Jag går bet.............

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Berra
Posts: 18
Joined: Fri Aug 20, 2004 4:31 pm
Location: Härnösand

Jag går bet.............

Post by Berra »

Nu måste jag få lite tips! Min B20 har gett upp.. startar inte. Jag har kompression (9.5-10bar), gnista, soppatillförsel och ventilspel. ventilerna öppnar som de skall. Rätt brytaravstånd och nybytt kondning. Jag har lyft fördelaren för att se att inget pajat där. Tändningen står fel nu men jag vrider fördelaren under start försöken men inget händer. Tänder inte ens.. Membranet i förgasaren är helt. Någon som har några tips? Tacksam för hjälp...
Prototypen
Posts: 215
Joined: Sun Oct 24, 2004 12:45 am

Post by Prototypen »

Har du gnista på stiften (alla) och inte bara på tändkabeln?
Är tändkablarna monterade i rätt ordning?
Gör in grundinställning av tändningen med en provlampa til 10grader.
Kommer det bränsle ur förgasaren när du kör på startmotorn?
Prova med startgas och se om den tänder!
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Skumt

Post by horgalaten »

Tjenare.

Kolla först så du har tändning i Tändkablarna. Ta ut ett stift och sätt på tändkabeln. Håll stiftet mot blocket och tänd på. FÅR DU GNISTA??)

Får du det så:

Du kan nollställa motorn genom att kolla ner på skalan på Vevhjulet och sätta O-an mot den lilla tappen på Vevkåpan. Samtidigt så ska rotorn i fördelaren vara riktad mot det lilla hacket som sitter i fördelarens kant.(Ser ut som et hack gjort av en skruvmejsel).

Sen ställer du in tändkablana i tändföljd 1-3-4-2 Rotorn snurrar MEDSOLS.

Får du inte tändning:

Kolla så att du kopplat kablarna rätt till Tändspolen. Har du det så kolla så att du har ström i Lågströmskabeln mellan Tändspole och Startmotor.(Slå på tändning och lossa kabeln så du kan röra den. Blir där små gnistor så funkar det som det ska.) Annars får du Byta Tändspole.

Återkom med resultat.

Jag har precis gått igenom samma procedur och min bil är igång nu.

Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
Berra
Posts: 18
Joined: Fri Aug 20, 2004 4:31 pm
Location: Härnösand

Post by Berra »

Tack för tipsen! Skall prova ASAP! Gnista på stiften genom kablarna har jag, kollat mot blocket.
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Post by horgalaten »

Knalle.

När du gjort detta och fortfarande inte får igång den så kollar du ventilspelet. Det ska vara 0.4 mm på inloppsventilen och 0.45 mm på utloppsventilen. OBS!! När du gör detta så snurrar du motorn MEDSOLS med drivlinan för hand. Då är det viktikt att du tar bort elkabeln från batteriet samt att tar av vakumslangen från förgasaren. Annars finns det risk att motorn får tändning och snurrar igång.

Sen får du kolla så att du får soppa upp i förgasaren och att den är rätt inställd med munstycke o.s.v.

Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
Lindqvist Racing
Posts: 132
Joined: Wed Mar 03, 2004 7:37 pm

Post by Lindqvist Racing »

Rotorn i fördelaren snurrar MOTSOLS i en B20, och inte medsols som uppgavs ovan.
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Post by horgalaten »

Ja just det.

Tänkte mig inte för att vi pratar ju om en B20 och inte en B18.

Sorry........ :oops:

Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

På både B-18 och B-20 snurrar rotorn motrols
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Haaaahhaaaa

Post by horgalaten »

Hejsan.

Tacka FAAAN för att jag inte får rätt på min motor. Bilen går som en hossa och hostar och hackar.

TACK !!!! Nu fattar jag äntligen Varför.


HASSE DU ÄR MIN GUD.

MVH Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
Post Reply