Amazon startar ej och tändstift sitter som berget.

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
whutd
Posts: 1
Joined: Sun Sep 07, 2014 6:31 pm

Amazon startar ej och tändstift sitter som berget.

Post by whutd »

Hej! Är helt ny här på forumet och har precis fått en Amazon som jag tänkte få ingång. Den har inte gått på säkert 15 år och då jag inte är speciellt kunnig om motorer eller bilar i största allmänhet så behöver jag lite hjälp. Jag har satt in ett nytt batteri och spräyat startgas i insuget men den tänder inte. Jag tänkte då att det säkert är tändstiften som behöver bytas men dom går ej att rubba! Vill inte ta i allt för mycket för det känns som att man drar sönder allt.. Nån som har tips på hur jag ska göra för att få lös dom? Och kanske tips på vad man ska tänka på eller göra när man drar ingång en bil som stått så pass länge. :-)
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon startar ej och tändstift sitter som berget.

Post by A-masen »

Ja, till att börja med bör du byta olja och senare även kylarvätska. Bromsvätska skall också bytas och bromsarna ses över innan du börjar köra på gator och vägar. När du sedan får igång den så kolla noga slanganslutningar till kylsystemet och bränslesystemet. Överhuvudtaget kolla allt som innehåller vätska och åtgärda alla läckor och annat som kan uppträda. Gummi och packningsmaterial åldras med tiden mer än av normal användning.

Det skall nog inte vara någon risk med stora verktyg till tändstiften*. Det finns ju tändstifthylsor som passar i en ½" hylsnyckelsats och ett rejält vridhandtag.
Skulle dom inte ge med sig med det så får du undersöka orsaken. Dom kanske har rostat fast? Då får du lyfta av topplocket och kolla från "andra sidan". Men det är i sammanhanget en stor operation.

*Normalt skall tändstift bara dras åt med 25 Nm eller något liknande? (Jag är lite osäker här på siffrorna. Den som vet korrekt kan korrigera) Som jämförelse brukar man dra fälgmuttrar med omkring 110 Nm. Så har någon "bergdragit" dina tändstift så är det inte så lyckat.
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: Amazon startar ej och tändstift sitter som berget.

Post by ricke »

Spreja lite wd40 eller liknande vid stiften sedan ta i . Har du kollat Fördelarlocket och rotorn? Brytaren kanske har ärgat. Har
du ström till tändspolen. ? Mvh Rickard
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Amazon startar ej och tändstift sitter som berget.

Post by Arne »

Sedan du fått loss tändstiften och ska montera dit nya stift så smörj gängorna på stiften med kopparpasta eller vanligt fett så går dom lätt att lossa nästa gång.
AVG
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon startar ej och tändstift sitter som berget.

Post by A-masen »

Nu börjar det droppa in svar på din tändstiftfråga. Jag Googlade detta med åtdragningsmomentet och det tycks vara rätt med omkring 25 Nm.
Hur mycket är det om man inte har en momentnyckel?
Se det enklast så här: http://www.mekonomen.se/bil/verktyg/for ... pa278133sv" onclick="window.open(this.href);return false;
Detta är ett så kallat T-handtag för tändstift. Det är ju utformat så att du håller det med en hand. Och det du kan dra med "ena handen på ryggen" och verktyget i den andra bör bli ganska lagom. (Om du inte är värsta atleten? Då måste du tygla dig).
Och man använder tätbrickan bara en gång. Den är avsiktligt gjord för att pressas ihop lite, men inte för mycket.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Amazon startar ej och tändstift sitter som berget.

Post by Hasse63 »

Dra bara lite lätt... tycker 25 nm låter mycket.

Med rätt verktyg bör det gå att få lös stiften. Du kan ju kolla gnistan med de nya stiften... med de gamla i motorn.
Smörj upp säkringarna med rostolja och snurra på dom.
Har du gnista så häll en kapsyl bensin i förgasaren och vrid på nyckeln.. gasa tänder den till så häl i en till kapsel och en till... Har den inte startat på sin egen NYA bensin som du har hällt i tanken innan. så är det nå fel på bränslepumpen... förmodligen membranet eller rosthål på bränsleledningen... ;)
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply