123ignition, måste tändspolen bytas?

Moderatorer
Post Reply
Schmoyoho

123ignition, måste tändspolen bytas?

Post by Schmoyoho »

Har klickat hem en 123 ignition till en 1965 B18A. Vid köpet föreslogs att byta tändspole i samma veva, så jag klickade hem en högeffektsspole i tanken om att det var ett "plug & play"-byte.

Står nu inför valet om jag ska massakera gamla spolen för att byta denna i förebyggande syfte, eller bara skippa bytet. Jag läser att primärmotståndet bör vara minst >1 ohm, men för att mäta detta måste jag väl lika mycket ta mig in till plusmatningen i "pansarkabeln"?

Risken med en dålig spole förstår jag som är överslag, men jag har svårt att bedöma vad detta innebär i praktiken. Skador på nya 123-fördelaren eller kortslutning i tändkablarna eller annat, skadad tändspole?
Lars Bd

Re: 123ignition, måste tändspolen bytas?

Post by Lars Bd »

minst >1 ohm
kan du mäta mellan + anslutningen vid tändningslåset och - på tändspolen. Pansarkabeln är ansluten till denna + matning då tändningen är på. Du kan ansluta den nya tändspolen före en säkring som enbart får spänning då tändningen är på. Denna inkoppling medför dock ett uruselt stöldskydd men lämnar originalspolen orörd och ofördärvad. Du måste också fixa ett relä som matar tändspolen då startmotorn går. Tändningslåset bryter alla onödiga förbrukare såsom säkringar vid körning av startmotor.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Schmoyoho

Post by Schmoyoho »

Kommer jag åt plusmatningen utan att ta sönder pansarkabeln då, eller kräver även detta demontering av spole och tändning?
Lars Bd

Post by Lars Bd »

Du kan i princip mäta mellan batteri+ och tändspole-. Dock får du med en massa onödiga anslutningspunkter och kablar, därför ska mätning ske på den + anslutning som är närmast tändspolen vilket blir vid tändningslåset. Se elschema, jag kommer inte ihåg vad anslutningen heter men det kan vara 30 (och på tändningslåset).
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Farfar sedan 080629.
QV

Post by QV »

Om man kan byta till en högeffektsspole så kan man också behålla den gamla om man vill.

Tändmodulen i 123ignition klarar av en maxström.
Hur hög strömmen blir bestäms av tändspolens motstånd.
En originalspole drar mindre ström och lämnar en "klenare" gnista.
En högeffektsspole drar mer ström och lämnar en "kraftigare" gnista.

Nu har man kunnat köra bilen i 50 år på originalspolens gnista, så om du inte funderar på hårdare trimning så kör vidare på original.
Har man bilen som bruksbil och vill optimera bränsleförbrukningen så kan man fundera på att byta tändspole.

Men bara att byta till en elektronisk tändning ger en stor förbättring av motorgången.
Originalspolen kommer inte förstöra något.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Schmoyoho

Post by Schmoyoho »

Tack för svaren. JAg läste på 123s hemsida att man kunde få överslag av en gammal spole med för lågt primärmotstånd, men jag monterade nya fördelaren och tycker det gjorde susen för både tomgång och att den (kanske inbillning?) går lite bättre vid acceleration i någon sorts mellanregister, så jag är nöjd!

Jag slänger in en annan fråga istället för att start en ny tråd eftersom frågan också passar i elforumet: generatorn ger bara 12,4 V på tomgång och knappt 13 V vid belastning. Det är bytt från original likström till växelström på 80-talet, men vad det är för specifikationer vet jag inte. Jag hittar ingen text eller liknande på någon sida (dock ej kollat mot blocket då jag inte demonterade något).

Jag tänkte chansa på att bara byta kol/borstar men lite osäker på modell dvs från 240 eller B18/B20, det är ett separat laddrelä på höger framskärm, eller borde jag byta hela generatorn? Är det antal kol som skiljer (vissa verkar ha en, andra två) eller annat mellan varianterna? Eller regulator också, kondensator (?)?
IMG_1979.JPG
IMG_1979.JPG (982.28 KiB) Viewed 1966 times
IMG_1981.JPG
IMG_1981.JPG (1.01 MiB) Viewed 1966 times
Lars Bd

Post by Lars Bd »

Generatorn verkar sitta i ett original tillbehörsfäste för växelströmsgenerator så det är sannolikt en 35A Bosch generator från en Volvo B20. Ta ur kolen (vid gröna kabeln) och kontrollera slitaget, inspektera även släpringarna. Ser de någorlunda fina ut kan det fungera med en justering av laddningsregulatorn (laddreläet).
Farfar sedan 080629.
Schmoyoho

Post by Schmoyoho »

Kollade borstarna/kolen häromdagen, jag mätte inte längden men skattade dem till 8-10 mm. Läste tidigare >5 mm är ok men i volvo-manualen ser jag nu det står ≥8 mm. Justera regulator verkar krångligt. Byte av kol och ny regulator som lösning? Spelar det någon roll vilka kol jag ska välja? Hittar inga som verkar specifika för någon 35-50A-generator från tiden på någon sida.
Lars Bd

Post by Lars Bd »

Om de passar fysiskt så borde det väl inte spela någon roll. Problemet är väl att de flesta senare generatorer har inbyggd laddningsregulator och inte lösa kol.
Kontrollera släpringarna om det finns något kvar av dessa som kolen kan gå emot.
Farfar sedan 080629.
Post Reply