Dubbla krängningshämmare
-
- Posts: 12
- Joined: Sun Feb 20, 2005 11:01 am
Dubbla krängningshämmare
Hejsan man har ju sett bilder på dubbla krängningshämmare men är det nån vet om det är värt ombyggnaden
eller om man ska köpa en kraftigare om man ändå ska byta
eller om man ska köpa en kraftigare om man ändå ska byta
13134VF med Mega Squrit
Re: Dubbla krängningshämmare
Tänker man åka lagligt efter allmän väg är det inte värt att byta, planerar man en STCC karriär bör man åtgärda krängningshämmaren.amazon -66 wrote:är värt ombyggnaden
Det beror väl på vad du har för motor i bilen, hur du kör, vilka krav du ställer osv.
Har du monterat styvare fjädrar som sänker bilen lite, bättre stötdämpare, kör med bredare hjul än original osv, då kanske en styvare krängningshämmare fram och en krängningshämmare bak är motiverat.
Är bilen väldigt ombyggd och du är duktig på att svetsa och konstruera, så kan ju en bakvagn med wattlänk eller liknande vara ett bättre alternativ än uppgradering av krängningshämmare.
Är bilen i originalutförande men med \"visst trim\" och krav på väghållning så kanske en uppgradering av krängningshämmarna utan större ingrepp i karossen kan vara ett bra alternativ.
Har du monterat styvare fjädrar som sänker bilen lite, bättre stötdämpare, kör med bredare hjul än original osv, då kanske en styvare krängningshämmare fram och en krängningshämmare bak är motiverat.
Är bilen väldigt ombyggd och du är duktig på att svetsa och konstruera, så kan ju en bakvagn med wattlänk eller liknande vara ett bättre alternativ än uppgradering av krängningshämmare.
Är bilen i originalutförande men med \"visst trim\" och krav på väghållning så kanske en uppgradering av krängningshämmarna utan större ingrepp i karossen kan vara ett bra alternativ.
Re: Dubbla krängningshämmare
Så du menar att det är olagligt med dubbla fram?Lars Bd wrote:Tänker man åka lagligt efter allmän väg är det inte värt att byta, planerar man en STCC karriär bör man åtgärda krängningshämmaren.amazon -66 wrote:är värt ombyggnaden
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Dubbla krängningshämmare
Nä men det finns hastighetsbegränsningar som ska följas på allmän väg och om man gör det behövs ingen uppgradering av original väghållning.Hasse63 wrote: Så du menar att det är olagligt med dubbla fram?
Däremot är det motiverat att byta bussningar fjädrar och stötdämpare för att återfå originalväghållningen.
Last edited by Lars Bd on Tue Oct 23, 2007 8:16 pm, edited 1 time in total.
Visst blir det skillnad att byta ut till nytt, men orginalväghållningen är inget att skryta med.
Att sätta dit bubbla fram är dessutom ett billigt alternativ till att köpa dyrt.
Att sätta dit bubbla fram är dessutom ett billigt alternativ till att köpa dyrt.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re:
Visst är det så men när kunde ni inte åka som hastighetsbegränsningen och lokala ordningstadgar tillät pga amazonens dåliga väghållning?Hasse63 wrote:orginalväghållningen är inget att skryta med.
Vid en undanmanöver är det ju bra om man har lite extra säkerhet/väghållning. Åker ju med men min året om mer eller mindre så ...
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
-
- Posts: 12
- Joined: Sun Feb 20, 2005 11:01 am
D59471 Skrev
Jag har ju en lätt trimmad b20 men den pinnar på ganska bra så bättre väghållning skulle vara roligt men bilen är ju inte byggd för stcc å kommar inte å användas för några tok körningar så jag kanske klarar mig som det är, fast bättre bromsar skulle ju aldrig vara fel heller det är ju trots allt minst lika viktigt att kunna stanna som att accelereraDet beror väl på vad du har för motor i bilen, hur du kör
13134VF med Mega Squrit
dubbla krängningshämmare
Jag har kört ganska långt med mina Amazoner med dubbla krängningshämmare. De nackdelar som finns är att de högre klamren från 240 inte håller. När någon brister hamnar den i vägen för p-ändan på parallellstaget och styningen går tyngre. Direkt indikation alltså....
Var finns nya kraftigare att köpa?
På 70-talet såldes de av Comfort Racing men de finns väl inte längre?
Var finns nya kraftigare att köpa?
På 70-talet såldes de av Comfort Racing men de finns väl inte längre?
40 år med GT
-
- Posts: 12
- Joined: Sun Feb 20, 2005 11:01 am