Klånkande ljud i bakvagnen
Klånkande ljud i bakvagnen
Hej
Har ett klånkande ljud i bakvagnen när jag släpper på gasen och sedan drar på gas igen så låter det , klånkar till liksom
Knutkors, kardangummi, bussningar bakvagn,fjädrar, stötdämpare, bromsbackar, handbromsvajrar,har kollat att kilarna sitter rätt i trummorna mot axel, men de låter fortfarande?
Knutkorsen är modell utan fettnipplar, men går det att montera dessa fel på något sätt?
Märkte upp allt innan bytet av dessa…. men det kan ju vara felmonterat sedan tidigare….
Har även ett nytt avgas system monterat som inte ligger emot någonstans
Tacksam för tips….. mvh
Har ett klånkande ljud i bakvagnen när jag släpper på gasen och sedan drar på gas igen så låter det , klånkar till liksom
Knutkors, kardangummi, bussningar bakvagn,fjädrar, stötdämpare, bromsbackar, handbromsvajrar,har kollat att kilarna sitter rätt i trummorna mot axel, men de låter fortfarande?
Knutkorsen är modell utan fettnipplar, men går det att montera dessa fel på något sätt?
Märkte upp allt innan bytet av dessa…. men det kan ju vara felmonterat sedan tidigare….
Har även ett nytt avgas system monterat som inte ligger emot någonstans
Tacksam för tips….. mvh
Re: Klånkande ljud i bakvagnen
Skrev lite ofullständigt, men det är vad jag har bytt ut på bilen, även motor/växellådskuddar är bytta!
Mvh Janne
Mvh Janne
Läs här https://p120.se/phpbb/viewtopic.php?t=13696
För övrigt verkar det mesta vara bytt och är det rätt gjort kan man börja misstänka invändiga problem i bakaxel/växellåda/koppling.
Börja med länken och sedan dubbelkolla de nya delarna. Har också för mig att det förekommit problem med kardanstång som slår i karossen.
För övrigt verkar det mesta vara bytt och är det rätt gjort kan man börja misstänka invändiga problem i bakaxel/växellåda/koppling.
Börja med länken och sedan dubbelkolla de nya delarna. Har också för mig att det förekommit problem med kardanstång som slår i karossen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Farfar sedan 080629.
Okej tack för tipsen! Får göra en kontroll runda under bilen……igen he he
Hallå igen…klånket vill inte ge sig!
Har nu dubbelcheckat allt som jag har bytt tidigare och allt är ok!
Men, hur ligger det till egentligen med kardanstången?
Som sagt så märkte jag upp allt inför bytet av knutkorsen(utan fettnipplar) men hur vet jag att den verkligen är rätt ihopmonterad, (av tidigare ägare)och hur viktigt är det att korsen sitter i rätt läge iförhållande till varandra om det nu har någon betydelse ?
Korsen sitter inte i rätt läge idag…..som det ser ut som
Om jag ställer första knutkorset horisontellt så ska de andra korsen också stå lika för att det ska vara rätt? Eller?
Tacksam för tips/ Mvh Janne Amazon Sedan 1969
Har nu dubbelcheckat allt som jag har bytt tidigare och allt är ok!
Men, hur ligger det till egentligen med kardanstången?
Som sagt så märkte jag upp allt inför bytet av knutkorsen(utan fettnipplar) men hur vet jag att den verkligen är rätt ihopmonterad, (av tidigare ägare)och hur viktigt är det att korsen sitter i rätt läge iförhållande till varandra om det nu har någon betydelse ?
Korsen sitter inte i rätt läge idag…..som det ser ut som
Om jag ställer första knutkorset horisontellt så ska de andra korsen också stå lika för att det ska vara rätt? Eller?
Tacksam för tips/ Mvh Janne Amazon Sedan 1969
Det är viktigt att kardanstången sitter rätt i skarven. Om du tittar på den bakre kardanstången och tänker dig den utan knutkors så liknar den ett H. Främre delen ska monteras ihop med den bakre som https://picdn.trodo.com/media/m2_catalo ... 00_1.jpg?1 om du även då tänker dig den utan knukors blir det också ett H likt den bakre delen.
En korrekt monterad kardanstång består av 2 st H som ska monteras ihop med ett knutkors i skarven samt ett i var ände där det vanligtvis även sitter någon form av medbringare.
Är det inte monterat så är felsökning meningslös och problemet måste åtgärdas först.
En korrekt monterad kardanstång med 2 knutar har en jämn rotationshastighet in och ut medan den mittre delen roterar med ojämn hastighet medan en felaktigt monterad delbar stång har jämn rotationshastighet in men en ojämn hastighet ut. detta kan medföra ryck i kraftöverföringen.
Volvo började med sambalanserade kardaner någon gång på 70-talet och då är det förmodligen viktigt att ½ varvet också blir rätt.
När man skruvar med så här gamla fordon kan man inte utgå från att det är rätt monterat, det är nödvändigt att fundera på om föregående (eller nuvarande) mekaniker har haft en bra dag eller inte. Vanligtvis är det rätt men inte alltid.
En korrekt monterad kardanstång består av 2 st H som ska monteras ihop med ett knutkors i skarven samt ett i var ände där det vanligtvis även sitter någon form av medbringare.
Är det inte monterat så är felsökning meningslös och problemet måste åtgärdas först.
En korrekt monterad kardanstång med 2 knutar har en jämn rotationshastighet in och ut medan den mittre delen roterar med ojämn hastighet medan en felaktigt monterad delbar stång har jämn rotationshastighet in men en ojämn hastighet ut. detta kan medföra ryck i kraftöverföringen.
Volvo började med sambalanserade kardaner någon gång på 70-talet och då är det förmodligen viktigt att ½ varvet också blir rätt.
När man skruvar med så här gamla fordon kan man inte utgå från att det är rätt monterat, det är nödvändigt att fundera på om föregående (eller nuvarande) mekaniker har haft en bra dag eller inte. Vanligtvis är det rätt men inte alltid.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Farfar sedan 080629.
Farfar sedan 080629.
Ok tack för den beskrivningen 
Hittade också en bild i verkstadshandboken för kardanaxeln
( bild utförande 3) och jag antar att det överensstämmer med din beskrivning ?
Hittade också en bild i verkstadshandboken för kardanaxeln
( bild utförande 3) och jag antar att det överensstämmer med din beskrivning ?
Ursäkta men vad menade du med 1/2 varvet?
Detta H ser ut som ett H efter att jag vridit det ett ½ varv.
Man kan vrida den ena delen ett ½ varv om man drar isär splinsen men knutarna är ändå korrekt linjerade och det kan sabotera en eventuell sambalansering.
Detta har ingen betydelse om delarna är balanserade var för sig som jag antar att de är på Amazon.
Verkstadsmeddelandet såg ut så här och gäller kardaner från 72-73 och framåt.
Man kan vrida den ena delen ett ½ varv om man drar isär splinsen men knutarna är ändå korrekt linjerade och det kan sabotera en eventuell sambalansering.
Detta har ingen betydelse om delarna är balanserade var för sig som jag antar att de är på Amazon.
Verkstadsmeddelandet såg ut så här och gäller kardaner från 72-73 och framåt.
Farfar sedan 080629.
Farfar sedan 080629.
Hallå där igen alla Amazon experter!
Tar upp denna fråga igen då jag inte blir klok på mitt klonkande ljud vid gaspådrag vid låg fart
Hissade upp bilen idag och lade i en växel och snurrade ett av hjulen snabbt fram och tillbaka och då hörs ett liknande ljud framme vid växellådan!
Frågan är ,skall detta spel finnas där eller inte?
Kan det vara något som är slitet i lådan (m40)tycker annars att lådan fungerar som den ska,inga problem att få i växlarna
Tacksam för tips och förslag!
Och som sagt det mesta är bytt dom skulle kunna orsaka detta klånkande
Tar upp denna fråga igen då jag inte blir klok på mitt klonkande ljud vid gaspådrag vid låg fart
Hissade upp bilen idag och lade i en växel och snurrade ett av hjulen snabbt fram och tillbaka och då hörs ett liknande ljud framme vid växellådan!
Frågan är ,skall detta spel finnas där eller inte?
Kan det vara något som är slitet i lådan (m40)tycker annars att lådan fungerar som den ska,inga problem att få i växlarna
Tacksam för tips och förslag!
Och som sagt det mesta är bytt dom skulle kunna orsaka detta klånkande
När jag hade ett klokande ljud u bakdelen efter att ha renoverat bakaxel, kardan, växellåda, koppling, motor
Så hittade jag felet (tillslut).
Det var bakre knutkors (utan fettnippel men med plats för att borra dit en) som var vänt så att platsen där fettnippeln kunde sitta var vänd mot bakaxeln.
Då kunde denna upphöjning träffa ingående pion på bakaxel.
Så jag fick montera bort den och vända så att upphöjningen pekade framåt.
Nu klonkade min mest på baken, så det kanske inte hjälper dig.
Så hittade jag felet (tillslut).
Det var bakre knutkors (utan fettnippel men med plats för att borra dit en) som var vänt så att platsen där fettnippeln kunde sitta var vänd mot bakaxeln.
Då kunde denna upphöjning träffa ingående pion på bakaxel.
Så jag fick montera bort den och vända så att upphöjningen pekade framåt.
Nu klonkade min mest på baken, så det kanske inte hjälper dig.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
På min P1800 klonkar det också framförallt när man växlar mellan att åka framåt och bakåt. Mer sällan när man kör och gasar resp. släpper på gasen. Det sitter troligen i differentialen där drivaxlarnas splines glappar i sina differentialdrev. I övrigt har jag inte hittat några större glapp i differentialen.
Man kan känna rätt bra hur glapp differentialen är genom att hålla fast ena bakhjulet och ingående axeln till diffen och "snurra" det andra bakhjulet fram och tillbaks. Då känner man det totala glappet i differentialen.
Man kan känna rätt bra hur glapp differentialen är genom att hålla fast ena bakhjulet och ingående axeln till diffen och "snurra" det andra bakhjulet fram och tillbaks. Då känner man det totala glappet i differentialen.
Ok tack för nya tips,får kontrollera igen
Mvh Janne
Mvh Janne