kan detta funka

Moderatorer
Amaräser
Posts: 17
Joined: Sat Apr 02, 2005 2:29 pm
Location: Rundvik

kan detta funka

Post by Amaräser »

jag funderar på att använsa steg 3 topp weber 45.or kg19 kam extraktor steg 2 från kg trim lättat svänghju. blir det en bra kombination :?:

vart hamnar draget :?:
hur många hk :?:
vad kan priser för vardera grej hamna på om jag handlar begagnat:?:

jag är ute efter bra drag över ett brett register
har ni ideer som funkar bättre lyssnar jag gärna

tack på förhand

OBS det är en 71:a b20 i en 68:a amazon
nyfiken
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Kammen kanske kan bli lite svårt att hitta begagnad,dubbla Weber 45:or med insug för B20 har du tur så hittar du ett par du i hyffsat skick för 2500 men vanligast brukar dom ligga på runt 3000 och uppåt.
Toppen kan du nog få tag i för 2500 kanske lite mer för en schysst topp som går att använda.
Det bästa du kan göra är ju att kolla runt lite själv på olika annons sidor för att få dig en uppfattning.
T.ex.
Blocket.se
140 klubbens köp och sälj
Amazonklubbens köp och sälj
m.fl.

/Micke
Amaräser
Posts: 17
Joined: Sat Apr 02, 2005 2:29 pm
Location: Rundvik

tack

Post by Amaräser »

tack för prisuppgifterna

är det någon som har kommentarer om mina tankebanor el svar på övriga frågor
nyfiken
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re: tack

Post by Amazon_V8 »

Amaräser wrote:tack för prisuppgifterna

är det någon som har kommentarer om mina tankebanor el svar på övriga frågor
Ta inte prisuppgifterna som nån standard bara.Slutpriset slutar ALLTID på hörge änn vad du tänkt dig.

/Micke
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Kanske bättre om du börjar med att skriva en budget?
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Lindgren
Posts: 264
Joined: Sun Oct 10, 2004 7:18 pm
Location: Katrineholm
Contact:

Re:

Post by Lindgren »

JE Jr wrote:Kanske bättre om du börjar med att skriva en budget?
Det där tippset är guld värt!

Drömmen om att trimma en motor billigt är en utopi!
För många bäckar små, och käka makaroner i ett par månader...
Amazon -70 + 145 -71 + 145 -73
Min bil
Medlemnr 1966 i 140 klubben
Amaräser
Posts: 17
Joined: Sat Apr 02, 2005 2:29 pm
Location: Rundvik

BUDGET

Post by Amaräser »

bra ide med budget har just suttit och diskuterat med min sambo vi kom fram till att det är värt pengarna man kanske kan köpa en topp å sen renovera den då kan man dela upp summan lite.

likaså med webrarna

extraktor å kam lär vi nog köpa nytt på kg trim

lättat svänghjul verkar jag ha fått tag på för 100kr det känns bra.

och förästen vilken tur med förstående flickvän har hållit i 12år :lol:
nyfiken
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Vissa har tur med flickvänner och sånt där haha ; D
Låter som en rätt vettig plan för ditt motorbygge.

Du borde dock kolla upp svänghjulet.är det felbalanserat så kan det börja vobbla och då vill inte jag ha mina fötter på pedalerna.

/Micke
Amaräser
Posts: 17
Joined: Sat Apr 02, 2005 2:29 pm
Location: Rundvik

kul med mycke svar

Post by Amaräser »

hur kollar jag svänghjulet :?:
nyfiken
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Jamen, hur mycket var budgeten?

Det kommer antagligen dra iväg en hel del, utan att avskräcka, det finns en del att tänka på som du inte skrivit något om:

Du bör väl kanske inte ha ex. vis. en orenoverad underdel som gått 30.000mil om du skall trimma.

Med trimmet du uppger kan det vara läge för ny koppling också, kanske lite vassare än standard.

Kortare stötstänger borde behövas också, de 202mm från B30 som man brukar använda verkar ha blivit svårare att komma över nu på slutet.

Tändning? Standardfördelaren kanske inte är det mest optimala.

Osv...

PS. Det finns ganska många firmor som håller på med B20 trim förutom KG DS.
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Amaräser
Posts: 17
Joined: Sat Apr 02, 2005 2:29 pm
Location: Rundvik

Post by Amaräser »

tack för svar och mot frågor :D

en exakt summa är svårt att uppge med en ojämn inkomst.

men då jag är bra på att få in extra slantar så ska det gå att köpa in en topp för ca: 2500kr och sen renovera vid senare tillfälle.

likaså med webrarna

koppling har jag i tankarna redan glömde skriva det

blocket jag har slet jag ur en 142 a som jag fick tag på av en gammal dam i närheten den har gott mellan 14-15000 mil.

behöver jag kortare stötstänger och varför :?:
nyfiken
User avatar
Hasse63
Posts: 6297
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Om toppen är planad mycket vi sägen 3-4 mm så kommer stötstängerna stå upp 3-4 mm mer ovanför toppen och då kan det bli problem med justeringen (justerskruven för kort) Vippan ska ligga i plan när ventilspelet är justerat.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lindgren
Posts: 264
Joined: Sun Oct 10, 2004 7:18 pm
Location: Katrineholm
Contact:

Post by Lindgren »

även om motorn bara gått omk 15K mil så skulle jag nog lagara om den, och lägga på nya ringar. Finns inget tråkigare än när man slukar bottendelar på löpandeband bara för att man inte orkade lägga ut pengarna.

Jag håller på med ett motorbygge från grunden. Och räknar med att innan den sitter i bilen så kommer den ha kostat mig omk 20K

Då pratar vi inte om värsting trimm, utan snarare hållbart.

sen tillkommer webrar/insprut
koppling och allt annat...

Vill man skruva mer än åka finns det alltid folkracemotorer.. billigt.
omk 5000:- för en hel bil :)
Amazon -70 + 145 -71 + 145 -73
Min bil
Medlemnr 1966 i 140 klubben
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Jag håller på med ett liknande trim. Har borrat ett block till 2,2 l, steg 2 topp, KG19 kam, dubbla HIF 6 SU-are och Ignition 123 tändfördelare.
Jag rekommenderar att du även byter oljepump och lager även kamaxellagren. Sen kan du även ha de kraftigare vevaxeltätningarna av sim - rings typ.
AVG
Amaräser
Posts: 17
Joined: Sat Apr 02, 2005 2:29 pm
Location: Rundvik

Post by Amaräser »

tack och bock för alla tips och råd :D

finns sååååå mycket att lära :oops:

kom gärna med mer

men vad tror ni om hp och draget :?:
nyfiken
Post Reply