Ytbehandling grenrör?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Post by Sture Swedberg »

Trodde jag beskrev nyansen ganska bra med \"gjutgrå\" men om jag skriver \"gjutjärnsgrå\" så blir det kanske tydligare. Gjutjärn ser ut så när det är nytt.
B16 hade definitivt ingen som helst ytbehandling och antog med tiden en vacker nyans av rost och div avlagringar.

B18 röret på D 59471:s motor har rätt gjutjärnsgrå nyans på utblåset om det varit en B16.

B18 hade något vi lite vanvördigt kallade för \"tattarkrom\", en sorts aluminumnyans som tiden brändes bort där det var varmt. Däremot var det aldrig svart på insuget. Sådan excesser sysslade inte Volvo med.

Hur som helst ser det rent och snyggt ut på bilden så varför inte men visst vore det minst lika bra om hela röret såg ut som nedre delen? Även om det inte är orginalnyansen. Lackat som underdelen kan det ju gälla för olackerat men är skyddat mot missfärgning av rost. Inte för att det behövs, det lär inte rosta hål men skall man försöka hålla grejorna i orginalskick kan lite \"fusk\" vara tillåtet. I annat fall skall det vara tattarkrom och så får man lacka om varje säsong om det skall imponera på betraktare.
Det senare är i alla fall en garanti för att grenrörsbultarna inte rostar fast :)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Bra beskrivning! 8)

Jag vill dock förtydliga att grenröret på bilen har rätt dimension för B18-motorns Zenith 36VN. Det borde sålunda vara ett B18-rör, men jag har ju inte kollat nummret (slarv).

Röret var iaf. mattsvart lackerat där det låg hos SVIS. Jag sprayade det med lite mer mattsvart värmetålig färg. Sedan antog avgasdelen den lite mer grå nyansen (överdriven på bild pga. solljus och blixt) medan överdelen behöll den svarta nyansen (ser blankare ut på bild pga. ovan nämnda faktorer).

Rätt eller fel? Det vette tusan. De flesta bilder över 1964 års motorrum som jag funnit har gällt sportmotorn varvid grenröret har dolts väl av två stycken SU-förgasare med insug. :D
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Post by Sture Swedberg »

Visst är det ett B18 grenrör du har, inte minsta tvekan om det. Det framgår av mitt förra inlägg också :wink:
Fast du, mäta insugningens hål leder inte till något. På min B16 är insugningshålet så stort att man skulle kunna klämma dit en \"VN46\" om det kniper. Passningen var säkert inte bättre på B18.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Bra poäng.

Men frågan är om inte de där rören skall vara \"mattsvarta\" original i så fall? Jag är ganska övertygad om att det var samma grenrörsfärg 1962-1964 och jag har sett flera bilar med \"fräschare\" grenrör än mitt gamla (som också var mattsvart där färgen satt kvar!) med just den tonen.

Kanske är det så att bilden med dessa \"till synes\" olika nyanser förvirrar. Skall ta en bättre bild imorgon när solen har gått i moln och blixten har stängts av! :D

Men spåna gärna vidare Sture. Det vore kul att höra om du verkligen sett grenrör av det här utförandet med silvergrå (tattarkrom?) lackering till B18? :roll:
Post Reply