Bakaxel, oljebyte

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
GrafSven
Posts: 21
Joined: Mon Mar 04, 2019 5:50 pm

Bakaxel, oljebyte

Post by GrafSven »

Hej, tänkte byta olja i bakaxeln på min amazon från 64:a. Min fråga är om jag efter bytet behöver låta hjulen rulla fritt som det står i volvos verkstadshandbok, eller om det går bra att köra på marken direkt efter bytet?
Jag är lite nojig när det kommer till uppallning nämligen, och jag kommer åt att göra själva bytet när bilen står på marken.
Tacksam för svar!
Mvh
Richard
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Bakaxel, oljebyte

Post by Per L »

Vart hittar du den informationen? När jag läser VOLVOs verkstadshandbok hittar jag bara "Fyll på olja" sedan man renoverat bakaxeln!

I vilket fall som helst behöver du inte "låta hjulen rulla fritt" efter oljebytet. För säkerhets skull brukar jag dock kolla efter 10-20 mil att oljenivån är OK. Fast det behövs nog egentligen inte även om det för mig känns bara att ha koll på läget
GrafSven
Posts: 21
Joined: Mon Mar 04, 2019 5:50 pm

Re: Bakaxel, oljebyte

Post by GrafSven »

Det står i Volvos gröna verkstadshandbok avd 1 smörjning för 120,1800. Läste det igen nu och det står att man ska låta hjulen rulla uppe i luften vid sköljning av bakaxeln, jag har ju nu inte tänkt mig skölja axeln utan bara byta oljan.

Men det var skönt att höra i alla fall, då byter jag oljan här hemma med bilen på marken, tack!
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bakaxel, oljebyte

Post by QV »

Lättast att byta olja i bakaxeln är att lossa på bakaxelkåpan.
Man behöver då en ny packning.

När man drar åt pluggen för påfyllnad så är den konad och skall inte dras mer än nödvändigt.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
GrafSven
Posts: 21
Joined: Mon Mar 04, 2019 5:50 pm

Re: Bakaxel, oljebyte

Post by GrafSven »

QV wrote: Sat Apr 18, 2020 7:53 pm Lättast att byta olja i bakaxeln är att lossa på bakaxelkåpan.
Man behöver då en ny packning.

När man drar åt pluggen för påfyllnad så är den konad och skall inte dras mer än nödvändigt.
Jag har bakaxel modell äldre, med en avtappningsplugg.
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Bakaxel, oljebyte

Post by droopy »

Öppnar man bakaxelkåpan så kan man även torka ur ev. slagg/metall partiklar från botten/väggar innan man fyller på med ren fin olja. Kanske mer för de petiga men är absolut ingen nackdel. Kostar ju bara en packning.. plus att man kan kolla upp ev. slitage.
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
petter
Posts: 18
Joined: Wed Jul 08, 2020 3:36 pm

Re: Bakaxel, oljebyte

Post by petter »

Jag har aldrig fått en bakaxelkåpa 100% oljetät med bara en packning. Man måste ha Permatex form-a-gasket (min favorit) eller annat på båda sidor av packningen. Samma gäller oljetrågspackningen.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bakaxel, oljebyte

Post by QV »

Det problemet har jag inte haft vid min renovering.
Fast jag hamrar tillbaka eventuella spår efter för hård åtdragning innan återmontering.

Ja det är bara DANA som har lös gavel bak.
ENV axlar är ju uppbyggda på samma sätt.
Då kan man säkert åka på och skölja ut innan återfyllning.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply