B20 + dubbla SU.... Vill ha B18 istället!!
B20 + dubbla SU.... Vill ha B18 istället!!
Köpte en Amazon combi -68 idag! Kul att rulla in en bil i garaget som varit avställd sedan -85..... Bilen är helt original, till och med takräcket fick jag med!
Det sitter en B20 med dubbla SU och K-kam i bilen. Motorn skulle vara en helrenoverad utbytesmotor från Volvo som tydligen blivit monterad i bilen bara ett halvår innan den ställdes av. Så motorn borde med andra ord vara i mycket bra skick. Den har även fått olja med jämna mellanrum i cylindrarna för att inte rosta ihop!
Nu till mitt problem..... Jag vill ha original! Borde inte det innebära en B18 med stromberg? Enligt typbrickan ska det vara enkelförgasare. Men ska det vara B20 eller B18 i bilen?
221341P, Chassi nr:070146.
Det sitter en B20 med dubbla SU och K-kam i bilen. Motorn skulle vara en helrenoverad utbytesmotor från Volvo som tydligen blivit monterad i bilen bara ett halvår innan den ställdes av. Så motorn borde med andra ord vara i mycket bra skick. Den har även fått olja med jämna mellanrum i cylindrarna för att inte rosta ihop!
Nu till mitt problem..... Jag vill ha original! Borde inte det innebära en B18 med stromberg? Enligt typbrickan ska det vara enkelförgasare. Men ska det vara B20 eller B18 i bilen?
221341P, Chassi nr:070146.
Amazon -64 4D, -66 2D obj, -68 kombi, 2st Cheva Suburban -74, Buick Century -58, Volvo T24....
Re: B20 + dubbla SU.... Vill ha B18 istället!!
Jo en B18A med enkel stromberg ska det vara original.stoffe_74 wrote:Borde inte det innebära en B18 med stromberg?
Chassi nr:070146.
Chassinummret tyder på en sen 68 då endast 153 bilar av 8500 tillverkades senare av 68 års modell.
En utbytesmotor kräver att en lika lämmnas i utbyte b18-b18 eller b20-b20, fråga vart originalmotorn tog vägen för den borde inte ha gått att lämmna i utbyte mot en b20.
Tackar för svaret!
Ska höra med farbrorn jag köpte bilen av vad som hände med motorn och hur det kunde komma sig att det blev en B20 istället.... Det kanske var så att han betalade en högre summa emellan då han lämnade in sin trötta B18A och tog ut en pigg B20B....
Nåja, får jaga tag i en bra B18 och hinka i bilen! Men först är det rosten som måste fixas....
Ska höra med farbrorn jag köpte bilen av vad som hände med motorn och hur det kunde komma sig att det blev en B20 istället.... Det kanske var så att han betalade en högre summa emellan då han lämnade in sin trötta B18A och tog ut en pigg B20B....
Nåja, får jaga tag i en bra B18 och hinka i bilen! Men först är det rosten som måste fixas....
Amazon -64 4D, -66 2D obj, -68 kombi, 2st Cheva Suburban -74, Buick Century -58, Volvo T24....
-
- Posts: 503
- Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
- Location: Hörby
- Contact:
Byte ???
Tjenare Stoffe
Jörgen här i Hörby.
Jag har precis hostat igång motorn i min 66a jag nyligen köpt.
Ska vi byta. Om du vill så kanske vi kan diskutera en mellanskillnadspeng.
Ring mig. Du har mitt nummer vad jag vet.
Hälsa kärestan din. Mvh Jörgen
Jörgen här i Hörby.
Jag har precis hostat igång motorn i min 66a jag nyligen köpt.
Ska vi byta. Om du vill så kanske vi kan diskutera en mellanskillnadspeng.
Ring mig. Du har mitt nummer vad jag vet.
Hälsa kärestan din. Mvh Jörgen
Kul att höra att du vill byta en fräch B-20 mot orginal.
Om det nu är som farbrorn säger så borde en komplett B-20 ge en slant
Om det nu är som farbrorn säger så borde en komplett B-20 ge en slant
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re:
Det finns bara en motor som är original i just den bilen för att få "matching" nummer, alternativt kan man använda en reservdelsmotor med rätt artikelnummer enligt reservdelskatalogen.Hasse63 wrote: byta en fräch B-20 mot orginal.
Har man inte något av dessa alternativ så kan det aldrig bli original.
-
- Posts: 503
- Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
- Location: Hörby
- Contact:
Jasså
Känner jag stoffe rätt så är det B18 han är ute efter. Det är ju den sorts motor som sitter i bilen som original. Det är det visserligen i min också, men jag är ute efter kraften för att jag ska sätta på overdrive på min.
Apropå det ja...Kan man sätta en låda från en 240 i Bilen utan att det stör?
Usch....nu tänker ni säkert: \"Ska han fördärva en sådan fin bil med 240 detaljer\"
Ja tyvärr är det som så att vi behöver en bra bruksbil som ska gå länge och billigt. Därför är Amazon det bästa valet. Jag menar finns det en mer driftsäker bil än den???
Mvh Jörgen
Till Stoffe: Är det som så att du vill behålla SU förgasarna så är det inget problem. Jag vill bara ha motorn.
Mvh Jörgen
Apropå det ja...Kan man sätta en låda från en 240 i Bilen utan att det stör?
Usch....nu tänker ni säkert: \"Ska han fördärva en sådan fin bil med 240 detaljer\"
Ja tyvärr är det som så att vi behöver en bra bruksbil som ska gå länge och billigt. Därför är Amazon det bästa valet. Jag menar finns det en mer driftsäker bil än den???
Mvh Jörgen
Till Stoffe: Är det som så att du vill behålla SU förgasarna så är det inget problem. Jag vill bara ha motorn.
Mvh Jörgen
Med orginal menade jag att b-18 är rätt motor. att få matching numbers är i detta läge inte lätt, han Stoffe tur så finns orginal motor kvar.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re:
Volvo har säkert de uppgifterna någonstans samt att de troligen fanns på original försäljningshandlingarna.D59471 wrote:Motorns nummer är väl inte förtecknat någonstans?
Re:
Jag har alla kvitton, papper och böcker som följde med min bil vid inköpet för 41 år sedan, men där finns inget motornummer angivet någonstans.Lars Bd wrote:Volvo har säkert de uppgifterna någonstans samt att de troligen fanns på original försäljningshandlingarna.D59471 wrote:Motorns nummer är väl inte förtecknat någonstans?
Jo, det är B18A som ska sitta original. Och det är en sådan som ska i bilen också.....
Fick tyvärr inga kvitton på motorn av herren jag köpte bilen av, men det är inte omöjligt att han har dom liggandes någonstans. Får fråga honom när jag träffar honom nästa gång.
Att hitta bilens originalmotor blir nog svårt. Men har man nummret så kanske volvo kan se i vilken bil den hamnade och om den bilen förtfarande är vid liv.... Tyvärr så skrotades en mängd med Amazoner och andra trevliga bilar i slutet av 80-talet...
Jörgen, jovisst är ett byte intressant för min del. Startade upp motorn idag och den snurrade igång som om inget hänt trots att den inte startats på 10 år..... Tyvärr hittade jag inte ditt nummer, men du kan ju maila mig på stoffe_74@spray.se så ska jag fixa lite bilder på motorn åt dig.
Mvh Stoffe.
Fick tyvärr inga kvitton på motorn av herren jag köpte bilen av, men det är inte omöjligt att han har dom liggandes någonstans. Får fråga honom när jag träffar honom nästa gång.
Att hitta bilens originalmotor blir nog svårt. Men har man nummret så kanske volvo kan se i vilken bil den hamnade och om den bilen förtfarande är vid liv.... Tyvärr så skrotades en mängd med Amazoner och andra trevliga bilar i slutet av 80-talet...
Jörgen, jovisst är ett byte intressant för min del. Startade upp motorn idag och den snurrade igång som om inget hänt trots att den inte startats på 10 år..... Tyvärr hittade jag inte ditt nummer, men du kan ju maila mig på stoffe_74@spray.se så ska jag fixa lite bilder på motorn åt dig.
Mvh Stoffe.
Amazon -64 4D, -66 2D obj, -68 kombi, 2st Cheva Suburban -74, Buick Century -58, Volvo T24....