Min 59a
Min 59a
Köpte den förra våren. Vet inte vad jag fick för mig, jag kunde i princip inte ett piss om bilar (nu kan jag) men jag såg en annons och åkte och tittade på den. Blev givetvis såld på den direkt när den visade sig vara en tvåfärgad 59a!
Tyvärr var den inte besiktigad, fronten var utbytt till en nyare modell, ena framskärmen var rostig och den andra var i plast. Lite rost fanns även i skärmkanterna bak. Invändigt är den nästan helt perfekt. Blått tyg med vit vinyl.
Killen jag köpte den var andra ägaren och han hade fått den att rulla efter att den stått still i många år. Mätaren är nu precis nyvarvad, men jag vet inte om den gått 10 eller 20 tusen mil. Sen 70-talet har den iaf inte gått mer än ca 3000 mil enligt gamla besiktningsprotokoll.
Förra året fick jag fixa lite rost i tröskellådorna för att få den genom besiktningen. Efter en massa letande fick jag sen äntligen tag på rätt front och ett par schysta skärmar som har åkt på i vinter.
Den är inte helt omlackerad utan bara det som är utbytt är lackerat. Skicket är inte helt perfekt, men det är inte jag strävar efter heller. Nya kofångare kanske det blir så småningom för de ser rätt taskiga ut
Ser fram emot många utflykter till glasskiosken i sommar
Tyvärr var den inte besiktigad, fronten var utbytt till en nyare modell, ena framskärmen var rostig och den andra var i plast. Lite rost fanns även i skärmkanterna bak. Invändigt är den nästan helt perfekt. Blått tyg med vit vinyl.
Killen jag köpte den var andra ägaren och han hade fått den att rulla efter att den stått still i många år. Mätaren är nu precis nyvarvad, men jag vet inte om den gått 10 eller 20 tusen mil. Sen 70-talet har den iaf inte gått mer än ca 3000 mil enligt gamla besiktningsprotokoll.
Förra året fick jag fixa lite rost i tröskellådorna för att få den genom besiktningen. Efter en massa letande fick jag sen äntligen tag på rätt front och ett par schysta skärmar som har åkt på i vinter.
Den är inte helt omlackerad utan bara det som är utbytt är lackerat. Skicket är inte helt perfekt, men det är inte jag strävar efter heller. Nya kofångare kanske det blir så småningom för de ser rätt taskiga ut
Ser fram emot många utflykter till glasskiosken i sommar
Stiligt!
De är verkligen snygga de gamla fronterna/grillarna. Urläckert.
Hoppas det blir lite längre turer än till glasskiosken i sommar. Det har sin charm att susa fram i 90km/h längs motorvägen/landsvägen en skön sommardag och bara njuta av livet i sin sköna gamla bil.
Ett par diagonaldäck med bred vit sida på den där och den är fulländad ju. Även om den är riktigt snygg med radialer också på bilderna.
De är verkligen snygga de gamla fronterna/grillarna. Urläckert.
Hoppas det blir lite längre turer än till glasskiosken i sommar. Det har sin charm att susa fram i 90km/h längs motorvägen/landsvägen en skön sommardag och bara njuta av livet i sin sköna gamla bil.
Ett par diagonaldäck med bred vit sida på den där och den är fulländad ju. Även om den är riktigt snygg med radialer också på bilderna.
Re:
Det blir nog ett par längre utflykter också. Däck med vita sidor vore helt klart pricken över i-et, men för tillfället sätter budgeten stopp för det. De som sitter på är i bra skick, men vid nästa däckbyte (vilket tyvärr inte är så snart med tankte på hur lite jag kör) kommer det bli med vita sidor. Vad går sådana loss på egentligen? Är de mycket dyrare än vanliga?D59471 wrote:Stiligt!
De är verkligen snygga de gamla fronterna/grillarna. Urläckert.
Hoppas det blir lite längre turer än till glasskiosken i sommar. Det har sin charm att susa fram i 90km/h längs motorvägen/landsvägen en skön sommardag och bara njuta av livet i sin sköna gamla bil.
Ett par diagonaldäck med bred vit sida på den där och den är fulländad ju. Även om den är riktigt snygg med radialer också på bilderna.
Grattis till din snygga tidsmaskin! Ja skaffa vita däckssidor, det gör mycket på utseendet.
Här kan du hitta info om bilen, mätarställning mm.
Med behörighetskoden får du fullständig info om din bil.
https://secure1.ore.vv.se/fordonsfraga/Fordon_1.asp
Här kan du hitta info om bilen, mätarställning mm.
Med behörighetskoden får du fullständig info om din bil.
https://secure1.ore.vv.se/fordonsfraga/Fordon_1.asp
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Angående nya kofångare.
Om du \"original\" renoverar så har du de smala hornen på din bil. Efter 64 65 så kom dom \"breda\" hornen (fram). Skillnaden är säkert 5mm ).
Men har du en gång sett skillnaden så ser du den direkt.......
/janne
Om du \"original\" renoverar så har du de smala hornen på din bil. Efter 64 65 så kom dom \"breda\" hornen (fram). Skillnaden är säkert 5mm ).
Men har du en gång sett skillnaden så ser du den direkt.......
/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re:
Nja. Nån tokorginal-fantast är jag knapppast, men är det möjligt att få det som det var så är ju det kul. Kan du se om det är rätt horn på bilden?QV wrote:Angående nya kofångare.
Om du "original" renoverar så har du de smala hornen på din bil. Efter 64 65 så kom dom "breda" hornen (fram). Skillnaden är säkert 5mm ).
Men har du en gång sett skillnaden så ser du den direkt.......
/janne
Är de bakre hornen samma på alla årsmodeller? Det är nämligen de som är i dåligt skick.
Du ska ha de smala hornen. De satt även 1964 men jag är osäker på om jag har rätt på min.
Lösa vita däcksidor bör du nog skippa. Det knirkar och har sig när man kör sakta. Byt hellre till ett par BF Goodridge eller andra däck med 2 till 2,5\" bred vid sida när de nuvarande däcken e slut (många glasskiosk-besök).
Lösa vita däcksidor bör du nog skippa. Det knirkar och har sig när man kör sakta. Byt hellre till ett par BF Goodridge eller andra däck med 2 till 2,5\" bred vid sida när de nuvarande däcken e slut (många glasskiosk-besök).
Nej jag kan inte se om det är rätt horn, men det känns fel = brett, men det skiljer inte mycket. Det smala hornet är mera rundt på de sista 3-4 cm högst upp på hornet (framsidan).
Angående de bakre hornen så skall dom vara lika på alla Amazoner.
Har ett svagt minne av att de äldsta Amazonerna hade \"framhorn\" bak?
Eller är jag helt ute och cyklar?
/janne
Angående de bakre hornen så skall dom vara lika på alla Amazoner.
Har ett svagt minne av att de äldsta Amazonerna hade \"framhorn\" bak?
Eller är jag helt ute och cyklar?
/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Denna 58 Amazon ser ut att ha ett smalt horn. bak ska de ha liknande som fram ,men vet inte vilka årsmodeller.
Bilden är stor så jag länkade istället
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders ... 1/58_7.jpg
Bilden är stor så jag länkade istället
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders ... 1/58_7.jpg
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re:
Eller som polaren sa: Skulle du bli arg om jag i smyg monterade blått neonljus under bilen komplett med 6 till 12 volts konveteringRogge wrote:jag måste ju bara säga att den ser ut att vara i kanon skick!
så bara för att retas! när kommer taksänkningen?
nä skoja bara, den ska du ju försöka få i orginalskick tycker jag, vilket inte borde vara så mycket jobb.. kanske svårare att hitta delar