B16 som blir varm, eller?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
pof2
Posts: 41
Joined: Mon Oct 04, 2004 7:18 pm

B16 som blir varm, eller?

Post by pof2 »

Hej,

Har problem med att motorn blir för varm. Trodde att det var termostaten som var kass, men när skulle stoppa in en ny så visade det sig att det inte satt nån termostat i alls, och när jag stoppade i termostaten blev den ännu varmare.

Utan termostat så står temp-mätaren på strax över 3/4. Med termostat i (80 grader) så kommer den upp till max ganska snabbt. Den börjar dock inte koka.

Jag provade att köra den tills den stod på strax innan max-temp och sen skruvade jag upp termostathusen och stoppade ner en termometer. Vattnet var då strax under 90 grader. Är inte detta en ganska lagom temp?

Är det kanske fel på temp-mätaren eller är det dålig cirkulation inne i motorn? Jag har även provat att byta vatten och skölja ur systemet.

Nån som har nått bra tips?
roZZer
Posts: 107
Joined: Mon Feb 16, 2004 6:51 am
Location: V-ås
Contact:

Post by roZZer »

Min tempmätare har alltid legat så högt och jag antar, hoppas det ska va så!
666th SPC
pof2
Posts: 41
Joined: Mon Oct 04, 2004 7:18 pm

Post by pof2 »

Jag får väl prova temp-mätaren helt enkelt. Hur får man loss skiten? Försökte dra ut den rakt ut efter att ha lossat den \"inre\" bulten men den sitter som sten. Vrider jag på den stora pluggen så vrids hela kabeln med och det verkar inte vara nån höjdare precis.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Försök attt spraya med WD40 eller 5-56 så den lossnar, annars vrider du av ledningen och då är hela tempmätaren förstörd.
AVG
pof2
Posts: 41
Joined: Mon Oct 04, 2004 7:18 pm

Re:

Post by pof2 »

Arne wrote:Försök attt spraya med WD40 eller 5-56 så den lossnar, annars vrider du av ledningen och då är hela tempmätaren förstörd.
Den skall altså bara dras rakt ut då? Ser redan lite nött ut så jag undrar om inte den förra ägaren varit på och försökt ta ut den.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

ja, har du skruvat upp bulten så ska det gå att dra ut den, du får väl råka lite fram och tillbaks lite försiktigt.
AVG
pof2
Posts: 41
Joined: Mon Oct 04, 2004 7:18 pm

Re:

Post by pof2 »

Arne wrote:ja, har du skruvat upp bulten så ska det gå att dra ut den, du får väl råka lite fram och tillbaks lite försiktigt.
Tack! Fick till slut ut den efter en bra stunds lirkande :)

Jag stoppade ner den i vatten som var strax över 90 grader och då visade mätaren en bit över mitten. Låter det som att min mätare visar rätt?

Ursäkta de dumma frågorna, men jag är ganska nollad när det gäller motorer :oops:
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Din mätare verkar vara ok.
AVG
pof2
Posts: 41
Joined: Mon Oct 04, 2004 7:18 pm

Re:

Post by pof2 »

Arne wrote:Din mätare verkar vara ok.
Fint... Tack! Då vet jag att mätaren är ok.

Då blir motorn för varm alltså. Jag bytte kylarvatten och spolade den i våras och det såg hur bra ut som helst. Inte nått skit alls om ut.

Kan vattenpumpen vara lite småkass så den pumpar dåligt? En ny pump till B16 kostar lite för mycket för att man skall provbyta den i onödan :(
Arne från skåne
Posts: 31
Joined: Mon Jul 04, 2005 10:15 pm
Location: arne från skåne

Post by Arne från skåne »

Nu vill jag inte måla allting i svart, men har du kollat (vet ej hur) så att toppen är ok? Hade en audi en gång som kokade så fort man inte körde med den (alltså under 70), visade sig vara en spricka i en utloppskanal i topplocket=dyrt. Men borde inte det ge vatten i oljan? Tänkte mest om du inte hittar nåt annat fel.
pof2
Posts: 41
Joined: Mon Oct 04, 2004 7:18 pm

Re:

Post by pof2 »

Arne från skåne wrote:Nu vill jag inte måla allting i svart, men har du kollat (vet ej hur) så att toppen är ok? Hade en audi en gång som kokade så fort man inte körde med den (alltså under 70), visade sig vara en spricka i en utloppskanal i topplocket=dyrt. Men borde inte det ge vatten i oljan? Tänkte mest om du inte hittar nåt annat fel.
Jag har inte haft av toppen men jag har inte sett något och vatten i oljan är det inte. Inte heller minskar vattennivån i kylaren. Den kokar den ju inte heller. Det var därför som jag hade av och provade temp-mätaren i hopp om att det var den som visade för högt bara.

Jaja...hittar jag inget fel så får jag väl köra omkring med en temp-mätare på max som roZZer, men det känns ju inte helt bra tycker jag :(

Kul med en landsman från Skåne förresten :wink:
roZZer
Posts: 107
Joined: Mon Feb 16, 2004 6:51 am
Location: V-ås
Contact:

Post by roZZer »

Jag köpte min Amma '88 med en tidigare ägare och tempmätaren strävade till det sista gröna fältet och stannade omkring detta fält och det gör den fortfarande. Skulle vara kul och veta om inte alla andras gör det. Jag har alltid tagit det för givet ... :shock:
666th SPC
Arne från skåne
Posts: 31
Joined: Mon Jul 04, 2005 10:15 pm
Location: arne från skåne

Post by Arne från skåne »

Fråun skeune? Vardå ifrån? det står inget område i profilen.

För övrigt, stämmer givaren med temp mätaren. vet ej riktigt hur man kollar detta, men jag har för mig att det fanns två eller tre varianter/kombinationer, och då kan det bli lite tokigt. Jag hade det felet på en 240 där man hade bytt till en nyare motor men behållt den gamla mätaren i instrumentpanelen. Nån aom vet närmare?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Givaren och mätaren är ej delbara i amazon och kan därför inte förväxlas.
Arne från skåne
Posts: 31
Joined: Mon Jul 04, 2005 10:15 pm
Location: arne från skåne

Re:

Post by Arne från skåne »

Lars Bd wrote:Givaren och mätaren är ej delbara i amazon och kan därför inte förväxlas.
Sitter det inte en givare i blocket med en kabel som går in till mätaren i instrument panelen?
Post Reply