Jag fortsätter att ställa dumma frågor då! (Så bidrar jag litegrann till att hålla forumet levande)
Enklaste sättet o byta bussningarna i bakvagnen på en -66a? Ska man ta ner hela axlen, eller hur bör man gå till väga?
Skall byta ena sidan på varje stag.. Dvs dom "genomgående" bussningarna! (Osäker på position, undre mot bakaxlen och övre mot karossen borde det bli väl?)
Bilen kommer äntligen hem denna veckan.. Så framåt helgen är det dags o palla upp den på garageuppfarten för att ge sig på detta otroligt roliga arbete
På grund av utrymmesbrist i det garaget jag varit i tidigare, har det fått vänta. Men med tanke på att det glappar 1-2" i längsled, lär ju inte sbp godkänna det (Sönderrostade brickor som håller på att ge sig totalt, och söndertorkade bussningar som håller på att ramla bort av sig själva..)
Byte av bakvagnsbussningar..
Re: Byte av bakvagnsbussningar..
Du är nog inte hjälpt av att ta bort kardanstång, stötdämpare, fångband, handbromsvajrar och dela bromsledningen. Mitt förslag är att palla upp bil samt bakaxel separat så det går att ta bort samtliga stag som ska få nytt gummi. Kom bara ihåg att ställa bilen på sina hjul i körfärdigt skick innan bussningsskruvar/muttrar dras åt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: Byte av bakvagnsbussningar..
Hmm, så får det nog bli..
Får hissa upp den o kolla framåt helgen/början på nästa vecka.
Någon som har lite tips, så kan ni ju skriva det här!
Om det är nåt speciellt man skall tänka på o så..
Edit: Hur många trodde att det gick o få bort allting helt? Vinkelslip o svets får det bli...
Får hissa upp den o kolla framåt helgen/början på nästa vecka.
Någon som har lite tips, så kan ni ju skriva det här!
Om det är nåt speciellt man skall tänka på o så..
Med tanke på detta så!! Skriv för glatta livet Vi kan ju inte låta facebook ta över helt o hållet, måste ju va lite aktivitet här också!Weber_b20 wrote:Så bidrar jag litegrann till att hålla forumet levande
Edit: Hur många trodde att det gick o få bort allting helt? Vinkelslip o svets får det bli...
Re: Byte av bakvagnsbussningar..
Så, nu är det jobbiga gjort..
Om någon nu är intresserad av att veta hur det gick så ska jag försöka ge en presentation av mitt arbete..
Vi kan väl börja med att jag numera HATAR underredsmassa!!! Fick börja med att knacka loss skiten med stämjärn/kniv och hammare runt varje skruv/mutter som var tvungen o tas loss.
Det slutade för min del med att jag bara bytte dom stora bakre busssningarna i bakaxlen. Det var ju dom som var dåliga, resten verkar va i okej skick.
Men bara för att byta dom var nästan överdrivet jobb, då det inte gick o ta loss bärarmen i karossen. Detta på grund av att bulten har rostat fast i bussningshylsan Enda chansen var att lossa hela axlen! (Man måste "vrida" eller flytta bak axlen tillräckligt mycket för o kunna få bort/på bärarmen med dom nya bussningarna)
Så, Kardanaxel, handbromsvajrar, tvärstaget, ja allt förutom bromsslangen lossades... Detta för att kunna trä på dom undre bärarmarna genom att vinkla axlen...
Om jag någonsin behöver göra om detta jobbet så köper jag nog nya bärarmar och momentstag, och därefter kötta sönder dom gamla med vinkelslip på plats.. Då behöver man inte lossa nånting, troligtvis inte ens ta bort stötdämpare o fjädrar
Dom är tilllräckligt billiga för att det ska löna sig i längden.. Nu var ju detta en nödlösning inför besiktning, plus att jag redan hade bussningarna hemma. Köpte dom innan bilen ställdes av, typ -08 eller när det var.
Annars hade jag garanterat köpt nya bärarmar
Kvar att byta är stötdämpare, men dom skär jag av med vinkelslip.. Orka va försiktning med gammal skit som ändå ska kastas Och fjädrarna "justerades" ner 1.5 varv innan dom monterades på plats igen!!
Jo, en sak till! "Bulten" eller vad man ska kalla bakre delen av bärarmen? Var inte i så värst bra skick.. Kan den tänkas va 1/2" eller nåt? Den var nog inte mer än 4mm tjock, och gick av när jag skulle lossa muttrarna!!
Svetsade dit nya m12 skruvar på plats (utan att ta bort bärarmarna)
Om någon nu är intresserad av att veta hur det gick så ska jag försöka ge en presentation av mitt arbete..
Vi kan väl börja med att jag numera HATAR underredsmassa!!! Fick börja med att knacka loss skiten med stämjärn/kniv och hammare runt varje skruv/mutter som var tvungen o tas loss.
Det slutade för min del med att jag bara bytte dom stora bakre busssningarna i bakaxlen. Det var ju dom som var dåliga, resten verkar va i okej skick.
Men bara för att byta dom var nästan överdrivet jobb, då det inte gick o ta loss bärarmen i karossen. Detta på grund av att bulten har rostat fast i bussningshylsan Enda chansen var att lossa hela axlen! (Man måste "vrida" eller flytta bak axlen tillräckligt mycket för o kunna få bort/på bärarmen med dom nya bussningarna)
Så, Kardanaxel, handbromsvajrar, tvärstaget, ja allt förutom bromsslangen lossades... Detta för att kunna trä på dom undre bärarmarna genom att vinkla axlen...
Om jag någonsin behöver göra om detta jobbet så köper jag nog nya bärarmar och momentstag, och därefter kötta sönder dom gamla med vinkelslip på plats.. Då behöver man inte lossa nånting, troligtvis inte ens ta bort stötdämpare o fjädrar
Dom är tilllräckligt billiga för att det ska löna sig i längden.. Nu var ju detta en nödlösning inför besiktning, plus att jag redan hade bussningarna hemma. Köpte dom innan bilen ställdes av, typ -08 eller när det var.
Annars hade jag garanterat köpt nya bärarmar
Kvar att byta är stötdämpare, men dom skär jag av med vinkelslip.. Orka va försiktning med gammal skit som ändå ska kastas Och fjädrarna "justerades" ner 1.5 varv innan dom monterades på plats igen!!
Jo, en sak till! "Bulten" eller vad man ska kalla bakre delen av bärarmen? Var inte i så värst bra skick.. Kan den tänkas va 1/2" eller nåt? Den var nog inte mer än 4mm tjock, och gick av när jag skulle lossa muttrarna!!
Svetsade dit nya m12 skruvar på plats (utan att ta bort bärarmarna)
-
- Posts: 478
- Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
- Location: Lund
Re: Byte av bakvagnsbussningar..
Jupp, ½" UNC ska det vara i original. Men är väl standard vid det här laget att byta ut mot en bit M12. Jag känner igen mig lite för mycket i din presentation. Även om jag lyxade till det och demonterade momentstagen innan jag svetsade om till M12.
Lycka till hos SBP!
// M
Lycka till hos SBP!
// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]