Problem med tomgången
Problem med tomgången
Har en B18 sportmotor fast med ett försök till byte av förgasare. Har bytt alla tänddelar, ställt in ventilspel och brytare, bytt jordfläta. Förgasaren som sitter på nu är en weber 32/36, den innan var en 36/36 och innan det glappa su'n.
Nu till problemet:
Tomgången går upp och ned och efter gas-på-drag så tar det ett tag innan den kommer ner till tomgången. Har problemsökt ett tag nu utan resultat. Därav \"in need of help\"! Tror själv att det inte har med förgasaren att göra då problemet kvarstår vid förgasarbyte!
Nu till problemet:
Tomgången går upp och ned och efter gas-på-drag så tar det ett tag innan den kommer ner till tomgången. Har problemsökt ett tag nu utan resultat. Därav \"in need of help\"! Tror själv att det inte har med förgasaren att göra då problemet kvarstår vid förgasarbyte!
666th SPC
Hur har du bestyckat förgasaren till det trim du har?
EDIT :
När jag hade 36/36 och låg i en te.x. omkörning så kunde förgasaren bli tom pga dålig bränslepump. Men en \"ny\" så funkade det.
Så jag tror inte att det är bränslepumpens fel.
EDIT :
När jag hade 36/36 och låg i en te.x. omkörning så kunde förgasaren bli tom pga dålig bränslepump. Men en \"ny\" så funkade det.
Så jag tror inte att det är bränslepumpens fel.
Klicka!
Forumsregler
Klicka!
Länksamlingen som har "allt"
Klicka!
Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
![Arrow :arrow:](./images/smilies/icon_arrow.gif)
Klicka!
![Arrow :arrow:](./images/smilies/icon_arrow.gif)
Klicka!
![Arrow :arrow:](./images/smilies/icon_arrow.gif)
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Motorn är i övrigt orginal B18D, gasaren som sitter på nu är ju en 32/36:a som är grundbestyckad antar jag(satt på en B18 från en LV 205, konserverad). Tidigare hade jag en 36/36:a på den och den var/är bestyckad efter KG's rekomendationer. Men problemet har funnits ett tag och kvarstår vilketsom.
Min tanke med bränslepumpen är att på tomgång blir det lägre tryck och vid gaspådrag vice-versa. Bara en tanke...
Kanske kan vara en dålig vacumklocka eller något, hur kollar jag det? Suger i slangen
Men 32/36:an har ingen anslutning till slang-helvetet, hur blir det då med tändningen? Vad är det bästa att göra, sätta igen slangen eller låta den vara öppen?
Min tanke med bränslepumpen är att på tomgång blir det lägre tryck och vid gaspådrag vice-versa. Bara en tanke...
Kanske kan vara en dålig vacumklocka eller något, hur kollar jag det? Suger i slangen
![Very happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Men 32/36:an har ingen anslutning till slang-helvetet, hur blir det då med tändningen? Vad är det bästa att göra, sätta igen slangen eller låta den vara öppen?
666th SPC
Tjo!
Här var det då inge tjuvluft. Vad kan den vandrande tomgången bero på? Såg att det fattades en ventiltätning på trean, vet ej om det är ut eller in. Kan det annars vara en defekt eller sunkig tändspole? Orginalspolen pajade på en semester och en lös universal skruvades dit på plats och den sitter fortfarande kvar.
Hjälp![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Här var det då inge tjuvluft. Vad kan den vandrande tomgången bero på? Såg att det fattades en ventiltätning på trean, vet ej om det är ut eller in. Kan det annars vara en defekt eller sunkig tändspole? Orginalspolen pajade på en semester och en lös universal skruvades dit på plats och den sitter fortfarande kvar.
Hjälp
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
666th SPC