Laddlampa eller oljetryck lyser ej vid tändning på

Moderatorer
Post Reply
Arkegrim

Laddlampa eller oljetryck lyser ej vid tändning på

Post by Arkegrim »

Hej!

Som rubriken lyder får jag inte laddlampan eller oljelampan att lysa vid tändingsläge på eller när bilen går för den delen. Kontrollerat säkringsdosan samt kablarna till oljetryckskontakten och till laddninsregulatorn. Något jag märkte som kanske inte stämmer är att det är -jord i själva lamphållaren och +pluss på kabeln som sitter på lamphållaren som sammankopplats med tankmätarens + och är kopplad till amp lampan och oljetrycks lampan som sig också bör enligt elschemat. Men funderingen jag har är ju att detta får ju inte en ba9s lampa att lysa då den kräver + i botten och - på "stammen? Jag har alltså 12v i bägge socklar utan att lampan lyser fast på "fel" sätt. Eller är jag helt ute och cyklar? Borde jag ha 12+ i botten också på sockeln och att själva sockeln jordar i mätarhuset och det borde göra att lampan lyser?

Ursäkta min dåliga beskrivning av en något förvirrad författare, men jag hoppas ni förstår dilemmat annars får jag utveckla.
Sockeln till oljetryckslampan
Sockeln till oljetryckslampan
Snapchat-1042621840.jpg (2.05 MiB) Viewed 3515 times
Mvh
AmaZoN PoWeR
Blomquist

Re: Laddlampa eller oljetryck lyser ej vid tändning på

Post by Blomquist »

När tändning slås på lyser lampan, eftersom att den har plus och minus, minus alltså jorden sitter i generatorn. När motorn går igång börjar generatorn att ladda villet innebär att laddlampan får plus även därifrån. Alltså plus och plus istället för plus och minus. Därmed slocknar lampan.

Det är detta som gör att laddlampan kan lysa svagt vid låga motorvarv = reducerad laddning.

Allt detta skriver utifrån hur det är kopplat från fabrik.
210 -64, 223 -68
QV

Re: Laddlampa eller oljetryck lyser ej vid tändning på

Post by QV »

När man kontrollerar säkringsdosan så måste man mäta spänningen.
Att "titta" på säkringshållaren är inte tillräckligt.

Det som händer i en säkringshållare är att det ärgar mellan de olika lagren av mässingsplåt.

Detta med 12V på båda stiften på laddningslampan är som beskrivet korrekt.
Att laddlampan glöder mer eller mindre beroende på om man har fläkt eller vindrutetorkare på beror just på oxid i säkringsdosan.

När du skriver att varken oljetryck eller laddlampan lyser så kan det var säkringsdosan.
Det kan också vara 2 separata fel eftersom just kabeln från oljetryckskontakten (under grenröret) tar mycket stryk med tiden.

Eftersom du skriver att + skall vara på mittstiftet så kommer frågan upp om LED
Laddlampan skal vara "original" ej LED. Monterar man LED där så måste man komplettera med motstånd och eventuellt en likriktarbrygga

När det gäller laddlampan så kommer jag inte ihåg men den kan ha + på utsidan och då är inte LED bra där heller.

Första stället som man monterar LED på i en Amazon är kupebelysningen.
Detta eftersom man smälter ner lampglaset om man glömmer belysningen på.

Har monterat en blå LED i helljuslampan så man ser om heljuset är på även i dagsljus.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply