Fin bild .. alltid gillat krämfärgade amasonerna men till slut blev jag ägare till en rödHasse63 wrote:Har nu fixat till bromsarna även fram genom att motitionerat pluncharna, skulle ha haft nya klossar för jag tycker jag får trycka som FN på bromspedalen. Skivorna är svarta och klossarna är väl brända???
Monterat rullbälten då den ena statiska hade en trasig fjäder. Även byt hjälpstyrarm och fyllt på spolarvätska. så nu ska jag prova besikta...
Ska bara få dit minst 2 nya däck på mina KPZ. Kan hända att jag får nån 2:a på bakre nedre bärarmen, och läckan på grenrörspackningen
En provkörning till, denna ner till Gotchackvika nu då "all" snö är borta.
En 65 får komma ut från skärmtaket efter 8 år
Re: En 65 får komma ut från skärmtaket efter 8 år
Re: En 65 får komma ut från skärmtaket efter 8 år
Hur gick det med besiktningen ?
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
Re: En 65 får komma ut från skärmtaket efter 8 år
Det gick hur bra som helst ricke, trots att jag hade rätt lite koll på denna 65.
Hade ju inte varit under och kollat så jättenoga och det var kanske därför jag fick bra att veta på 2 knutkors och ett bristfälligt upphängt avgassystem.
Har kört lite till och från jobbet och upptäckt att den går riktigt bra trots sina 75hk, tar ju bara en massa sekunder att nå 100km/h... står just nu och vilar lite då en A6 är inhandlad i stället för 605:an.
Det som ska fixas är:
Bromsklossar fram, kanske tar lite bättre då?
Alla knutkors
Avgassystem som läker + grenrörspackningen och upphängning.
Ev. ett toppbyte då en pinnkult i grenröret är av.
Växelspaksdamask.
Matta fram.
Sandplåtar.
Lite rost och bucklor.
Hade ju inte varit under och kollat så jättenoga och det var kanske därför jag fick bra att veta på 2 knutkors och ett bristfälligt upphängt avgassystem.
Har kört lite till och från jobbet och upptäckt att den går riktigt bra trots sina 75hk, tar ju bara en massa sekunder att nå 100km/h... står just nu och vilar lite då en A6 är inhandlad i stället för 605:an.
Det som ska fixas är:
Bromsklossar fram, kanske tar lite bättre då?
Alla knutkors
Avgassystem som läker + grenrörspackningen och upphängning.
Ev. ett toppbyte då en pinnkult i grenröret är av.
Växelspaksdamask.
Matta fram.
Sandplåtar.
Lite rost och bucklor.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
-
- Posts: 355
- Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
- Location: Umeå
Re: En 65 får komma ut från skärmtaket efter 8 år
Man får kanske se den på Klassikerträffen i Lycksele? =)
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
Re: En 65 får komma ut från skärmtaket efter 8 år
Du får se min om jag får se din...
Jo jag hade tänkt ta Amazonen dit då, var riktigt trevligt, hoppas på några fler amazoner mot ifjol. Har ju bara fått den genom besiktningen än, men får väl lagga på ett kol och åtminstone vaxa... har lite för mycket att göra, men till nästa år så ska den väl vara "klar"
http://www.evenemangskalender.se/utstal ... ertraffen/" onclick="window.open(this.href);return false; finns på facebook oxå
Jo jag hade tänkt ta Amazonen dit då, var riktigt trevligt, hoppas på några fler amazoner mot ifjol. Har ju bara fått den genom besiktningen än, men får väl lagga på ett kol och åtminstone vaxa... har lite för mycket att göra, men till nästa år så ska den väl vara "klar"
http://www.evenemangskalender.se/utstal ... ertraffen/" onclick="window.open(this.href);return false; finns på facebook oxå
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
-
- Posts: 197
- Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
- Location: Vilhelmina
Re: En 65 får komma ut från skärmtaket efter 8 år
Fint, då ses vi där jag kör ju dock inte Volvo dit, men jag kommer dyka upp iaf och hjälpa till om det behövs
Administratör
Re: En 65 får komma ut från skärmtaket efter 8 år
Synd att du sålde den blå, var ju en blickfångare där den stod, din nuvarande rövflyttare vill jag inte ens nämna namnet på
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
-
- Posts: 197
- Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
- Location: Vilhelmina
Re: En 65 får komma ut från skärmtaket efter 8 år
Haha de tycker inte jag, är fruktansvärt nöjd att den inte står på gården saknar den inte ens lite dock saknar jag att åka Amazon.Hasse63 wrote:Synd att du sålde den blå, var ju en blickfångare där den stod, din nuvarande rövflyttare vill jag inte ens nämna namnet på
Vadå, det är ju en tysk kvalitetsvagn
Administratör
Re: En 65 får komma ut från skärmtaket efter 8 år
Utkörd och avsopad, fick mer space då...
startade ganska lätt och jag tog en kort sväng och motionerade bromsarna
startade ganska lätt och jag tog en kort sväng och motionerade bromsarna
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
-
- Posts: 141
- Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
- Location: Tierp
Re: En 65 får komma ut från skärmtaket efter 8 år
Fint med lite vårtecken Dvs en amazon!!
Vilken färgkod är den liknar min lgul 97 men inte riktigt?
mvh Richard
Vilken färgkod är den liknar min lgul 97 men inte riktigt?
mvh Richard
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Re: En 65 får komma ut från skärmtaket efter 8 år
Händer det något med bilen
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
Re: En 65 får komma ut från skärmtaket efter 8 år
Har gjort massor .. Över halva semestern har jag tillbringat i garaget. Rikard det är färgkod 79. Den lilla rost som va är fixad. Nytt gummi på bakaxel. några lite hårdare än original. allt även lackat.. Byggt nytt grövre avgassystem typ 2,5". Renoverat en B20, B18 "Rallytopp" med 44/35, NH48, Dubbla SU, 123 Ignition tune +. Krånglat din en M46. Bromsservo... mm mm har lite som ännu inte är på plast. Så just nu kan jag inte köra. men fixar jag droppandet från en hs6 och luftar bromsarna så är den klar att köras... just ja...en skärm ska lackas oxå.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: En 65 får komma ut från skärmtaket efter 8 år
Hm va länge sen jag postade nån bild. Visst kunde man ta direkt från mobilen och lägga upp den här??
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: En 65 får komma ut från skärmtaket efter 8 år
Tills någon är snäll och talar om hur det funkar att lägga upp bild så...
Som sagt massor är gjort! 69 såldes med 65ans motor (4x11 i komp) fick följa med ;( och "Ny motorn" från 76 tog ur 69an.
En annan B20 som köptes för 17 år sen hamnade nu i 65an (utan b20 som slipades bort???) var borrad 0,15, renoverades på nytt med allt!
Den kam jag köpte i Malå för 14? år sen, en NH48 fick ta plats då jag var less på D/K-kammar.. nya lyftare så klart,
B18 toppen som enligt källa var en FD. rallytopp. Den har 44/35 ventiler och är snyggt tillputsad och planad till 85mm.
HIF6 förgasarna jag hittade på jobbet för 27 år sen fick de handknackade trattar jag gjort .,
Avgassystemet jag ritade upp här nånstans med en ljuddämpare på tvären framför tanken, förverkligades efter nån veckas jobb och det i 2½" rör. Ljuddämparen från Appelgren, extraktor från svenska rör.... Med andra ord en nostalgitrimmad B20 som jag kallar det.
Den har nu körts till och från i 4 veckor till jobbet till Storumans folkets hus...
MÅSTE få säga att jag är grymt överraskad vilket drag det är från 3800 till 5000.. Det bara vrålar i motorn och där bak, där avslutningen består av 2st 2" rostfria rör .. Eftermarknads till 164
Har även en 123 tune + blåtand fördelare som jag laborerat med.. en AFR mätare där jag ser bränsle/luft blandning...
(LÄR MIG FORTFARANDE ATT SYNKA OCH FÅ TILL LAGOM FÖRBRUKNING) 1,1 under 30 mil med några fullgas omkörningar...
Bakom motorn har jag nu äntligen en M46 från 84 den jag byggde om spakstället på för... satan vad tiden går... Så m46 med långspak!!
