Bultar för svänghjulskåpa mot motor ?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Bultar för svänghjulskåpa mot motor ?

Post by droopy »

VAD är det för storlek och gänga på bultarna (de största) som håller svänghjulskåpan mot blocket på en B20 (8bultad)

Jag har provat med UNC 7/16 men de är för glappa och 1/2 tum unc går inte i alls.
Är det fingängat eller rent av Mgänga på dessa block ? jag har 1st bult som passar perfekt men tyvärr ingen gängmätare tillgänglig.

Är det så att en del block hade M-gänga isåfall vilken stigning ?

Mäter jag bulten som passar perfekt så är den 11,85 över den gängade delen vilket är åt M-hållet.
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Bultar för svänghjulskåpa mot motor ?

Post by A-masen »

Lite långsökt, men det kanske hjälper dig på traven en liten bit? När man skall borra ett hål för att gänga det med en M-gängtapp, så utgår man från den tilltänkta gängan, vi gör ett exempel: M8. Då multiplicerar man 8 med 0,8. (8x8=64 och decimalkommat så det blir 6,4 mm) Alltså skall man borra med ett 6,4 mm borr. Nu hade du en skruv som var nästan 12 mm i diameter. Alltså M12. 12x0,8=9,6. Om du mäter det gängade borrhålet där din skruv passar och det är i det närmaste 9,6 mm, Så har du förmodligen M-gängor.
Naturligtvis finns det en sådan här regel för tumgängor också, men den kan jag inte. Och som om det inte vore nog, det är skillnad på tumgängor och tumgängor, och dessutom andra flera tumgängor med samma ytterdiameter. Så det är inte lika lätt.

Jag tror att om man vill vara "värsta Petimetern" så skall man egentligen multiplicera med 0,83. Men 3 hundradelar är ju knappt mätbart i sådana här sammanhang. Du har själv en skruv som är en misstänkt M12, men den är bara 11,85 mm i diameter. Så det förekommer lite toleranser.

Men var det inte så att Volvo gick över till M-gängor dom sista åren som B20 och bilarna därtill producerades?
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Bultar för svänghjulskåpa mot motor ?

Post by droopy »

Hittade denna kommentar i ett internet forum. "Den 8 bultade vevaxeln har M-gängor , dvs från årsmodell -74 .
På blocket så är det fortfarande tumgängor , förutom i kransen i bakkant där kopplingskåpan är fastskruvad , där är det M12 iallafall 75-76 .

Tydligen finns det motorblock som har en mix av M och tumgängo, Blocket jag har är B20 med 8-bultad vevaxel och "gummitätningar för vevaxeln fram och bak original". Andra mått på skruvarna i blocket är tum, men tydligen INTE de större bultarna till kopplingskåpan som tycks vara M12.

Då är det frågan bara om det är grovgängad M12 (1,75 eller 1,5 tvivlar på ett det är 1.25 i stigning) så det blir att ta sig till någon butik med bulten att prova vad det kan vara.
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Bultar för svänghjulskåpa mot motor ?

Post by droopy »

Svarar på min egen fråga nu då jag hittat rätt bult. Blocket har M12 1,75 grovgänga i bakkant mot kopplingskåpan. Andra block har 7/16 eller 1/2 tum UNC

Har inte kontrollerat men det B20 block jag har tycks vara från 1974 eller 1975, skall kolla upp detta vid tillfälle.
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bultar för svänghjulskåpa mot motor ?

Post by QV »

Dom grova bultarna som håller svepet mot blocket finns bara på det stället i fordonet. Dom försvann nämligen för mig när jag sände de på ytbehandling. Så jag fick åka till skroten och hämta "nya".
Så det kan vara därför de införde M-gänga där först.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Mackansglt
Posts: 100
Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am

Re: Bultar för svänghjulskåpa mot motor ?

Post by Mackansglt »

Behöver också sådana bultar till min B20. Var hittar man sådana, M12, grovgänga med stigning 1.75. Verkar inte finnas på dom vanliga ställena typ VP, Motoroldies med mera. Hur långa ska dom vara? ca 35mm skulle jag tippa på.

mvh Mackan
Mackan

Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Bultar för svänghjulskåpa mot motor ?

Post by A-masen »

Jag skulle vända mig hit: https://www.sifvert-skruv.se/ om jag behövde sådana skruvar.
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Bultar för svänghjulskåpa mot motor ?

Post by droopy »

Gick in på Swedol i Örebro och pratade med dem. De kunde få hem dessa på någon dag och jag fick samma pris som på deras övriga sortiment dvs Kilopris. 4st kostade 73 kr vilket var taget. Köptye även lite annat så jag kunde hänga upp motorn i motorstativet med lite hållbarare bultar (högre hållfasthet) Swedol hade en hel del bult att välja på och kunde dessutom ta hem lite udda mått på någon/några dagar. JA de säljer även till privatpersoner.
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
Mackansglt
Posts: 100
Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am

Re: Bultar för svänghjulskåpa mot motor ?

Post by Mackansglt »

Hur långa ska M12 bultarna vara till svänghjulskåpan? 40mm eller mer. Kommer inte åt att mäta längden för tillfället.
Mackan

Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
autorepmek
Posts: 11
Joined: Mon Aug 26, 2019 6:14 pm

Re: Bultar för svänghjulskåpa mot motor ?

Post by autorepmek »

38mm


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

https://www.facebook.com/autorepmek/

Post Reply