS göra det.
Tänk på att slå ut axeln till bottenstocken åt rätt håll för annars förstör du bottenstocken.
Läs i de gröna häftena innan du börjar.

/Janne

Jag har inget att göra med SVIS eller dess prissättning, summerna är bara en privatpersons uppskattnigar.
Nu tycker jag att du är negativ :grin: Du menar alltså att per definition så är alla D-typ OD kass i planetväxeln? Jag är medveten om att den är klenare än den senare J-typ men ändå... OD'n fungerar och går i och ur utan problem eller missljud. Jag begriper ju att när bottenstocken givit upp pga många mil och/eller dåligt med oljebyten så är ju inte OD'n opåverkad men den verkar ju trots allt funka.

Min plan är att flytta över bottenstocken från M40'n till M41'an och köra vidare åtminstone denna säsongen om missljudet försvinner efter bytet. På lite sikt är det nog rätt att låta SVIS se över växellådan men det skulle jag helst vilja göra på hösten eller vintern.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Urtrampningslager

Post by QV »

Nej alla OD typ D är inte kass endast de som gått med B18... Alla som sitter på B16 är OK :mrgreen:

/Janne

sen är planetväxeln en dyr del på OD som är billigare att renovera "fungerande" än som "slut"
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Stefan L
Posts: 40
Joined: Mon Sep 26, 2005 10:47 pm

Re: Urtrampningslager

Post by Stefan L »

En liten uppdatering. Sent om sider så har jag ägnat ett par dagar åt min växellåda och det visade sig att mina misstankar om bottenstocken kom på skam. Boven i dramat var kullagret i växellådans bakre gavel. Med ett nytt lager så går växellådan nu tyst och fint!
Post Reply