hur få bettre kylning vid trimning?
hur få bettre kylning vid trimning?
hei, søker tips på å oppnå bettre kylning på min amazon da jag tenker setta dit en b20 borrad til 2,2(93mm) steg tre topp osv ca 180hk, er det nån sorts radiator som gir bettre kyning og inte er for svår at anpassa? vil en el flakt gi bettre kylning? kom med tips, ursekta min svorsk. kjell
battre kylning
takk for gode svar, men blir det plass til två 323 radiatorer? og hur kopplar man dem ihop? hårt talas om at det går med enkla modifieringar å setta dit radiator från 240 ? nogon som har erfaring?
sena 140 eller 240 funkar, 140 har festen på sidan som inte 240 har.
De mesta går ju att få dit med lite vilja. Bäst blir det nog med en morden kylare med liggande celler.
De mesta går ju att få dit med lite vilja. Bäst blir det nog med en morden kylare med liggande celler.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Gäller problemet bara kylaren så används på tävlingsbilar i regel dessa knep:
- Höj motorns kylvätsketemperatur. Detta ökar temperaturdifferensen över kylaren och kylningen ökar.
- Använd större area på kylaren (djup är mindre intressant). Arean ska i regel vara större än kylluftsinloppets area, på bilar byggda för bankörning så är kylarens area ofta 2-3 ggr större än inloppet och i vissa fall tom ännu större.
- Öka tryckdifferensen över kylaren genom kylluftsutsläpp ex. i huvens framkant där ett undertryck råder. Att ha rätt placerade luftintag är också viktigt, i regel vill man ta in luften lågt och i mitten fram med kylaren i fronten då det finns ett övertryck där.
Är det sedan kylningen vid låga hastigheter som är problemet så kan detta vanligen lösas med en elfläkt vilken bör sitta bakom kylaren.
Är det sedan kylningen i motorn man pratar om ja då är det en helt annan femma. Det handlar mycket om att optimera kylvätskeflödet. Höja system- och pumptryck för att motverka gasbildning. Kunna få ut de gasbubblor som bildas med hjälp av swirl pots osv.
- Höj motorns kylvätsketemperatur. Detta ökar temperaturdifferensen över kylaren och kylningen ökar.
- Använd större area på kylaren (djup är mindre intressant). Arean ska i regel vara större än kylluftsinloppets area, på bilar byggda för bankörning så är kylarens area ofta 2-3 ggr större än inloppet och i vissa fall tom ännu större.
- Öka tryckdifferensen över kylaren genom kylluftsutsläpp ex. i huvens framkant där ett undertryck råder. Att ha rätt placerade luftintag är också viktigt, i regel vill man ta in luften lågt och i mitten fram med kylaren i fronten då det finns ett övertryck där.
Är det sedan kylningen vid låga hastigheter som är problemet så kan detta vanligen lösas med en elfläkt vilken bör sitta bakom kylaren.
Är det sedan kylningen i motorn man pratar om ja då är det en helt annan femma. Det handlar mycket om att optimera kylvätskeflödet. Höja system- och pumptryck för att motverka gasbildning. Kunna få ut de gasbubblor som bildas med hjälp av swirl pots osv.
-
- Posts: 72
- Joined: Sat Apr 10, 2004 11:19 am
- Location: Nyköping
Ett annat \"hett\" tips kan vara att bygga någon form av \"luftriktare\". Brukar sitta orginal i många bilar. Ofta en gjuten plast som ser till att all luft som fläkten ger hamnar på kylaren o inte runt-i-kring. Sitter i 240'in om jag inte tar fel. Värt att fundera på?
Jag är den utvalda, jag kommer för att återupprätta.