Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon
Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon
Enligt mig så är det följande saker som gör Amazonen mera komfortabel.
AC
OD (med 4.10 axel)
Öronproppar
blyfrikonvertering så man slipper blaska med gifter
elservo
Men bilen kommer inte bli bekväm i vilket fall som helst.
Plana toppen.... varför.
Bilen är inte på något sätt krocksäker, så att göra den snabbare, inte min melodi. Den kommer ju inte bli "snabb" i alla fall.
Man kan följa med i modernt trafiktempo men B18A, så för mig kommer mera effekt bara leda till fler omkörningar vilket då inte är lämpligt med bilens krockläge. (motorn i knät och rattstången i magen).
Du gör naturligt som du vill, det är din bil. Jag valde att blyfrikonvertera en annan topp så jag har original kvar.
98 är inte alltid lätthittat. Ibland blir man tvingad att tanka 95 om man inte planerar sina körningar. Med planad topp så går bilen inget vidare på 95.
AC
OD (med 4.10 axel)
Öronproppar
blyfrikonvertering så man slipper blaska med gifter
elservo
Men bilen kommer inte bli bekväm i vilket fall som helst.
Plana toppen.... varför.
Bilen är inte på något sätt krocksäker, så att göra den snabbare, inte min melodi. Den kommer ju inte bli "snabb" i alla fall.
Man kan följa med i modernt trafiktempo men B18A, så för mig kommer mera effekt bara leda till fler omkörningar vilket då inte är lämpligt med bilens krockläge. (motorn i knät och rattstången i magen).
Du gör naturligt som du vill, det är din bil. Jag valde att blyfrikonvertera en annan topp så jag har original kvar.
98 är inte alltid lätthittat. Ibland blir man tvingad att tanka 95 om man inte planerar sina körningar. Med planad topp så går bilen inget vidare på 95.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
-
- Posts: 70
- Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
- Location: Falkenberg
Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon
OD definitivt, om jag får tag på en.
Plana toppen antog jag kom med kamaxel och förgasarbyte, dock är jag inte ute efter att köra snabbare, dock lite mer acceleration. Detta är dock längre ner på listan så jag hinner nog känna och tänka efter både en och tio gånger.
Öronproppar, jag kör Kia ceed med dubbdäck, allt låter mindre
Elservo, längre ner på listan pga pris men den står definitivt med.
AC är inte dum idé heller, jag har läst om din installation. Men har inte den orsakat ett och annat problem? Eller det kanske bara var barnsjukdomar?
Plana toppen antog jag kom med kamaxel och förgasarbyte, dock är jag inte ute efter att köra snabbare, dock lite mer acceleration. Detta är dock längre ner på listan så jag hinner nog känna och tänka efter både en och tio gånger.
Öronproppar, jag kör Kia ceed med dubbdäck, allt låter mindre
Elservo, längre ner på listan pga pris men den står definitivt med.
AC är inte dum idé heller, jag har läst om din installation. Men har inte den orsakat ett och annat problem? Eller det kanske bara var barnsjukdomar?
Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon
Problemen som kom med AC är
Den sitter alltid ivägen. Vilket då ger lite längre mektid om man skall göra något större under motorhuven.
Om längre mektid är ett problem eller inte är väl beroende på dagshumöret
Det problem som inte är löst är att det blir varmt under huven.
Kör man sakta (mindre än 20) under en dag med 30 grader i skuggan så kokar bensinen i röret upp till förgasaren.
Det händer inte så ofta men det är ju lite störande.
Har köpt en elfläkt som säkert kommer att lösa bekymret men eftersom jag envisas med att ha kvar likströmaren så har jag lite ont om ampere.
Att släcka halvljuset är ju ett sätt att få generatorströmen att räcka till, men att köra generatorn på 80% av sin max kapacitet under timmar i het sommarvärme är inte heller populärt....
Det finns look alike växelströmare men de kostar ju 500€.
Så det enklaste sättet att slippa bekymret är att slå av AC och veva ner rutan om man sitter fast i en kö, eller kryper runt i en stad en het sommardag.
Den sitter alltid ivägen. Vilket då ger lite längre mektid om man skall göra något större under motorhuven.
Om längre mektid är ett problem eller inte är väl beroende på dagshumöret
Det problem som inte är löst är att det blir varmt under huven.
Kör man sakta (mindre än 20) under en dag med 30 grader i skuggan så kokar bensinen i röret upp till förgasaren.
Det händer inte så ofta men det är ju lite störande.
Har köpt en elfläkt som säkert kommer att lösa bekymret men eftersom jag envisas med att ha kvar likströmaren så har jag lite ont om ampere.
Att släcka halvljuset är ju ett sätt att få generatorströmen att räcka till, men att köra generatorn på 80% av sin max kapacitet under timmar i het sommarvärme är inte heller populärt....
Det finns look alike växelströmare men de kostar ju 500€.
Så det enklaste sättet att slippa bekymret är att slå av AC och veva ner rutan om man sitter fast i en kö, eller kryper runt i en stad en het sommardag.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
-
- Posts: 70
- Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
- Location: Falkenberg
Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon
Så, väggen i carporten är nere (läs demolerad) och i veckan skall bilen in och upp.
Nu till en ganska basicfråga.
Jag skall palla upp bilen på fyra pallbockar, vart placerar jag bockarna bäst?
Det finns ju fina öglor för domkraften så kanske vid den balken?
Kopplingen och bromsarna skall nu fixas så jag misstänker att det blir att ta mig under bilen och skall jag befinna mig under 1200kg utan hjul på så skall det stå säkert!
Jag har två alternativ till uppallningen.
1. 4st pallbockar á 1000kg
2. 4st dollys med ordentliga träreglar ovanpå.
Fördelen med alt2 är ju det uppenbara, den är flyttbar. Nackdel är detsamma, den är flyttbar.
Nu till en ganska basicfråga.
Jag skall palla upp bilen på fyra pallbockar, vart placerar jag bockarna bäst?
Det finns ju fina öglor för domkraften så kanske vid den balken?
Kopplingen och bromsarna skall nu fixas så jag misstänker att det blir att ta mig under bilen och skall jag befinna mig under 1200kg utan hjul på så skall det stå säkert!
Jag har två alternativ till uppallningen.
1. 4st pallbockar á 1000kg
2. 4st dollys med ordentliga träreglar ovanpå.
Fördelen med alt2 är ju det uppenbara, den är flyttbar. Nackdel är detsamma, den är flyttbar.
Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon
jag körde med två under bakaxel och två under framvagnsbalk.
Rekommenderar pallbock med sprint. snabbhöjdlåsning är inget för mig.
Rekommenderar pallbock med sprint. snabbhöjdlåsning är inget för mig.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
-
- Posts: 70
- Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
- Location: Falkenberg
Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon
Ytterligare en fråga, jag samlar på mig så många svar jag kan medan jag väntar på att kunna starta renoveringen.
Jag har frågat i princip alla jag känner, inkl fan och hans moster utan att få svar.
Det rör grenröret.
För dubbla utblås rekommenderar ett grenrör från senare amazon eller b20e.
Beroende på enkel eller dubbel förgasare kan man från amazongrenen såga av unsuget.
Om man då tar ett grenrör från en b20 borde väl samma sak gälla?
Om grenrör från senare b18 hade dubbla utblås borde ju denna konstruktionen levt vidare till b20.
Borde man inte då även kunna ta ett grenrör från valfri b20 och köpa eventuellt insug?
På så sätt få grenrör med dubbla utblås?
Det förutsätter dock att man skaffar separat insug beroende på val av förgasaren.
Har jag rätt eller är jag ute och cyklar?
Jag har frågat i princip alla jag känner, inkl fan och hans moster utan att få svar.
Det rör grenröret.
För dubbla utblås rekommenderar ett grenrör från senare amazon eller b20e.
Beroende på enkel eller dubbel förgasare kan man från amazongrenen såga av unsuget.
Om man då tar ett grenrör från en b20 borde väl samma sak gälla?
Om grenrör från senare b18 hade dubbla utblås borde ju denna konstruktionen levt vidare till b20.
Borde man inte då även kunna ta ett grenrör från valfri b20 och köpa eventuellt insug?
På så sätt få grenrör med dubbla utblås?
Det förutsätter dock att man skaffar separat insug beroende på val av förgasaren.
Har jag rätt eller är jag ute och cyklar?
Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon
Du har helt rätt.
Grenrör från B18 1967- och framåt passar och är likadana som på B20. Insugen kan variera något beroende på årsmodell och förgasarutrustning.
Grenrör från B18 1967- och framåt passar och är likadana som på B20. Insugen kan variera något beroende på årsmodell och förgasarutrustning.
AVG
Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon
Har en uppfattning om att tjockleken på insug/avgas kan skilja mellan årsmodellerna men passar gör det från B20 till B18.
Desutom skall avgas med dubbla utblås vara rätt bra.
Dom finns att hitta "färdigkapade" från fabrik.
Har lösa grenrör med både 1 och 2 utblås från fabrik utan insugsdelen.
Desutom skall avgas med dubbla utblås vara rätt bra.
Dom finns att hitta "färdigkapade" från fabrik.
Har lösa grenrör med både 1 och 2 utblås från fabrik utan insugsdelen.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
-
- Posts: 70
- Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
- Location: Falkenberg
Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon
”Nya” vet jag inte men från fabrik finns det original.
Slipade av mitt och kromade.
Slipade av mitt och kromade.
Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon
Enbart B20E har ett separat avgasgrenrör med dubbla utblås men detta grenrör är inte så lätt att hitta.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
-
- Posts: 70
- Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
- Location: Falkenberg
Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon
Sitter Kromet bra efter några mils körning?
Amazon -66 overdrive
Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon
Det vet jag inte ännu, motorn ej klar ännu.
Kromfirman tror att det blir blått/gult direkt.
Slipat före kromning
Kromfirman tror att det blir blått/gult direkt.
Slipat före kromning
Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon
Samt B18 sport... enligt mig i alla fall. Dessa finns då för 1enkelt eller dubbelt utblås
"Nya" (nu) tror jag inte på men från fabrik (då) fanns det.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.