Inget jag gör om igen då det är väldigt trångt att få dit allt.....
Men!!!
HIF6orna den bakre pissade bränsle så HS6 som jag bytte till mig för flera år sen är troligen från en MG.. DE läckte oxå så nya munstycken köptes... Vid lågfart typ 15-20 km/h är det svårkört, det rycker och rycker igen.. om och om igen... Men vad gör det!?!?!?!
jag hämtar posten på ICA varannan dag, då vrider folk på huvet och några vågar sig fram...Fler såna!!! Då jag inte har bråttom så kan det lätt bli 20-30 minuters prat..
Vidare så har fronten rostlagats, båda framskärmarna hade 2 små hål, likaså skärmkanterna bak, i golvet på högersidan fram ett litet hål som i princip punktades igen. Med andra ord en rostfri 65 som gått i Vännes = sparsamt med salt, Här i Åskilje Är det bara sanden som skrids på vintern som innehåller salt... Lite sugen att skruva dit Gislaved Frost och köra några gånger kommande vinter... Jag vet de är från 80-talet å jag från 60-talet, blir nog en bra combo...
FRÅGOR På det !?!?!?!?!? ÖS på
Som sagt massor är gjort! 69 såldes med 65ans motor (4x11 i komp) fick följa med ;( och "Ny motorn" från 76 tog ur 69an.
En annan B20 som köptes för 17 år sen hamnade nu i 65an (utan b20 som slipades bort???) var borrad 0,15, renoverades på nytt med allt!
Den kam jag köpte i Malå för 14? år sen, en NH48 fick ta plats då jag var less på D/K-kammar.. nya lyftare så klart,
B18 toppen som enligt källa var en FD. rallytopp. Den har 44/35 ventiler och är snyggt tillputsad och planad till 85mm.
HIF6 förgasarna jag hittade på jobbet för 27 år sen fick de handknackade trattar jag gjort .,
Avgassystemet jag ritade upp här nånstans med en ljuddämpare på tvären framför tanken, förverkligades efter nån veckas jobb och det i 2½" rör. Ljuddämparen från Appelgren, extraktor från svenska rör.... Med andra ord en nostalgitrimmad B20 som jag kallar det.
Den har nu körts till och från i 4 veckor till jobbet till Storumans folkets hus...
MÅSTE få säga att jag är grymt överraskad vilket drag det är från 3800 till 5000.. Det bara vrålar i motorn och där bak, där avslutningen består av 2st 2" rostfria rör .. Eftermarknads till 164
Har även en 123 tune + blåtand fördelare som jag laborerat med.. en AFR mätare där jag ser bränsle/luft blandning...
(LÄR MIG FORTFARANDE ATT SYNKA OCH FÅ TILL LAGOM FÖRBRUKNING) 1,1 under 30 mil med några fullgas omkörningar...
Bakom motorn har jag nu äntligen en M46 från 84 den jag byggde om spakstället på för... satan vad tiden går... Så m46 med långspak!!
Inget jag gör om igen då det är väldigt trångt att få dit allt.....
Men!!!
HIF6orna den bakre pissade bränsle så HS6 som jag bytte till mig för flera år sen är troligen från en MG.. DE läckte oxå så nya munstycken köptes... Vid lågfart typ 15-20 km/h är det svårkört, det rycker och rycker igen.. om och om igen... Men vad gör det!?!?!?!
jag hämtar posten på ICA varannan dag, då vrider folk på huvet och några vågar sig fram...Fler såna!!! Då jag inte har bråttom så kan det lätt bli 20-30 minuters prat..
Vidare så har fronten rostlagats, båda framskärmarna hade 2 små hål, likaså skärmkanterna bak, i golvet på högersidan fram ett litet hål som i princip punktades igen. Med andra ord en rostfri 65 som gått i Vännes = sparsamt med salt, Här i Åskilje Är det bara sanden som skrids på vintern som innehåller salt... Lite sugen att skruva dit Gislaved Frost och köra några gånger kommande vinter... Jag vet de är från 80-talet å jag från 60-talet, blir nog en bra combo...
FRÅGOR På det !?!?!?!?!? ÖS på
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/