B20 + dubbla SU.... Vill ha B18 istället!!

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
stoffe_74
Posts: 191
Joined: Thu Feb 26, 2004 10:59 pm
Contact:

B20 + dubbla SU.... Vill ha B18 istället!!

Post by stoffe_74 »

Köpte en Amazon combi -68 idag! Kul att rulla in en bil i garaget som varit avställd sedan -85..... Bilen är helt original, till och med takräcket fick jag med!

Det sitter en B20 med dubbla SU och K-kam i bilen. Motorn skulle vara en helrenoverad utbytesmotor från Volvo som tydligen blivit monterad i bilen bara ett halvår innan den ställdes av. Så motorn borde med andra ord vara i mycket bra skick. Den har även fått olja med jämna mellanrum i cylindrarna för att inte rosta ihop! :D

Nu till mitt problem..... Jag vill ha original! Borde inte det innebära en B18 med stromberg? Enligt typbrickan ska det vara enkelförgasare. Men ska det vara B20 eller B18 i bilen?

221341P, Chassi nr:070146.
Amazon -64 4D, -66 2D obj, -68 kombi, 2st Cheva Suburban -74, Buick Century -58, Volvo T24....
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: B20 + dubbla SU.... Vill ha B18 istället!!

Post by Lars Bd »

stoffe_74 wrote:Borde inte det innebära en B18 med stromberg?

Chassi nr:070146.
Jo en B18A med enkel stromberg ska det vara original.
Chassinummret tyder på en sen 68 då endast 153 bilar av 8500 tillverkades senare av 68 års modell.
En utbytesmotor kräver att en lika lämmnas i utbyte b18-b18 eller b20-b20, fråga vart originalmotorn tog vägen för den borde inte ha gått att lämmna i utbyte mot en b20.
stoffe_74
Posts: 191
Joined: Thu Feb 26, 2004 10:59 pm
Contact:

Post by stoffe_74 »

Tackar för svaret!

Ska höra med farbrorn jag köpte bilen av vad som hände med motorn och hur det kunde komma sig att det blev en B20 istället.... Det kanske var så att han betalade en högre summa emellan då han lämnade in sin trötta B18A och tog ut en pigg B20B....

Nåja, får jaga tag i en bra B18 och hinka i bilen! Men först är det rosten som måste fixas....
Amazon -64 4D, -66 2D obj, -68 kombi, 2st Cheva Suburban -74, Buick Century -58, Volvo T24....
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Byte ???

Post by horgalaten »

Tjenare Stoffe

Jörgen här i Hörby.

Jag har precis hostat igång motorn i min 66a jag nyligen köpt.

Ska vi byta. Om du vill så kanske vi kan diskutera en mellanskillnadspeng.

Ring mig. Du har mitt nummer vad jag vet.

Hälsa kärestan din. Mvh Jörgen
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Kul att höra att du vill byta en fräch B-20 mot orginal. :D
Om det nu är som farbrorn säger så borde en komplett B-20 ge en slant :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Hasse63 wrote: byta en fräch B-20 mot orginal.
Det finns bara en motor som är original i just den bilen för att få "matching" nummer, alternativt kan man använda en reservdelsmotor med rätt artikelnummer enligt reservdelskatalogen.
Har man inte något av dessa alternativ så kan det aldrig bli original.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Motorns nummer är väl inte förtecknat någonstans? Men går kanske att placera genom att se vilka motornummer som var aktuella kring vilka chassinummer, eller?
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Jasså

Post by horgalaten »

Känner jag stoffe rätt så är det B18 han är ute efter. Det är ju den sorts motor som sitter i bilen som original. Det är det visserligen i min också, men jag är ute efter kraften för att jag ska sätta på overdrive på min.

Apropå det ja...Kan man sätta en låda från en 240 i Bilen utan att det stör?

Usch....nu tänker ni säkert: \"Ska han fördärva en sådan fin bil med 240 detaljer\"

Ja tyvärr är det som så att vi behöver en bra bruksbil som ska gå länge och billigt. Därför är Amazon det bästa valet. Jag menar finns det en mer driftsäker bil än den??? :D

Mvh Jörgen

Till Stoffe: Är det som så att du vill behålla SU förgasarna så är det inget problem. Jag vill bara ha motorn.

Mvh Jörgen
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Med orginal menade jag att b-18 är rätt motor. att få matching numbers är i detta läge inte lätt, han Stoffe tur så finns orginal motor kvar.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

D59471 wrote:Motorns nummer är väl inte förtecknat någonstans?
Volvo har säkert de uppgifterna någonstans samt att de troligen fanns på original försäljningshandlingarna.
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Det här följde med min gulingen i min signatur, fast nyckelnumren o chassinumret har jag suddat ut :)

Det borde kanske ha följt med något liknande med till Amazonerna?

Image
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re:

Post by D59471 »

Lars Bd wrote:
D59471 wrote:Motorns nummer är väl inte förtecknat någonstans?
Volvo har säkert de uppgifterna någonstans samt att de troligen fanns på original försäljningshandlingarna.
Jag har alla kvitton, papper och böcker som följde med min bil vid inköpet för 41 år sedan, men där finns inget motornummer angivet någonstans. :(
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

B18 motorerna skiljer sig från -67 och framåt jämfört med de tidigare med bl,a. annat gjutningen för fästet till växelströmsgeneratorn.
AVG
stoffe_74
Posts: 191
Joined: Thu Feb 26, 2004 10:59 pm
Contact:

Post by stoffe_74 »

Jo, det är B18A som ska sitta original. Och det är en sådan som ska i bilen också.....

Fick tyvärr inga kvitton på motorn av herren jag köpte bilen av, men det är inte omöjligt att han har dom liggandes någonstans. Får fråga honom när jag träffar honom nästa gång.

Att hitta bilens originalmotor blir nog svårt. Men har man nummret så kanske volvo kan se i vilken bil den hamnade och om den bilen förtfarande är vid liv.... Tyvärr så skrotades en mängd med Amazoner och andra trevliga bilar i slutet av 80-talet... :cry:

Jörgen, jovisst är ett byte intressant för min del. Startade upp motorn idag och den snurrade igång som om inget hänt trots att den inte startats på 10 år..... :D Tyvärr hittade jag inte ditt nummer, men du kan ju maila mig på stoffe_74@spray.se så ska jag fixa lite bilder på motorn åt dig.

Mvh Stoffe.
Amazon -64 4D, -66 2D obj, -68 kombi, 2st Cheva Suburban -74, Buick Century -58, Volvo T24....
Post Reply